• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
سه شنبه 12 دی 1396
کد مطلب : 3013
+
-

ونزوئلا، یک قدم تا تورم 2هزار درصدی

مادورو در پیام سال نو افزایش حقوق و تعداد کوپن‌ها را اعلام کرد

ونزوئلا
ونزوئلا، یک قدم تا تورم 2هزار درصدی

دولت ونزوئلا با هدف جبران کسری بودجه خانوار و مقابله با گرانی‌ها بار دیگر اعلام کرد میزان حداقل دستمزد را 40درصد افزایش می‌دهد؛ اقدامی که طبق گفته اقتصاددانان، ونزوئلایی‌ها را در یک قدمی تورم بی‌سابقه 2هزار درصدی قرار می‌دهد.

نیکولاس مادورو، رئیس‌جمهور ونزوئلا، دیروز «خبر خوش» افزایش حداقل دستمزد را طی سخنرانی‌اش به مناسبت سال نو میلادی اعلام کرد. مادورو گفت: «اعلام می‌کنم که از امروز 40درصد به حداقل دستمزد و تمامی حقوق‌های پرداختی به معلمان، نظامیان، نیروهای پلیس، پزشکان و کارگران افزوده خواهد شد؛ همچنین تعداد کوپن‌های غذا برای هر خانوار را از 30کوپن در‌ماه به 61کوپن افزایش خواهیم داد.»

طبق اعلام دولت، حقوق بازنشستگان نیز 40درصد افزایش پیدا خواهد کرد. با این تصمیم، اکنون میزان حداقل دستمزد از 177هزار و 500بولیواری به 248هزار و 500بولیواری افزایش داده می‌شود. طبق اطلاعات ارائه شده از سوی دولت ونزوئلا، متوسط درآمد هر خانوار در این کشور با احتساب ارزش کوپن‌هایی که برای دریافت سبد غذا در اختیار آنها قرار می‌گیرد از حدود 456هزار و 500بولیواری به حدود 798هزار بولیواری افزایش پیدا می‌کند.

در ونزوئلا اما مردم دیگر به این افزایش حقوق‌ها عادت کرده‌اند. این هفتمین بار است که طی یک سال گذشته، دولت مادورو برای مقابله با گرانی‌ها به افزایش حقوق دست زده است. ونزوئلایی‌ها به ارقام نجومی تورم افسارگسیخته کشورشان هم عادت کرده‌اند. ونزوئلا در حالی وارد سال جدید میلادی می‌شود که تورم هزار و 400درصدی زندگی را بر مردم این کشور تلخ کرده است. با احتساب قیمت 115هزار بولیواری به ازای هر دلار آمریکا، مجموع پولی که در اختیار خانوارها قرار می‌گیرد، حدود 7دلار در ‌ماه است یعنی حدود 30هزار تومان.

مادورو همزمان با اعلام خبر خوش خود برای مردم، گفت که تصمیم دارد طی یک‌ماه آینده یک سیستم جدید مالی را بر مبنای قیمت جدید نفت معرفی کند که «ثبات» را مهمان خانه‌های مردم خواهد کرد. مادورو قول داد که به‌زودی ونزوئلا را از بحران اقتصادی، اجتماعی و سیاسی که گرفتار آن شده است نجات خواهد داد. وعده‌های مادورو در حالی مطرح می‌شد که مردم در صف‌های طولانی منتظر دریافت سبدهای غذای این‌ماه خود بودند. ساعتی قبل از سخنرانی او رسانه‌های ونزوئلایی از مرگ یک دختر 18ساله و یک پسر 20ساله در درگیری‌‌ها بر سر دریافت غذا در یکی از مناطق حاشیه‌ای کاراکاس خبر دادند. اکنون میلیون‌ها نفر در ونزوئلا امکان خوردن 3وعده غذا در روز را ندارند و برای ادامه حیات به بسته‌های غذایی که از سوی دولت در اختیار آنها قرار می‌گیرد وابسته هستند.

جنگ اقتصادی ترامپ علیه ونزوئلا

نیکولاس مادورو در عین حال گفت که ونزوئلا تحت «حمله‌های اقتصادی» است و دشمنان این کشور واحد پول و صنعت نفت آن را هدف قرار داده‌اند. او رئیس‌جمهور آمریکا را هم خطاب قرار داد و از او به‌خاطر به راه انداختن «جنگ اقتصادی» علیه دولت ونزوئلا انتقاد کرد. مادورو در عین حال گفت که به‌رغم اقدامات ترامپ، ملت ونزوئلا در راه رسیدن به «سوسیالیسم قرن بیست‌ویکمی» پیشرفت چشمگیری داشته‌اند. او این پیشرفت را مدیون هوگو چاوز، رهبر فقید ونزوئلا دانست. آمریکا در حمایت از گروه‌های مخالف دولت مرکزی در ونزوئلا تحریم‌هایی را علیه این کشور وضع کرده که اقتصاد آن را به‌شدت تحت‌تأثیر قرار داده است. دونالد ترامپ در کنار تحریم اقتصادی ونزوئلا، برخی شخصیت‌های بلندپایه این کشور ازجمله شخص نیکولاس مادورو را هم تحت تحریم قرار داده است. اقتصاد ونزوئلا به‌شدت وابسته به نفت است و به گفته بسیاری از کارشناسان اقتصادی تحریم نفتی ونزوئلا می‌تواند باعث فروپاشی کامل اقتصاد این کشور و بروز یک فاجعه انسانی شود.

پترو به جای بولیواری

سیستم جدید مالی که مادورو از آن سخن گفته‌، سیستمی است که حدود یک‌ماه قبل آن‌ را معرفی کرد. او گفت که ونزوئلا برای مقابله با تحریم‌های آمریکا قصد دارد به سمت استفاده از یک واحد پول الکترونیکی به نام «پترو» به جای واحد پول کنونی یعنی بولیواری برود. مادورو توضیح چندانی در مورد این واحد پولی نداد اما گفت که پشتوانه این پول، منابع طبیعی ونزوئلا خواهد بود. ونزوئلا صاحب بیشترین ذخایر نفتی جهان است.

ایده پول الکترونیکی در ونزوئلا پس از آن مطرح شد که مردم در این کشور برای دادوستد با مشکل کمبود وجه نقد روبه‌رو شدند. بانک‌ها محدودیت روزانه برداشت پول برای مشتریان خود اعمال کرده‌اند و مردم باید هر روز بین 2تا 3ساعت در صف بایستند. از این‌رو، بسیاری به مبادله کالا با کالا و کالا با خدمات رو آورده‌اند. طبق گزارش خبرگزاری آسوشیتدپرس برخی مغازه‌ها در ونزوئلا در نبود پول نقد، کالای خود را با کالاهای دیگر به‌خصوص مواد غذایی مبادله می‌کنند. همچنین بسیاری از خدمات مثل تعمیر ساعت، خیاطی و نجاری با مبادله گوشت خوک، گاو و مرغ به جای دستمزد انجام می‌شود. نیکولاس مادورو که از 4سال پیش و با مرگ هوگو چاوز قدرت را در ونزوئلا در دست گرفته، بارها در سخنرانی‌هایش، «گروه‌های مافیایی» را مسئول کمبود پول نقد و بحران اقتصادی در کشور دانسته است. او معتقد است این گروه‌ها با همکاری کشورهای خارجی تلاش می‌کنند دولت را از نظر اقتصادی فلج کنند. مخالفان مادورو اما معتقدند دولت او درگیر فساد مالی گسترده است و توانایی اداره اقتصاد کشور را ندارد. کارشناسان اقتصادی آمریکای لاتین سیاست‌های هوگوچاوز را باعث بروز بحران کنونی در ونزوئلا می‌دانند.

ونزوئلایی‌ها طی یک سال گذشته با بی‌سابقه‌ترین بحران‌های سیاسی و اقتصادی تاریخ این کشور دسته و پنجه نرم کرده‌اند. گروه‌های اپوزیسیون بارها مردم را به اعتراض‌های خیابانی علیه مادورو دعوت کردند که نتیجه آن درگیری‌های شدید با نیروهای دولتی و کشته شدن 125نفر از دو طرف بود. این گروه‌ها اکنون پای میز مذاکره با دولت نشسته‌اند و احتمالا طی ماه‌های پیش رو به نتیجه هم خواهند رسید. مردم همچنان بزرگ‌ترین قربانیان بحران در ونزوئلا هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید