• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 20 شهریور 1397
کد مطلب : 30096
+
-

داستان مرگبار میلگرد و وانت به پایان رسید

رئیس اتحادیه آهن فروشان استان: اما هنوز جایگزین مناسبی برای حمل میلگرد پیدا نشده است

گزارش
داستان مرگبار میلگرد و وانت به پایان رسید

فائزه تقی‌لو|  زنجان- خبرنگار :

وانت‌نیسان خودرویی است که به خودی خود خطرآفرین محسوب می‌شود، چه برسد وقتی قسمتی از محموله میلگرد و تیر‌آهن از عقب خودرو بیرون زده باشد.
رئیس اتحادیه آهن فروشان استان زنجان با اشاره به این‌که ۱۰ تا ۱۲ رسته زیر نظر این اتحادیه در شهر مشغول به کارهستند گفت: آهن‌فروشی یکی از این رسته‌هاست و باقی آن‌ها شامل عمده فروشی‌آهن، خرده‌فروشی‌آهن، ضایعات فروشی‌های عمده، آهن قراضه‌‌فروشی‌ها، خشکه فولاد فروشی‌ها، کارگاه‌های برش فلزات ، لوله و پروفیل فروشی‌ها و ورق‌های مشبک فروشی است که از این تعداد ۲۰۰ مورد دارای مجوز فعالیت هستند و حدود ۷۰ مورد بدون مجوز در شهر فعالیت می‌کنند. 
«مسعود شکوری» در باره غیرقانونی بودن حمل میلگرد با وانت نیسان چنین گفت: قوانین ایمنی روز ایجاب می‌کند که در حمل محموله‌های سنگین از خودروهای مجهز به چرخ‌های جفت استفاده‌ شود تا وزن جسم به شکل متناسبی بین چرخ‌ها توزیع شود و شاهد بروز تصادفات و در شهر نباشیم. با وجود ناامنی این خودرو و مصرف زیاد بنزین آن، نه تنها وسیله‌ای برای امرار‌معاش خریداران این خودروی آنتیک در جهان صنعت خودروسازی محسوب‌می‌شود بلکه جایگزین مناسبی تا امروز برای آن پیدا نشده است.


حمل میلگرد با نیسان

شکوری در ادامه با اشاره به این که در سایر شهرها نیز حمل میلگرد با نیسان انجام می‌شود، به دلیل کم عرض بودن کوچه‌ها و ممنوعیت ورود خودروهای سنگین به داخل شهر و این که از لحاظ قانونی تولبار(نوار ابزار عمودی) محسوب می‌شود، گفت: براساس قوانین نظام مهندسی محموله مورد نظر باید به شکل خاصی در محل پروژه‌ها خالی شود و در صورتی این امکان وجود داشت، بتوان این محموله‌ها را در قالب‌های کوچک‌ترحمل کرد تا مشکلی برای اهالی پیش نیاید.
وی افزود: با وجود این که چاره‌ای برای حل مشکلات حمل‌و‌نقل پیدا نشده، در صورت وقوع سانحه‌ای، بیمه نیز تمکین نمی‌کند و تنها صاحب خودرو است که باید پاسخگو باشد و مسئولیت حمل‌و‌نقل بار و عواقب آن را برعهده بگیرد.


مشکلات حمل میلگرد با وانت‌نیسان 

رئیس اتحادیه آهن فروشان استان با اشاره به این که در سال‌های گذشته بسیار پیگیر این حل این مشکل بوده‌ایم، در حالی که این مشکل تنها مختص شهرما نیست و همه شهرهای کشور نیز این مشکل را دارند، اضافه کرد: برای حل این مشکل با هماهنگی‌های صورت گرفته شده بین اتحادیه آهن‌فروشان و راهنمایی و رانندگی ساعت‌هایی را برای تردد وانت‌نیسان در اوقات خلوت خیابان‌ها مشخص کرده‌ایم و امیدواریم ماموران راهنمایی و رانندگی با ما همکاری کرده و در صورت مشاهده وانت‌نیسان‌ها به رانندگان آن‌ها قوانین را گوشزد کنند.

شکوری در ادامه از مردم خواست هنگام مشاهده بار نامتعارف خودرو‌ها مسائل ایمنی و فاصله طولی را رعایت کنند تا شاهد وقوع حادثه نباشیم، هرچند رانندگان وانت‌نیسان‌ها در بارگیری و تخلیه بار ماهرند و از همه مهم‌تر به اصول رانندگی با بار آهن کاملا آشنا هستند. وی در ادامه عنوان کرد: چند سال پیش به دلیل وقوع حادثه ای، رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی مدتی جلوی حمل میلگرد با وانت‌نیسان را گرفت و ساخت و سازها به دلیل این امر دچار مشکل شد. 


جریمه حمل میلگرد با وانت‌نیسان 

رئیس پلیس راهنمایی و رانندگی گفت: حمل میلگرد با وانت ممنوع بوده و در صورت مشاهده، 75 هزار تومان جریمه وسیله‌ای است که آن بار حمل می‌کند و اگر تصادفی رخ دهد با صاحب خودرو برخورد قانونی می‌شود. 
سرهنگ «رمضان آفریدون» ادامه داد: زنجان در اعمال قانون راهنمایی و رانندگی رتبه 27 کشور را دارد و کمترین جریمه و اعمال قانون در آن صورت می‌گیرد، با این وجود باز مردم ناراضی هستند.

وی اظهار کرد: ما در برخورداری از اصول قانونی مشکل داریم و قانونگذار باید با در نظر گرفتن کلیه جوانب، فکری اساسی کند و مبالغ جریمه را افزایش دهد و در صورتی که خودرو متخلف را متوقف کنیم اگر کار مردم بر زمین می‌ماند باید جایگزین مناسبی پیدا کنیم.
این مسئول گفت: رانندگان این وسایل باری باید برای رعایت فاصله لازم ، پرچم قرمز رنگ یا چراغ هشدار چشمک‌زن را در انتهای بارنصب کنند تا خطر احتمالی را به رانندگان و عابران هشدار دهد.
 آفریدون ادامه داد: گاهی بار‌ خودرو به درستی تثبیت و ایمن‌سازی نمی‌شود؛ اگر درست دقت کنید رانندگان با خیالی راحت بار چند 100کیلویی را با یک تکه طناب نازک مهار میکنند که هر لحظه امکان پاره شدن این طناب‌ها وجود دارد. 
وی افزود: اگر راننده وسیله‌ای در شهر اقدام به حمل بار می‌کند باید اصول سطح اشغال و ظرفیت مشخص و تعیین شده‌ای بار را رعایت کند تا خطر سقوط این اشیای سنگین، جان و سلامت سایرین را تهدید نکند. 
رئیس پلیس راهنمایی رانندگی استان بیالن کرد: با متخلفین براساس ضوابط برخورد قانونی خواهد شد و به وسیله نقلیه زمانی اجازه حرکت داده خواهد شد که شرایط بارگیری محموله وسیله نقلیه با مقررات جاری مطابقت داشته باشد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید