• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 19 شهریور 1397
کد مطلب : 30069
+
-

نبرد با اختاپوس تخلفات ارزش افزوده

وزیر ارتباطات از کشف باند و تخلفی بزرگ در حوزه ارزش افزوده خبر داده که مشترکان موبایل قربانی هر روز آن هستند

فناوری
نبرد با اختاپوس تخلفات ارزش افزوده

پیامک‌های تبلیغاتی و پیامک‌های ارزش افزوده (VAS)‌ 2ماجرایی هستند که مدت‌هاست بسیاری از مردم را به ستوه آورده است. وزیر ارتباطات اما دیروز در گفت‌وگوی تلویزیونی خود به‌نوعی اعلام کرد که این 2ماجرا پیچیده‌تر از چیزی است که پیش از این به‌نظر می‌رسید. این 2سرویس که قرار بود دردسرهای مشترکان را کمتر کنند حالا به ابزارهایی برای آزار کاربران و سوءاستفاده مالی از آنها تبدیل شده‌اند. مدت‌هاست که این 2سرویس به ابزاری برای درآمدزایی غیرمجاز تبدیل شده‌اند و روزی چندین میلیارد تومان درآمد از آنها به‌دست می‌آید. محمدجواد آذری‌جهرمی، وزیر ارتباطات روز گذشته از این گروه‌ها به‌عنوان «باند» نام برد که کارشان «دزدی آشکار و تعدی به حقوق مردم» است و مثل اختاپوس بر کاربران سیطره پیدا کرده‌اند. مبارزه با این اختاپوس هرچند پیچیده است اما مردم در این زمینه سهم‌ قابل‌توجهی دارند.

تخلفات چندمیلیارد تومانی
شما هم بدون آنکه بدانید ممکن است عضو چند سرویس ارزش افزوده باشید و هر روز پولی را بابت این سرویس‌ها پرداخت کنید. پیامک‌های ارزش افزوده با این انگیزه به‌وجود آمدند که ارائه سرویس‌های مختلف تلفن همراه برای مشترکان و دریافت هزینه از آنها ساده‌تر شود. هرچند در نگاه اول قضیه ساده به‌نظر می‌رسد و روش‌هایی برای تأیید ماجرا هم درنظر گرفته شده اما به‌خاطر سود زیاد تخلفات بسیاری در این رابطه صورت می‌گیرد. به گزارش همشهری،‌روش اصلی کار به این صورت است که کاربر با فرستادن یک کد به یک سرشماره تأیید می‌کند که در یک باشگاه یا سامانه مجازی  عضو شده و در ازای آن هزینه پرداخت می‌کند. برای اینکه کاربر مورد سوءاستفاده قرار نگیرد، ارائه‌دهنده سرویس باید نام و مشخصات دقیق خودش، سرویسی که ارائه می‌کند و مبلغی که بابت ارائه این سرویس از حساب مشترکان کسر خواهد شد را به‌طور دقیق در متن پیامک ذکر کند. مشترک نیز بعد از اطلاع از جزئیات طرح می‌تواند با فرستادن یک کد دریافت این خدمات را تأیید کند.

روش‌های مختلف باند تخلفات
 با وجود اینکه کاربر باید در 2مرحله دریافت این سرویس را تأیید کند، کلاهبرداران راه‌های مختلفی برای خالی کردن جیب آنها پیدا کرده‌اند. این مسئله‌ای است که وزیر ارتباطات اعلام کرده تبدیل به یک باند و اختاپوس شده و پرونده‌ای مفصل برای آن در دست پیگیری دارد. او با تأکید بر اینکه دزدی آشکار از طریق باندی که از زیرسیستم‌های مختلف هستند، رخ می‌دهد تأکید کرد: «زمانی که به قطعیت رسیدیم اطلاعاتش را شفاف ارائه می‌کنیم.» ‌وزیر ارتباطات این سرویس‌ها را به اختاپوسی تشبیه کرده که در هم تنیده و بزرگ شده اما می‌توان آن را از میان برداشت. 

‌ گزارش‌های مختلفی از عضویت شماره‌های کاربران بدون رضایت آنها وجود دارد که برخی از آنها توسط برخی شرکت‌های وابسته با استفاده از باگ‌های سیستمی صورت گرفته است. بهتر است با 2 روش دیگر هم آشنا شوید.
  کلاهبردار خودش را به‌جای دوست قربانی جا زده، پیامکی برای او می‌فرستد که در آن وعده داده شده، اگر کاربر عددی را به همان شماره تلفن پیامک کند، برنده جایزه یا شارژ اعتباری می‌شود. با ارسال این کدها، شرکت ثالث روزانه چندمیلیارد تومان به جیب می‌زند.

  نرم‌افزارهای ناشناس موبایل در زمان نصب شدن، از کاربر اجازه دریافت و ارسال پیامک را دریافت می‌کنند. آنها مدتی بعد پیامکی برای ایجاد یک سرویس ارزش ‌افزوده به کاربر می‌فرستند و چون به پیامک‌ها دسترسی دارند، خودشان کد تأیید را برای اپراتور می‌فرستند. در نتیجه مشترک بدون اینکه خبر داشته باشد، متضرر می‌شود.

#800*  را شماره‌گیری کنید

برای لغو سرویس ارزش افزوده یا تبلیغات مزاحم پیامکی مشترکان تمام اپراتورهای تلفن همراه یک راه‌حل ساده دارند. با شماره‌گیری کد دستوری #800* بعد از مدت کوتاهی سرویس‌های ارزش‌افزوده‌‌ای که در آن عضو شده‌اند، برایشان پیامک می‌شود و می‌توانند هرکدام از سرویس‌ها را لغو کنند. قطع کردن خدمات محتوایی، پیامک‌های تبلیغاتی و... نیز با شماره‌گیری همین کد قابل اجراست. بعد از اجرای کد، یک پیامک به شما فرستاده می‌شود که وضعیت را به‌طور دقیق به شما اطلاع می‌دهد. با این حساب، همیشه می‌توانید بررسی کنید که عضو چه سامانه‌هایی هستید و هرکدام از آنها را قطع کنید. با قطع این سرویس‌ها، دریافت پیامک‌های خدماتی ویژه مثل بانک‌ها غیرفعال نمی‌شوند. ضمنا برای اینکه، از شماره‌های شخصی پیامک تبلیغاتی غیرمجاز به شما و دیگران فرستاده نشده و افراد خاطی شناسایی شوند، می‌توانید شماره پیامک‌هایی که از شماره‌های عادی تلفن همراه فرستاده می‌شوند را به شماره8001 پیامک کنید.


بعداز شماره‌گیری #800 * کاربر با چند گزینه مواجه می‌شود. با ارسال عدد1 می‌توانید متوجه شوید چه سرویس‌هایی برایتان فعال است.  





 

این خبر را به اشتراک بگذارید