• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
دو شنبه 19 شهریور 1397
کد مطلب : 29997
+
-

ترمیم مزد ۹۷؛ شاید امروز

دستمزد
ترمیم مزد ۹۷؛ شاید امروز

درخواست کارگران برای جبران افزایش هزینه‌های معیشت چندی است در فراز و نشیب تحولات اقتصادی و تغییرات کابینه معطل مانده اما براساس اعلام مدیرکل روابط کار و جبران خدمت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، امروز (دوشنبه) بررسی این موضوع دوباره در دستور کار کارگروه دستمزد شورای‌عالی کار قرار خواهد گرفت. اسماعیل ظریفی آزاد‌ در گفت‌وگو با تسنیم ضمن اعلام این خبر گفت: نشست قبلی کارگروه مزد با غیبت نمایندگان کارفرمایی برگزار شد اما در هفته جاری دومین نشست این کارگروه با حضور نمایندگان کارگری و کارفرمایی تشکیل می‌شود و دستور کار آن نیز بررسی شیوه و راهکارهای افزایش سطح معیشت کارگران در سال 97 خواهد بود که نتایج آن به شورای‌عالی کار ارجاع خواهد شد.

 به گزارش همشهری، اعضای کارگری شورای‌عالی کار اواخر تیرماه سال‌جاری اعلام کردند هزینه‌های معیشت یک خانوار کارگری به‌دلیل افزایش قیمت ارز و رشد قیمت کالا در بازار، 48درصد نسبت به دی‌ماه سال گذشته رشد کرده است. بر این اساس، درخواست بازنگری دستمزد97 کارگران به شورای‌عالی کار ارسال شد تا در فرایند چانه‌زنی شرکای اجتماعی راهکاری برای جبران هزینه‌های وارد‌شده به معیشت خانوارهای کارگری تعیین شود. پس از برگزاری نخستین جلسه بررسی دستمزد 97 در شورای‌عالی کار، مقرر شد طرف‌های کارگری و کارفرمایی پیشنهادهای خود برای رسیدگی به این چالش را به دبیرخانه این شورا ارائه کنند. در دومین جلسه این شورا نیز رایزنی‌ها ادامه پیدا کرد و مقرر شد نمایندگان وزارت اقتصاد و صنعت در شورای‌عالی کار نظرات مطرح‌شده را به وزارتخانه‌های خود منعکس کرده و پیشنهادهای دولت برای حل‌وفصل ماجرا را به شورا بیاورند اما در ادامه با برکناری وزیر کار از سوی مجلس و همچنین تصمیم‌گیری دولت برای حمایت از معیشت اقشار ضعیف، برگزاری جلسات شورا با وقفه مواجه شد.

اما و اگرهای ترمیم مزد

بیش از 2‌ماه از ارسال درخواست بازنگری دستمزد 97 کارگران به شورای‌عالی کار می‌گذرد و به‌نظر می‌رسد شرایط برای بررسی نهایی این درخواست مهیا باشد. فعلا دولت برنامه‌های حمایتی خود را تقریبا آماده کرده و به‌زودی آنها را اعلام و اجرایی می‌کند. از سوی دیگر، سرپرست وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی نیز اداره امور این وزارتخانه را در دست گرفته و تقریبا مانعی بر سر برگزاری جلسه شورای‌عالی کار وجود ندارد مگر اینکه طبق روال معمول، چانه‌زنی شرکای اجتماعی با همراهی نکردن طرف کارفرمایی یا نمایندگان دولت بی‌نتیجه باقی بماند و بررسی‌های بیشتر به جلسات آتی موکول شود.

همچنین پیش‌ازاین مراجع مختلف اظهاراتی در مورد همپوشانی طرح‌های حمایتی دولت با خواسته کارگران را مطرح کرده بودند که می‌توانست به مختومه‌شدن درخواست آنها منجر شود. پیش‌ازاین، انوشیروان محسنی بندپی گفته بود در جریان تدوین برنامه‌های حمایتی دولت از اقشار کم‌درآمد تلاش می‌شود بسته‌ای نیز برای حمایت از کارگران تهیه شود. همچنین اسماعیل ظریفی‌آزاد، مدیرکل روابط کار و جبران خدمت وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی‌ نیز به همشهری گفته بود: احتمالا حمایت کالایی از خانوارهای اقشار ضعیف در طرح حمایتی دولت گنجانده خواهد شد و اگر این طرح بتواند افزایش هزینه‌های معیشت کارگری را نیز جبران کند، احتمالا بررسی‌های مربوط به ترمیم دستمزد‌97 منتفی خواهد شد. البته اعضای کارگری شورای‌عالی کار معتقدند طرح حمایت کالایی دولت سنخیتی با خواسته کارگران برای جبران هزینه معیشت ندارد و اگر قرار است حمایت کالایی از خانوارهای کارگری انجام شود، این اقدام باید از طریق احیای ستاد بن باشد.

این خبر را به اشتراک بگذارید