• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
دو شنبه 19 شهریور 1397
کد مطلب : 30017
+
-

فاجعه در همسایگی شمس

نسیم قاضی‌زاده | روزنامه‌نگار

بعید می‌دانم جز سلبریتی‌های حوزه موسیقی، دیگر موسیقیدانان شریف این مرز و بوم که از شایسته‌ترین و مظلوم‌ترین قشر هنرمندان ایرانند، توقع داشته‌ باشند که برای حضور در مراسم و جشنواره‌ای فرش قرمز جلو پایشان پهن شود. آنها همیشه سازشان را دست گرفته‌اند و روی صحنه‌ها رفته و آوازهایشان را سرداده‌اند تا مخاطبان راستین‌شان صدایشان را بشنوند، اما دیگر اینکه چوب برداری و دنبال مظلوم بدوی بس ناعادلانه است. حالا این‌بار، حکایت این چوب که در تاریخ بارها به تن موسیقی و موسیقیدانان این دیار خورده شنیدنی است.

هفته گذشته در خوی جشنواره‌ای برگزار شده با عنوان جشنواره ملی شمس و مولانا در محل زادگاه شمس؛ جشنواره‌ای که با هدف رقابت با جشنواره موفق قونیه که سال‌هاست در این شهر برگزار می‌شود، برگزار شد. اما مسئولان محترم برگزارکننده جشنواره دیگر به این فکر نکردند که می‌توان چرخ را از نو اختراع نکرد و کمی -تنها کمی- الگوبرداری کنند؛ نه‌تنها از جشنواره ترک، حتی از جشنواره‌های موسیقی داخلی.

می‌دانم که باورش برایتان سخت است اما موسیقیدانان مدعو این جشنواره و تمامی گروه‌های موسیقی که قریب به 40گروه بودند، در مدرسه‌ای در خوی اسکان داده شدند؛ مدرسه‌ای که حتی امکانات ابتدایی سرمایشی را نداشت. کلاس‌های مدرسه موکت شده بود و 6تخت در هرکدام قرار داشت! تمامی این موسیقیدانان محترم که با وعده اسکان در مهمانسراهای ادارات و مهمانسراهای آموزش و پرورش با هزینه سفر شخصی و بدون چشمداشت برای دستمزد به خوی رفته بودند، ازاین میزان ناهماهنگی و بی‌احترامی متعجب و متحیر بودند. فکرش را بکنید موسیقیدانانی که برای حضور در جشنواره‌ای با نام پرطمطراق «جشنواره ملی شمس و مولانا» شرکت کرده بودند، حتی سرویس‌های بهداشتی و استحمام فردی نداشتند. به همه اینها اضافه کنید اوضاع به‌مراتب اسف‌برانگیزتر بانوان موزیسین عضو گروه‌ها را که در طبقه پایین مدرسه اسکان داده شده بودند.

چندین گروه به محض مواجهه با این اوضاع جشنواره را ترک کردند. برخی گروه‌های دیگر هم یک روز ماندند و در هجوم سروصداهای تمرین این تعداد گروه، ناچار به ترک جشنواره شدند.

نکته جالب اینجاست که موسیقیدانان شناخته‌شده‌ای همچون کیوان ساکت و رضا مهدوی داوران این جشنواره بودند که بسیار بعید است حاضر به تحمل چنین شرایطی شده باشند. همه اینها در شرایطی است که بسیاری از گروه‌های موسیقی مدعو تنها به درخواست دبیر جشنواره در این فستیوال شرکت کرده بودند و با این شیوه توهین‌آمیز پذیرایی مواجه شدند.

کاش وزیر محترم ارشاد که برای حضور در این جشنواره به خوی آمده بود، به‌خود زحمت احوالپرسی با یکی از اهالی موسیقی را می‌داد و کار را از حد قیچی و روبان فراتر می‌برد.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید