• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 19 شهریور 1397
کد مطلب : 30021
+
-

توفان افراط‌گرایان اروپا به سوئد رسید

انتخابات دیروزسوئد به افزایش قدرت نئونازی‌ها در صحنه سیاست منجر می‌شود

گزارش
توفان افراط‌گرایان اروپا به سوئد رسید

اتحادیه اروپا به اندازه کافی به‌خاطر قدرت گرفتن احزاب راست افراطی در کشورهای اروپایی دردسر دارد اما حالا باید به فکر سنگین‌تر شدن وزنه سیاسی نازی‌های سوئدی در پارلمان این کشور باشد.

به گزارش بی‌بی‌سی، انتخابات سراسری دیروز سوئد زیر سایه سنگین موفقیت احتمالی حزب دمکرات‌های سوئد (اس‌دی) برگزار شد و انتظار می‌رود این حزب، شگفتی‌ساز این دوره از انتخابات در شمال اروپا باشد. براساس نظرسنجی‌های قبل از برگزاری انتخابات، دمکرات‌های سوئد نزدیک به 20درصد آرا را به‌خود اختصاص می‌دهند. در شرایطی که نه سوسیال‌دمکرات‌های حاکم و نه راست‌های میانه نمی‌توانند به اکثریت برسند، قدرت گرفتن افراطی‌هایی که به‌خاطر افکار نازی و نژادپرستانه شهرت دارند، کابوسی برای آینده سیاسی یکی از دمکرات‌ترین کشورهای عضو اتحادیه اروپا به شمار می‌رود.

خطر این حزب، در داخل خود سوئد هم جدی گرفته می‌شود و استفان لوو‌فن، نخست‌وزیر گفته است رأی دادن به آنها، ‌خطرناک است.

داغ‌ترین موضوعی که این حزب مطرح کرده، مسئله مهاجران و نرمش بسیار زیاد دولت نسبت به آنهاست.

از نازیسم تا دمکراسی

حزب دمکرات‌های سوئد یا همان اس‌دی، سال‌ها ارتباط علنی و نزدیکی با نئونازیسم و گروه‌های راست افراطی داشت و تازه سال 2010وارد پارلمان سوئد شد. در انتخابات سال 2014کرسی‌های این حزب در پارلمان سوئد دو برابر شد و انتظار می‌رود در انتخابات امسال هم همین اتفاق تکرار شود.

از آن زمان، اس‌دی در حال بازنمایی چهره خود بوده و حتی لوگوی خود را که نمادی از راست‌ها بوده، تغییر داده است. این حزب که به‌صورت سنتی مورد توجه مردان طبقه کارگر بوده، تلاش برای جذب زنان و رای‌دهندگان متمول را هم شروع کرده است.

جیمی اکسون، رهبر حزب بارها تأکید کرده که این حزب تحت هیچ شرایطی نژادپرستی را تحمل نمی‌کند اما در همین اواخر بارها تمایلات نژادپرستانه در این حزب و اعضای آن مشاهده شده است.

دمکرات‌های سوئد چه می‌گویند؟

با وجود رشد اقتصادی کشور 10میلیون نفری سوئد، بخشی از جامعه این کشور به‌خاطر پذیرش بالای مهاجران ناراحت هستند و معتقدند حضور مهاجران بر مسکن، سلامت عمومی و خدمات اجتماعی آنها تأثیر خواهد گذاشت. سوئد، در سال 2015میلادی 163هزار مهاجر پذیرفت که بالاترین سرانه در میان تمامی کشورهای عضو اتحادیه اروپا به شمار می‌رود. این کشور از سال 2012میلادی 400هزار مهاجر پذیرفته است.

سوئد به‌صورت سنتی کشوری مهاجرپذیر بوده است و صحبت کردن علیه مهاجران به‌صورت عمومی یک تابو در جامعه باز و لیبرال این کشور به شمار می‌رفت. با این حال اس‌دی و به‌خصوص رهبر آن، تلاش زیادی برای ریختن قبح انتقاد از پذیرش مهاجران به راه انداخته‌اند. آنها به‌صورت علنی می‌گویند که مهاجران، خطر بزرگی برای ‌فرهنگ و سیستم خدمات اجتماعی سخاوتمندانه و بی‌نظیر سوئد هستند. علاوه بر مسئله مهاجران، اس‌دی ایده‌های یکجانبه‌گرایانه دیگری مانند جدایی سوئد از اتحادیه اروپا -سوگزیت- دارد. هرچند این ایده در میان دیگر احزاب سوئدی چندان خریدار ندارد، اما اگر اس‌دی فراتر از انتظارها در انتخابات ظاهر شود، می‌تواند کابوس جدیدی برای اتحادیه اروپا از جایی علم کند که هیچ‌کس فکرش را هم نمی‌کرد. راست‌ها تا همین حالا مواضعی یکجانبه‌گرایانه در کشورهایی مانند لهستان ، مجارستان ، ایتالیا و حتی آلمان گرفته‌اند و سوئد آخرین جایی بود که انتظار می‌رفت چنین ایده‌ای در آن مطرح شود و هوادار پیدا کند.

ائتلاف جهنمی

اگر پیش‌بینی‌ها درباره موفقیت اس‌دی محقق شود، انتخاب ائتلاف حاکم، سخت‌ترین تصمیم در پارلمان جدید خواهد بود. انتظارها این است که سوسیال‌دمکرات‌ها با وجود ریزش آرا، با اختلاف کمی بالاترین رأی را داشته باشند و حزب راست میانه «میانه‌رو‌ها» بعد از اس‌دی قرار بگیرد. هم سوسیال دمکرات‌ها و هم میانه‌روها اعلام کرده‌اند حاضر نیستند با اس‌دی ائتلاف کنند. به همین‌خاطر است که موفقیت اس‌دی، سوئد را دچار یک سردرد سیاسی خواهد کرد. 7.5میلیون نفر سوئدی واجد شرایط رأی دادن هستند.

این خبر را به اشتراک بگذارید