• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
دو شنبه 19 شهریور 1397
کد مطلب : 30068
+
-

کوتاه از سیاست

جزئیات طرح عفو عمومی‌مجلس
عضو کمیسیون حقوقی- قضایی مجلس در گفت‌وگو با ایلنا درخصوص طرح عفو عمومی که توسط تعدادی از نمایندگان مجلس ارائه شده و قرار است با قید 2 فوریت در صحن علنی به رأی گذاشته شود، گفت: در این طرح گفتیم عفو عمومی مربوط به جنبه عمومی جرم است؛ یعنی برای کسانی که مرتکب جرمی شده‌اند که شاکی خصوصی ندارند، دادستان حق اقامه تعقیب را ندارد و آنها مشمول عفو قرار می‌گیرند. محمدجواد فتحی در ادامه گفت: درصورت تصویب این طرح، چه آنهایی که متهم هستند و چه آنهایی که محکوم هستند و حکم برایشان صادر شده است؛ یعنی براساس این قانون حکم بلااثر می‌شود؛ اگر زندانی هستند آزاد می‌شوند، اگر باید شلاق بخورند نمی‌خورند و اگر مدتی از محکومیتشان گذشته باشد، باید آزاد شوند. اگر محکومیتشان طی شده، آثار تبعی محکومیت از بین می‌رود و سوءپیشینه کیفری در مورد آنها لحاظ نخواهد شد. اینها آثار عفو عمومی است که در حقوق بحث می‌شود. فتحی تأکید کرد: در طرح جدید، حبس ابد و مجازات اعدام تعزیری را به حبس تعزیری درجه یک تبدیل کردیم. 

خبط و اشتباه کردند
آیت‌الله عباس کعبی، عضو مجلس خبرگان رهبری در گفت‌وگو با جماران، با تأکید بر اینکه نباید تجمع فیضیه بزرگ‌نمایی شود، گفت: پلاکاردی را که آنجا منتشر شد نباید به حوزه و حوزویان یا فیضیه نسبت داد. یک یا چند نفر خبط و اشتباه کردند یا عوامل نفوذ هستند؛ لذا بلافاصله در چند دقیقه این موضوع جمع شد.

واکنش به درخواست تغییر قانون 
عباسعلی کدخدایی، سخنگوی شورای نگهبان در توییتی نسبت به درخواست برخی نمایندگان مجلس برای تغییر قانون اساسی واکنش نشان داد. کدخدایی در صفحه شخصی خود نوشت: اصل در حقوق اساسی، ثبات قانون اساسی است. قانون اساسی ما ظرفیت‌هایی دارد که مورد استفاده قرار نگرفته است. معتقدم به جای اصلاح قانون اساسی، به فکر استفاده از تمام ظرفیت‌های آن باشیم. آیا قوای سه‌گانه و سایر نهادها، تمام اختیارات و صلاحیت‌های مصرح در قانون اساسی را به‌کار گرفته‌اند؟

این خبر را به اشتراک بگذارید