• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
دو شنبه 19 شهریور 1397
کد مطلب : 30043
+
-

شغل‌های پولساز

تحریریه درنگ

مشاغل پردرآمد شاید برای کسانی که به آن مشغولند کمتر از کسانی که از دور به آن می‌نگرند، جذاب باشد. در اتاق انتظار پزشک، حتما تعدادی از بیماران با همان حال نزار، تعداد بیماران منتظر را می‌شمارند و در مبلغ ویزیت ضرب می‌کنند تا درآمد چند ساعت پزشک معالج را محاسبه کنند. همین گمان در زمان انتظار دریافت غذا در رستوران هم سراغ مشتریان می‌آید. آرایشگران، به‌خصوص آنها که سالن زیبایی زنان را اداره می‌کنند نیز همیشه چنین نگاهی به‌دنبالشان است. درباره مشاغل دیگری نیز می‌توان چنین جایگاهی را متصور بود. بسیاری از مشاغل نیز جنبه عمومی ندارند و در زندگی با آنها مواجه نمی‌شویم اما درآمدهای بالایی در آنها وجود دارد. از قدیم شغل‌های آزاد به عنون مشاغل پردرآمد شناخته می‌شد؛ چراکه بروز آن در زندگی این افراد آنچنان بود که آنها را از اطرافیان متمایز می‌ساخت. محل زندگی و خودرو، شاید مهم‌ترین شاخصه از سطح زندگی افراد باشد. شاخصه‌های رفاه در زندگی ارتباط مستقیمی با میزان درآمد خانوار دارد.

مشاغل زیادی با درآمد بالا همراه هستند اما تعداد افرادی که به این مشاغل می‌رسند، نسبت به جمعیت شاغل کشور، اندک است. برخی با تخصص‌های خاص به شغل‌های خاص با درآمد بالا می‌رسند و برخی نیز با سرمایه ویژه می‌توانند، شغل‌های پردرآمد به راه بیندازند. این سرمایه ویژه می‌تواند پول زیاد برای سرمایه‌گذاری در احداث کارخانه، ‌رستوران، ساخت‌وساز خانه، تجارت و امثال آن باشد یا توانایی خاصی باشد که تعداد کمی از آن بهره‌برده‌اند. به غیر از شغل‌های آزاد، برخی مشاغل کارمندی نیز وجود دارد که جزو مشاغل پردرآمد به‌حساب می‌آید، البته معمولا سطح درآمد بالا در مشاغل کارمندی مربوط به دسته مدیران می‌شود که موفق شده‌اند خود را تا درجه بالای مدیریت بالا بکشند.

طبق گزارش بانک مرکزی متوسط درآمد ناخالص هر خانواده در سال 1396ماهانه 3میلیون و 660هزار تومان بوده که 12درصد بیشتر از سال 95است. 6/70درصد از کل درآمد ناخالص را درآمد پولی ناخالص و 4/ 29درصد را درآمد غیرپولی شامل ارزش اجاری خانه شخصی تشکیل داده است. با این حساب درآمد متوسط ایرانی‌ها سالانه 43میلیون تومان است اما تعداد اندکی هستند که این میزان درآمد را در ‌ماه و حتی در روز کسب می‌کنند. تعدادی از مشاغل رسمی هم همان حداقل حقوق کارگری یعنی ماهانه یک میلیون و خرده‌ای را به‌دست می‌آورند.

در درنگ امروز به مشاغل پردرآمد پرداخته‌ایم؛ مشاغلی که گیر همه نمی‌آید و تعداد اندکی به آنها می‌رسند. در گزارشی به طبقه‌بندی مشاغل از نگاه وزارت کار و سازمان تأمین اجتماعی پرداخته‌ایم تا حرفه‌های مختلف را از نظر میزان درآمد مقایسه کرده باشیم. به غیر از تعریف رسمی و سازمانی از درآمد شغل‌های مختلف، به سراغ شغل‌های مشهور به درآمد بالا رفته‌ایم و شاخصه‌های مختلف آن را بررسی کرده‌ایم، در هر کدام از شغل‌های پزشکی، خلبانی، وکالت، آرایشگری، رستوران‌داری و شغل‌های پردرآمدی که انتخاب کرده‌ایم، به سراغ یکی از فعالان آن حرفه رفته‌ایم تا از زبان او درباره ویژگی‌های شغلی و میزان درآمد آن شغل سخن بگوییم. از آنجا که بسیاری از شغل‌ها، بالا و پایین زیادی دارد و ممکن است تعداد محدودی در آن شغل درآمد بالا داشته باشند، سعی کرده‌ایم حداقل و حداکثر درآمدی را که در هر شغل به‌دست می‌آید جویا شویم.

در حرفه‌های خاص مانند ورزشکار حرفه‌ای، مجری‌گری و بازیگری نیز برآوردی از درآمدها و شرایط شغلی ارائه کرده‌ایم. در گزارش دیگری به بررسی مشاغل پردرآمد در جهان پراخته و 10شغل را از این نظر دسته‌بندی کرده‌ایم. همچنین درباره کارمندان بخش‌های کشتیرانی، نفت و بانک به‌عنوان شغل‌های کارمندی‌ای که تصور درآمد بالا از آنها در جامعه وجود دارد، اطلاعاتی را منتشر کرده و مشاغل خاصی نظیر واردات، بساز‌بفروشی و پیمانکاری را نیز که نیاز به سرمایه بالا یا روابط خاص دارند، مورد توجه قرار داده‌ایم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید