• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 20 شهریور 1397
کد مطلب : 30079
+
-

گل بزنید، خط می‌خورید!

گل بزنید، خط می‌خورید!

اولین دیدار دوستانه تیم ملی در مسیر آماده‌سازی برای جام ملت‌های 2019، در مقابل ازبکستان برگزار خواهد شد. این تیم پرتکرارترین حریف ایران در دوران حضور کارلوس کی‌روش روی نیمکت تیم ملی به شمار می‌رود. ایران برای هفتمین‌بار در این 7 سال، با ازبکستان روبه‌رو می‌شود تا به‌صورت میانگین یک‌بار در هر سال با این تیم مسابقه داده باشد. تیم ملی در 6جدال از این 7‌مسابقه، به پیروزی دست پیدا کرده و با هدایت کی‌روش، تنها یک‌بار در مقابل ازبک‌ها شکست خورده است. برخلاف آخرین مسابقه با این حریف، این بار ازبکستان همه ستاره‌هایش را برای نبرد با ایران به خط کرده و از نفرات اصلی‌اش در این مسابقه دوستانه بهره خواهد برد. هکتور کوپر نیز چند روز بعد از تساوی با سوریه، برای دومین‌بار روی نیمکت این تیم می‌نشیند تا برای رسیدن به نخستین پیروزی‌اش در ازبکستان تلاش کند. جدال‌های تیم کی‌روش با ازبک‌ها در این سال‌ها، همواره پر از ماجراهای خاص و عجیب بوده است؛ داستان‌هایی که هنوز هم تصویر شفافی از آنها در ذهن هواداران فوتبال در ایران وجود دارد.
  برد ناعادلانه! 
اولین مواجهه پسران کی‌روش با ازبکستان، در مرحله مقدماتی جام جهانی2014 اتفاق افتاد. تیم میزبان در تاشکند فشار بسیار زیادی به ایران وارد کرد و موقعیت‌های متعددی روی دروازه سیدمهدی رحمتی ساخت. آنها حتی یک‌بار توپ را از روی خط دروازه نیز عبور دادند اما داور به اشتباه این گل را از ازبکستان گرفت. در آخرین ثانیه‌های این مسابقه، پاس دقیق کریم انصاری‌فرد و ضربه محمدرضا خلعتبری تیم ملی را به یک پیروزی بی‌رحمانه و ناعادلانه در مقابل ازبکستان رساند. با این گل، تیم کارلوس دور نهایی مرحله مقدماتی جام جهانی را با پیروزی آغاز کرد و روحیه بسیار خوبی برای ادامه رقابت‌ها به‌دست آورد. سهم این گل حساس در صعود ایران به جام جهانی انکارنشدنی بود اما خلعتبری در فهرست نهایی تیم ملی برای حضور در جام جهانی برزیل جایی نداشت.
    انتقام ازبک‌ها
 تا پیش از مرحله مقدماتی جام جهانی 2014، ازبکستان هرگز موفق به شکست‌دادن تیم ملی ایران نشده بود اما این اتفاق بالاخره در دومین برخورد 2 تیم در دوران کی‌روش رخ داد. ازبک‌ها که در دیدار رفت با بدشانسی شکست خورده بودند، این‌بار با خوش‌شانسی مطلق توانستند از ایران انتقام بگیرند. درست برخلاف بازی رفت، این بار تیم ملی حمله کرد و ازبکستان به گل رسید! تیم میزبان حتی با ضربه محمد نوری به گل نیز دست پیدا کرد اما کمک داور در یک تصمیم بحث‌برانگیز حکم به مردود‌بودن این گل داد و سرانجام تیم مهمان با یک ارسال روی دروازه، به 3 امتیاز بازی آزادی دست پیدا کرد. آن روز هیچ‌کس نمی‌دانست که آخرین بازی ملی «مهدی رحمتی» را تماشا می‌کند. مشکلات کی‌روش و سیدمهدی از همان جدال آغاز شد تا دوران ملی مرد شماره یک دروازه ایران، زودتر از آنچه تصور می‌شد به پایان برسد.
  کشف بزرگ در تیم ملی
چند‌ماه بعد از برگزاری جام ملت‌های 2015، تیم ملی در یک دیدار دوستانه رو‌در‌روی ازبکستان قرار گرفت. این سومین تقابل کارلوس کی‌روش با ازبک‌ها به شمار می‌رفت. بازی در ورزشگاه خانگی باشگاه بنیادکار برگزار شد و 15هزار هوادار نیز از نزدیک به تماشای مسابقه نشستند. هر دو تیم با ترکیب اصلی‌شان در این مسابقه حاضر شدند. غافلگیری بزرگ در تیم ملی، به زمین فرستادن مهدی ترابی جوان بود که آن روزها هیچ‌کس شناخت چندانی از او نداشت. ترابی بین دو نیمه با شماره عجیب 6 جانشین مسعود شجاعی شد. او که هیچ تجربه‌ای از بازی در تیم ملی نداشت، تنها گل مسابقه را در دقیقه 94 وارد دروازه حریف کرد تا یک شروع درخشان را در تیم کی‌روش پشت سر بگذارد. بعد از این مسابقه، مهدی ترابی در همه اردوهای تیم ملی حاضر بوده است.
  قربانی دوم
چهارمین مچ‌اندازی کی‌روش با ازبکستان، به یک پیروزی بزرگ ختم شد. این بار 2 تیم در مرحله مقدماتی جام جهانی 2018 به هم برخورد کردند. ایران که با شکست‌دادن قطر و تساوی با چین به این مسابقه رسیده بود، در زمین ازبکستان به پیروزی دست پیدا کرد تا با تصاحب 7 امتیاز از 3بازی، جدی‌ترین مدعی صعود از این گروه تلقی شود. تنها گل این جدال با ضربه سر دیدنی سیدجلال حسینی در نیمه اول به‌دست آمد. ماجرایی که پیش‌تر برای خلعت به‌وجود آمده بود، این‌بار برای سیدجلال تکرار شد. باز هم گلزن 3امتیازی مسابقه خارج از خانه با ازبکستان، به ناگهانی‌ترین شکل ممکن از تیم ملی خط خورد و شانس حضور در جام‌جهانی را از دست داد.
  گزارش یک جشن
استرالیا، بحرین، کره‌جنوبی و ازبکستان، تیم‌هایی هستند که ایران توانسته صعود به جام‌جهانی را در پایان دیدار با آنها جشن بگیرد. آخرین تجربه صعود تیم ملی به جام‌جهانی، در مقابل ازبکستان رقم خورد. پسران کی‌روش ‌که مقتدرانه به صعود نزدیک شده‌ بودند، با شکست‌دادن ازبک‌ها در ورزشگاه آزادی یکی از بی‌دردسرترین راهیابی‌های تاریخ به جام‌جهانی را تجربه کردند. سردار آزمون در نیمه اول و مهدی طارمی در نیمه دوم، مشت‌های محکمی به‌صورت حریف کوبیدند. در پایان همین جدال بود که جواد خیابانی با سوریه و قطر و چین وداع کرد و برای روسیه، سلام فرستاد! 
  ناامیدکننده
یکی از ناامیدکننده‌ترین دیدارهای دوستانه این سال‌های تیم ملی، کمی قبل از سفر به روسیه در مقابل ازبکستان اتفاق افتاد. تصور می‌شد ازبک‌ها با تیم اصلی به تهران آمده‌اند اما خیلی زود معلوم شد تیمی که روبه‌روی ایران قرار گرفته، تیم «امید» ازبکستان است. این جدال بیشتر از آنکه برای تیم کی‌روش مفید باشد، برای امید ازبکستان مفید و مؤثر بود؛ تیمی که آن روزها برای حضور در بازی‌های آسیایی تمرین می‌کرد.
  نبرد دشمنانه 
میان تیم‌های ملی ایران و ازبکستان، زمینه‌هایی از دشمنی شکل گرفته و بدون تردید این موضوع روی اهمیت دیدار دوستانه 2 تیم اثربخش خواهد بود. در آخرین روز از دور گروهی مرحله مقدماتی جام جهانی 2014 در قاره آسیا، ازبک‌ها با نتیجه عجیب 5بر یک قطر را شکست دادند؛ نبردی که رنگ و بویی از تبانی داشت. اگر ایران به‌جای شکست‌دادن کره‌جنوبی، با این تیم به تساوی رسیده بود، ازبک‌ها مستقیما راهی جام‌جهانی می‌شدند اما پیروزی تیم کی‌روش، موجب شد ازبکستان به پلی‌آف برود. این اتهام البته چند سال بعد به تیم ملی ایران نیز زده شد. تساوی دور از انتظار تیم کی‌روش با سوریه، شانس صعود به مرحله پلی‌آف دور مقدماتی جام جهانی را از ازبکستان گرفت.

این خبر را به اشتراک بگذارید