• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
سه شنبه 20 شهریور 1397
کد مطلب : 30208
+
-

رویایی که کابوس شد

درباره بازداشت مدیر تئاترشهر و یک کارگردان تئاتر

هلیا نصیری/خبرنگار

احضار مدیران تئاتری و کارگردانان نمایش به‌هردلیلی به دادگاه رسانه، ماجرایی است که از دهه‌های قبل آغازشده و همچنان ادامه دارد. این‌بار ماجرا از پخش بدون مجوز یک تیزر یک‌دقیقه‌ای نمایش «رویای شب تابستان» به کارگردانی مریم کاظمی در فضای مجازی آغاز شد؛ تیزر نمایشی که به گفته شهرام کرمی، مدیر مرکز هنرهای نمایشی به‌صورت تقطیع‌شده و با گذاشتن صدای ایرج، کار دست این کارگردان و سعید اسدی، مدیر مجموعه تئاتر شهر داد.
نوع پوشش بازیگران روی صحنه، عکاسی از یک نمایش و تفاسیر از راه دور یک رسانه و نگارش نقد غیرمنصفانه، آواز و گاهی حرکات موزون در صحنه نمایش، پای ثابت تمام دردسرهایی بوده‌اند که مدیران تئاتری متحمل می‌شوند. این اتفاقات بیشتر در دوران مدیریت حسین پاکدل و حسین مسافرآستانه افتاد. یکی از آنها احضار مدیر مرکز هنرهای نمایشی به‌خاطر اجرای یک نمایش آلمانی در جشنواره بود، دیگری ایراد‌گرفتن از لباس یک بازیگر در جشنواره ایران‌زمین. مورد دیگر اجرای نمایش «هدا گابلر» به کارگردانی وحید رهبانی در سال89 و عکسی از صحنه نمایش بود که روی سایت یک خبرگزاری قرار گرفت و حرف و حدیث‌هایی به‌همراه داشت. همچنین باید اشاره کرد به توقیف اجرای نمایش «تانگوی تخم‌مرغ داغ» هادی مرزبان بعد از 23 اجرا... اما هیچ‌کدام از این احضارها و توقیف‌ها منجر به بازداشت نشده بود و حالا به‌نظر می‌رسد پخش یک تیزر یک‌دقیقه‌ای می‌تواند به‌قدری خطرساز باشد که یک کارگردان و مدیر مجموعه تئاتر شهر، شب را در بازداشتگاه سپری کنند.

وثیقه 600میلیون تومانی

2روز پیش به بهانه پخش تیزر این نمایش که 7شب از اجرایش گذشته و به‌خاطر رسیدن ایام محرم یک اجرای دیگرش باقی مانده بود، مریم کاظمی، کارگردان نمایش رویای شب تابستان و سعید اسدی مدیر مدیر مجموعه تئاترشهر احضار شدند. این‌دو که به دادگاه رسانه احضار شده بودند، در نهایت به‌دلیل طولانی‌شدن روند رسیدگی به پرونده، بازداشت شدند. شهرام کرمی، مدیر مرکز هنرهای نمایشی درباره تیزر این نمایش به همشهری گفت: «مونتاژی از چندتصویر مختلف باعث ایجاد شبهه شده است، اما در این نمایش هیچ ایراد محتوایی‌وجود ندارد.»
یک روز بعد از بازداشت این 2هنرمند تئاتری، برایشان قرار وثیقه‌ای 600میلیون تومانی صادر شد تا بتوانند آزاد شوند. از این‌دو، مریم کاظمی کارگردانی است که سال‌ها تجربه حضور در صحنه نمایش را دارد و خود دبیر جشنواره بین‌المللی تئاتر کودک و نوجوان بوده است. سعید اسدی هم به‌عنوان مدیر تئاتر شهر از مدرسان دانشگاه است و تجارب زیادی در زمینه مدیریت تئاتر دارد. دبیری جشنواره بین‌المللی تئاتر فجر هم در کارنامه‌اش دیده می‌شود. شهرام کرمی، مدیر مرکز هنرهای نمایشی درباره آخرین وضعیت سعید اسدی و مریم کاظمی به همشهری گفت: «وثیقه برده شده و کارشناسان در حال بررسی سند هستند. اگر کارهای اداری تا پایان وقت اداری دوشنبه تمام شود این 2هنرمند آزاد می‌شوند، اگر نه آزادی آنها به روز آتی موکول می‌شود.»

باز هم خانه تئاتر عقب ماند

خانه تئاتر که در این سال‌ها در هیچ اتفاق و روندی نتوانسته حداقل دفاع را از صنوف تئاتری داشته باشد، باز هم یک روز بعد از بازداشت، جلسه فوق‌العاده‌ای را بدون حضور شهرام گیل‌آبادی، مدیر خانه تئاتر برگزار کرد. هر چند گیل‌آبادی به‌عنوان مدیرعامل خانه تئاتر پیام‌هایی را مبنی بر حمایت و پیگیری ‌داده است؛ اما دیگر زمان از دست رفته و بار دیگر خانه تئاتر در بحرانی‌ترین زمان نتوانسته است ‌بموقع عمل کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید