• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 20 شهریور 1397
کد مطلب : 30090
+
-

داغ گرانی مهر

افزایش  بیش از حد قیمت لوازم‎التحریر  مانعی سر راه خرید والدین کردستانی و‌کرمانشاهی‌  شده است

بازار
داغ گرانی مهر

محمد توفیق مشیرپناهی - فاطمه کمانی|  خبرنگار:

هر سال از نیمه‌های شهریور خرید وسایل مورد نیاز برای بازگشایی مدارس آغاز می‌شود؛ از کیف و کفش و روپوش مدرسه گرفته تا مداد و خودکار و انواع نوشت‌افزار.  امسال گرانی‌ها همه بازارها را تحت تاثیر قرار داده و وسایل مدرسه نیز با افزایش قیمت مواجه بوده است. همین امر باعث شده مردم از خریدهای غیرضروری برای فصل مدرسه  خودداری کنند. 
در گذشته مردم انواع دفتر، لوازم‌التحریر، کوله‌پشتی و... را با دست بازتری تهیه می‌کردند، اما اکنون با این افزایش قیمت‌ها از خریدهای غیرضروری پرهیز می‌شود. این امر باعث کسادی بازار شده است، بسیاری از مردم روپوش یا کیف مدرسه سال قبل را همچنان استفاده می‌کنند و در صورت نیاز هم کالاهای با قیمت مناسب‌تر را انتخاب می‌کنند تا کمتر به اقتصاد خانواده فشار وارد شود.
 برای بررسی بیشتر موضوع گزارش همشهری را از بازار نوشت‌افزار استان های کردستان و کرمانشاه در ادامه بخوانید.


 گلایه والدین

پدر 3 دانش‎آموز می‎گوید: 2 دختر و یک پسر دارم. دخترهایم در دوره اول دبیرستان هستند و پسرم کلاس پنجم  ابتدایی می‌رود. 
«محمد صدیق کارگاهی» می‏افزاید: من معمولا هر سال اول شهریور برای خرید لوازم تحصیلی فرزندانم به بازار مراجعه می‎کنم. امسال دیرتر برای خرید آمدیم، اما فرقی نمی‎کند، پیشاپیش از گران شدن لوازم‎التحریر خبردار شده بودیم و دیر و زود آمدن برای خرید فرقی به حالمان ندارد. 
وی می‌گوید: الان که در حال خریدن لوازم‎التحریر بچه‎هایم هستم می‎بینم که اجناس خیلی گران‎تر از پیش‌بینی‌ ما شده است. برای دخترهایم قبلا دفترهای جلد مقوایی را 6 هزار تومان می‌خریدم، اما امسال همین دفترها 19 هزار تومان قیمت دارد، یعنی اگر بخواهم برای هر دخترم 4 جلد دفتر بخرم حدود 160 هزار تومان می‌شود. همین یک قلم کلی هزینه می‎برد که از توانم خارج است.

وی عنوان می‎کند: یک بسته مدادرنگی، 2 عدد پاک‌کن، 4 جلد دفتر 60 برگ، 3 جلد 40 برگ، 2 جلد 80 برگ و 2 جلد 50 برگی را 360 هزار و صد تومان خریدم. 
به علت گرانی از خریدن دفترهای جلد سخت چشم‎پوشی کردم، در حالی که پارسال با همین رقم برای هر 3 نفرشان خرید می‎کردم.  کارگاهی می‎افزاید: امسال از توزیع لوازم‎التحریر دولتی و دفتر با نرخ بازرگانی خبری نبود، در حالی که مخصوصا امسال دولت باید در لوازم‎التحریر ارزان‌قیمت فکر چاره‎ای به حال ما می‎کرد. 


 درد دل فروشندگان 

صاحب یک مغازه و فروشنده لوازم‎التحریر می‎گوید: بدترین سال و دوره فروش لوازم‎التحریر را امسال داشتیم. جنسی را که می‎خواهیم به مشتری بفروشیم، هر روز گران و گران‎تر می‎شود. همین موضوع باعث پایین آمدن قدرت و توان خرید مردم شده است. از یک طرف والدین مجبورند خرید مدرسه بچه‎هایشان را داشته باشند و از طرف دیگر گرانی لوازم‎التحریر مانع خرید مناسب و مورد نظرشان شده است.

«فردین شاهکار» می‎افزاید: سال‎ گذشته لوازم‎التحریری که برای مغازه می‎خریدیم، 2 ماه بعد پولش را پرداخت می‎کردیم، اما امسال به هزار واسطه از یک ماه پیش پول خود را خوابانده‌ایم تا جنسمان را تامین کنیم. یک بسته خمیر بازی مجسمه‎سازی که پارسال 7500 تومان فروش می‎رفت، امسال به 13500 تومان خریداری شده که باید با 15 درصد سود به فروش برسد. حساب کنید یک بسته خمیر حدود 16 هزار تومان قیمت می‎خورد. وی با اشاره به گرانی کاغذ هم می‌گوید: بین لوازم‎التحریر کاغذ بیشترین درصد گرانی را دارد. دفترچه 40 برگ هزار تومانی پارسال را امسال باید 4 هزار تومان بفروشیم. پدر و مادری که چند جلد دفتر می‎خریدند، امسال از هر قلم یکی، دو عدد آن هم با عصبانیت می‌خرند. یک بسته لوازم‎التحریر برای کودکی که می‏خواهد به مهد برود، 130 هزار تومان به فروش می‌رسد.


یک مشکل اساسی

یکی دیگر از فروشندگان می‎گوید: تداخل صنفی و فروش لوازم‌التحریر و نوشت‌افزار توسط دست‌فروشان و دیگر واحدهای صنفی غیرمرتبط از مهم‌ترین مشکلات این صنف در سنندج و دیگر شهرهای استان است.
«پیشرو فاتحی» می‎افزاید: بیشتر مغازه‌ها و سوپرمارکت‌ها در شهریورماه که زمان عمده ‌فروش ماست، اقدام به فروش نوشت‌افزار می‌کنند. 
به گفته وی، بخش عمده‌ای از بازار نوشت‌افزار در اختیار دست‌فروشان، فروشندگان غیرمجاز و سوپرمارکت‌هاست که غالبا اجناس نامرغوب و بنجل چینی را توزیع می‌کنند. در این زمینه می‎توان به مسیر خیابان فردوسی، اول خیابان امام، میدان و اول خیابان انقلاب اشاره کرد. 

 این فروشنده ادامه می‎دهد: فروش لوازم‌التحریر در برخی مدارس و حتی منگنه کتاب‌های درسی توسط کادر برخی از مدارس و تعاونی‎ها در فصل توزیع کتاب یکی دیگر از تداخلات صنفی است. 
حتی گفته می‎شود لوازم مورد نیاز را نیز در خارج از سنندج تهیه می‌کنند، در حالی که چند سال است اداره امور مالیاتی اقدام به اخذ مالیات از صنف ما بابت فروش کتاب درسی می‌کند. ناهماهنگی بین اتحادیه و اداره مالیات شهرستان به‎رغم درخواست اعضا برای حل مشکل همچون شهرستان‎های همجوار مزید بر علت شده است و این مشکل ادامه دارد.


جولان اجناس بی‌کیفیت چینی 

«فردین شاهکار» فروشنده لوازم‎التحریر در سنندج با اشاره به درصد افزایش قیمت لوازم‏التحریر در برابر کیفیت آن عنوان می‎کند: سال‎های گذشته بازار را از اجناس چینی و بُنجل پر می‎کردند که علاوه بر نداشتن کیفیت، ارزان‎تر از اجناس ایرانی بودند.  امسال همین وضعیت هم وجود ندارد، زیرا کارخانه ساخت خودکاری که 600 تومان قیمت داشت، به علت خرید مواد اولیه در این شرایط تحریم و اقتصادی همان خودکار را دو برابر برای ما فاکتور می‎زند. ما نیز نمی‎توانیم مداد و دفتر بی‌کیفیت به مردم بفروشیم، با این حال افزایش بیش از اندازه نرخ لوازم‎التحریر، مانعی سر راه خرید خانواده‎ها شده است.


بازار رونق ندارد 

یکی از عرضه‌کنندگان نوشت‌افزار در کرمانشاه با بیان این‌که امسال بازار بازگشایی مدارس رونق خاصی ندارد، می‌گوید: در سال‌های قبل مردم بیش از نیاز دفتر، مداد، پاک‌کن، خودکار و... تهیه می‌کردند اما امسال خریدها بسیار کم و به اندازه نیاز شده است. 
«فرزاد شریفی» ادامه می‌دهد: مردم ترجیح می‌دهند از خریدهای غیرضروری پرهیز کنند و پول خود را برای خرید اقلام و نیازهای اساسی بگذارند.  این مغازه‌دار کرمانشاهی از افزایش حدود 15 تا 20 درصدی برخی اقلام لوازم‌التحریر هم خبر می‌دهد و می‌افزاید: عمده لوازم‌التحریری که در بازار داریم، تولید داخل است اما برخی از محصولات وارداتی با افزایش قیمت مواجه بوده که از جمله آن می‌توان به برخی از خودکارها، برخی از مدادتراش‌ها و برخی انواع جوهر اشاره کرد.  به گفته شریفی، به دلیل کمبودهایی که در بازار کاغذ وجود دارد، قیمت برخی از انواع دفترهای فانتزی نیز بالا رفته است.

وی یادآوری می‌کند: مشکل دیگر ما افزایش تعداد لوازم‌التحریرفروشان دست‌فروش در این ایام است، زیرا بسیاری از افراد این شهر بیکارند و در این فرصت به عرضه لوازم‌التحریر روی می‌آورند.  این مغازه‌دار اضافه می‌کند: حتی برخی از اصناف دیگر که در سایر ایام سال شغل دیگری دارند، اکنون با تغییر واحد صنفی خود اقدام به عرضه لوازم‌التحریر می‌کنند.  شریفی این وضعیت را زمینه‌ساز رکود و کسادی بیشتر بازار مغازه‌داران می‌داند و می‌گوید: مگر مردم چقدر قدرت خرید دارند که این‌همه عرضه‌کننده لوازم‌التحریر داشته باشیم.

«مرتضی باقرآبادی» در محدوده بازار کرمانشاه کیف و کفش مدرسه می‌فروشد و می‌گوید: قیمت کیف و کفش نسبت به سال قبل تغییر چندانی نکرده و اکنون کیف‌های 30 تا 40 هزار تومانی هم در بازار هست که برای افراد با قدرت خرید کمتر مناسب است.  وی می‌افزاید: البته برخی از کیف‌های خارجی یا کیف‌های چرخدار و دسته‌دار هم هستند که با افزایش قیمت قابل توجهی مواجه بودند. قیمت برخی از آنها به 180 هزار تومان نیز رسیده است اما این اقلام مشتری خاص خود را دارد و همه‌کس سراغ چنین کالاهایی نمی‌آید.  باقرآبادی با بیان این‌که مردم دیگر کمتر سراغ کالاهای لوکس و تجملاتی می‌روند، یادآوری می‌کند: هنوز برای افرادی که قدرت خرید کمتری دارند، اجناس با قیمت مناسب در بازار وجود دارد.  

«مریم حسین خانی» یکی از شهروندان کرمانشاه است و درباره وضعیت بازار مدرسه می‌گوید: بازار امسال خلوت‌تر از سال‌های گذشته است اما برای تهیه اقلام مورد نیاز مدرسه تاکنون با کمبود خاصی در بازار مواجه نشدیم. وی با بیان این‌که تقریبا همه اقلام مورد نیاز مدارس تا حدودی افزایش قیمت داشته است، می‌افزاید: این امر باعث می‌شود مردم سراغ اقلام با جنس و کیفیت پایین‌تر بروند.  به گفته این شهروند کرمانشاهی، مردم دیگر مانند سال‌های گذشته خرید غیرضروری نمی‌کنند و اگر کسی روپوش، کیف و کفش و سایر وسایل مدرسه از سال‌های قبل دارد، همچنان از آن استفاده خواهد کرد.


تشدید نظارت‌ بر بازار 

رئیس بازرسی و نظارت اتاق اصناف کرمانشاه ‌ از تشدید نظارت‌ بر بازار بازگشایی مدارس خبر می‌دهد که چند روز قبل از شروع شهریور آغاز شده و تا پایان مهر نیز ادامه دارد.  «رامین پهلوانی» اولویت نظارت را با کالاهایی مانند کیف و کفش، روپوش و پوشاک، لوازم‌التحریر و... می‌داند و می‌گوید: خوشبختانه کمبود خاصی در بازار نداریم و همه اقلام به اندازه کافی در بازار وجود دارد.  وی از برخورد جدی با هرگونه افزایش قیمت، خودداری از عرضه کالا و... خبر می‌دهد و می‌افزاید: برای کنترل بهتر بازار نیازمند همکاری خود مردم هم هستیم و اگر مردم تخلفی مشاهده کردند باید به ما اطلاع بدهند.


برپایی نمایشگاه حمایت از کالای ایرانی 

عضو هیات رئیسه اتاق اصناف کرمانشاه ‌ از برپایی نمایشگاه حمایت از کالای ایرانی در آستانه بازگشایی مدارس خبر می‌دهد.  «موسی سلیمی» می‌گوید: در این نمایشگاه انواع کالای تولید داخل شامل وسایل مورد نیاز مدرسه با قیمت مناسب عرضه خواهد شد. علاوه بر این فروش‌های فوق‌العاده نیز در سطح فروشگاه‌های بزرگ شهر خواهیم داشت.


رصد بازار مدارس کرمانشاه با ۱۶ تیم نظارتی   

رئیس اداره گشت‌های سیار تعزیرات حکومتی استان کرمانشاه می‌گوید: ۱۶ تیم نظارتی به رصد و کنترل بازار نوشت‌افزار کرمانشاه می‌پردازند. از این تعداد ۲ تیم متعلق به شهر کرمانشاه و 14 تیم مربوط به سایر شهرستان‌هاست.  «گودرز فهیمی» با اشاره به این‌که طرح بازگشایی مدارس در دستور کار است، اظهار می‌کند: مانند سال‌های گذشته در آستانه بازگشایی مدارس، این طرح از پانزدهم شهریور تا پانزدهم مهر ماه در استان اجرا می‌شود. وی می‌افزاید: در این میان نظارت‌ها به طور مستمر با همکاری مراجع نظارتی نظیر اتاق اصناف و صنعت و معدن در دستور کار قرار گرفته است.

رئیس گشت‌های سیار تعزیرات حکومتی استان کرمانشاه بیان می‌کند: افزون بر فعالیت بازرسان، مردم نیز در صورت مشاهده موارد احتکار لوازم‌التحریر مراتب را در اسرع وقت اطلاع دهند.  فهیمی با بیان این‌که بلافاصله پس از گزارش‌های مردمی نیروهای بازرسی نیز در محل حاضر خواهند شد، می‌گوید: به منظور کنترل بازار و داشتن شرایطی آرام، پس از دریافت هر گزارش به‌سرعت وارد عمل می‌شویم.

این خبر را به اشتراک بگذارید