• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 12 دی 1396
کد مطلب : 3017
+
-

الگوی مصرف منابع آبی براساس منابع دینی تعریف شود

معــاون محیط‌زیـــست دریـایی ســازمان حفاظت محیط‌زیست بر اهمیت حفظ منابع آبی و دریایی تأکید کرد و گفت: اگر اصول و الگوی مصرف منابع طبیعی ما بر مبنای الگوی دینی شکل گیرد می‌تواند به حفظ منابع آبی کمک کند. 

پروین فرشچی، در گفت‌وگو با خبرگزاری بین‌المللی قرآن (ایکنا)،  ضمن انتقاد از وضعیت طبیعت دریایی و منابع آبی کشور اظهار کرد: اصول قانون اساسی به‌ویژه اصل ۵۰ وظایفی را بر عهده ما می‌گذارد که یکی از آنها رفتار مناسب با طبیعت است؛ این علاوه بر آموزه‌های دینی است که از سوی قرآن، سنت پیامبر(ص) و ائمه‌اطهار(ع)توصیه شده که رفتار مناسب با طبیعت را به ما آموزش می‌دهند.

وی تصریح کرد: در قرآن کریم بر اهمیت دریا‌ها و منابع آبی که زندگی و روزی انسان‌ها به آن وابسته است بار‌ها تأکید شده است؛ علاوه بر آن دریا‌ها جنبه‌های دیگری مانند طبیعت‌گردی داشته که می‌تواند زیرساخت مناسبی برای گردشگری حلال در کشور ما باشد.

فرشچی بیان کرد: متأسفانه در ایران به مسائل محیط‌زیستی و از جمله حفظ دریاها و دیگر منابع آبی توجه نشده است؛ این بی‌اعتنایی موجب شده که ما به‌عنوان یک کشور دریایی محسوب نشویم، نه تکنولوژی‌های ضروری به کشور ما آمده‌اند و نه بهره‌برداری پایدار را توانسته‌ایم در آنها توسعه دهیم. وی افزود: توسعه ما در دریاها تنها شامل استخراج نفت و گاز بوده است؛ در حالی که ‌باید بیشتر از اینها به منابع دریایی خود توجه نشان داده و بهره‌برداری پایدار داشته باشیم.

فرشچی با اشاره به سیاست‌های کلی محیط‌زیست ابلاغی از سوی رهبر انقلاب عنوان کرد: با توجه به رویکردی که رهبری نسبت به محیط‌زیست دارند و توجهی که دولت نسبت به توسعه پایدار دارند این امید وجود دارد که بتوان غفلت‌های گذشته را جبران کرد.

وی با بیان اینکه ۶۵ درصد برنامه ششم توسعه به دلایل اقتصادی و امنیتی بر دریا‌ها تمرکز دارند تصریح کرد: باید برنامه‌ریزی علمی برای این کار داشته باشیم،  نمی‌توان، چون توسعه پایدار است در آن شتاب به خرج دهیم و یکسری اصل دیگر را نیز فدا کرد بلکه نخست باید دید که چگونه این توسعه باید اتفاق افتاده و از منابع آبی بهره برد.

معاون محیط‌زیست دریایی سازمان حفاظت محیط‌زیست با تأکید بر اینکه وضعیت خشکی به‌گونه‌ای است که در چند صد سال آینده دریا‌ها تنها مأمن انسان‌ها هستند، گفت: بر همین اساس حفظ زیستگاه‌های دریایی برای حفظ حقوق نسل‌های آینده باید در اولویت باشد،  خوشبختانه بسیاری از زیستگاه‌های دریایی ما به‌دلیل اینکه جزو مناطق چهارگانه بوده‌اند و دسترسی به آنها وجود نداشته، حفظ شده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید