• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 19 شهریور 1397
کد مطلب : 29995
+
-

انکار کمبود و گرانی در بازار نوشت‌افزار

در شرایطی که با کمبود عرضه، قیمت نوشت‌افزار 3برابر شده مسئولان وزارت صنعت از طرح‌های ویژه تنظیم بازار خبر می‌دهند

با فرارسیدن فصل بازگشایی مدارس، کمبود عرضه و افزایش قیمت انواع نوشت‌افزار در بازار به دغدغه ‌اولیای دانش‌آموزان تبدیل شده اما با وجود واقعیت‌های موجود متولیان تنظیم بازار از اجرای طرح‌های ویژه تأمین و نبود هرگونه کمبودی خبر می‌دهند. به گزارش همشهری، بررسی وضع عرضه و قیمت انواع دفتر مشق، مداد،‌پاک‌کن، خودکار و سایر اقلام نوشت‌افزار در بازار مصرف از رشد 3برابری قیمت‌ها، کمبود برخی اقلام و افزایش عرضه محصولات قاچاق در بازار مصرف حکایت دارد.

 هرچند عرضه نوشت‌افزار در فروشگاه‌های زنجیره‌ای سازوکاری است که برای مقابله با افزایش قیمت و کمبود این اقلام مدنظر قرارگرفته شده اما عملا عرضه چندنرخی و کمبود برخی اقلام مصرف‌کنندگان را با مشکل مواجه کرده است. از سوی دیگر در شرایطی که فعالان صنفی مشکلات تأمین و ترخیص مواداولیه تولید از گمرک پس از افزایش اخیر نرخ ارز را عامل کاهش تولید و کمبود و گرانی نوشت‌افزار می‌دانند، مسئولان گمرک بر رفع مشکل پرداخت مابه‌التفاوت ارزی و ترخیص مواداولیه تولید این صنعت از گمرکات کشور تأکید می‌کنند.

نبود مشکل برای تأمین نوشت‌افزار

شهرام میرآخورلو، معاون بازرسی و رسیدگی به تخلفات سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان با اشاره به اجرای طرح ویژه تنظیم بازار لوازم‌التحریر ویژه بازگشایی مدارس اعلام کرد: پوشاک، کفش، لوازم‌التحریر و کتاب اقلامی هستند که تحت پوشش این طرح ویژه قرار داشته و نظارت بر قیمت و مراقبت نسبت به تأمین به موقع کالا اقداماتی است که در قالب این طرح انجام می‌شود. شهرام میرآخورلو با بیان اینکه با نزدیک شدن به فصل بازگشایی مدارس ممکن است برخی سودجویان درصدد سوء‌استفاده از این موقعیت برآمده و با امتناع از عرضه و یا بالا بردن قیمت‌ها اختلالی در بازار ایجاد کنند به سایت اطلاع‌رسانی شاتا، گفت: طرح ویژه‌ای که در دستور کار سازمان‌های صنعت، معدن و تجارت در تمامی استان‌ها قرار دارد، کنترل نرخ و نظارت برای استمرار عرضه است و در این مسیر با احتکار‌کنندگان برخورد جدی شده و اقلامی که کشف و ضبط شود در کوتاه‌ترین زمان ممکن با قیمت مصوب در شبکه‌های توزیع، عرضه خواهد شد. او با اشاره به اینکه سازمان حمایت بر این فرایند نظارت ویژه دارد گفت: پیش از این مشکلاتی در زمینه تأمین کاغذ مورد نیاز برای واحدهای تولیدی دفترچه وجود داشت که برطرف شده است. در برخی شهرهای بزرگ نیز نمایشگاه‌های ویژه از طریق اتاق‌های اصناف برگزار شد تا روند تأمین نیاز به نوشت‌افزار و لوازم‌التحریر تسریع شود. میرآخورلو بدون اشاره به مراکز عرضه نوشت‌افزار با قیمت مصوب در شهر تهران، از هموطنان خواست تا امتناع از عرضه، درج نشدن قیمت و صادر نکردن فاکتور فروش مراتب را به شماره124 اطلاع دهند. او وضعیت بازار را مناسب توصیف کرد و گفت: مصرف‌کنندگان مطمئن باشند که مشکلی بابت تأمین کالا وجود ندارد، سرعت عمل در گمرک نیز بالا رفته و اولویت در ترخیص کالاها در این حوزه مشخص شده و ماندگاری بیش از 2‌ماه کالاها در گمرک به‌طور کلی ممنوع است.

ظرفیت‌های مازاد تولید نوشت‌افزار

معاون مدیرکل صنایع غیرفلزی وزارت صنعت نیز در یک برنامه تلویزیونی با اشاره به اینکه ظرفیت تولید در برخی انواع لوازم‌التحریر بیش از نیاز بازار مصرف است، از وفور مداد و دفتر مشق ایرانی در بازار خبر داد و گفت: تولید مداد در کشور 830میلیون و 2برابر نیاز است و می‌تواند کل نیاز کشور را تأمین کند. علی محمد اسفندیاری افزود: در تولید دفتر مشق 126واحد تولیدی فعال هستند. در این زمینه وارداتی صورت نمی‌گیرد و تمام نیاز از داخل تامین می‌شود و در دفتر مشق حتی صادرات هم داریم. او با اشاره به تولید 180هزارتنی ظرفیت تولید کاغذ کپی در کشور گفت: در این زمینه هم به‌راحتی می‌توان نیاز داخل را تأمین کرد. همچنین از بانک مرکزی درخواست کرده‌ایم کالاهایی که به واردات مواداولیه نیازمندند را در فهرست گروه یک قرار دهد تا تأمین ارز و اعتبار واردات آنها تسهیل شود. اسفندیاری با اشاره به‌وجود کم‌اظهاری در واردات قانونی لوازم‌التحریر گفت: باید زمینه تخلف را از بین برد و یکی از راه‌های آن یکسان‌شدن تعرفه اقلام مشابه است.

حل مشکل مابه‌التفاوت ارزی نوشت‌افزار

مدیرکل مرکز واردات و امور مناطق آزاد و ویژه اقتصادی گمرک با اشاره به واردات یک هزار و ۳۳۰تن لوازم‌التحریر در 5‌ماه امسال از حل مشکل کد رهگیری بانک و مابه‌التفاوت ارزی واردکنندگان مواداولیه نوشت‌افزار با مصوبه اخیر هیأت وزیران خبر داده و اعلام کرد: مشکل اتحادیه وارد‌کنندگان لوازم‌التحریر حل شده و روند واردات عادی است. علی معقولی به ایلنا گفت: اخیرا مسئولان اتحادیه لوازم‌التحریر درباره پرداخت مابه‌التفاوت ارزی مسائلی را مطرح کردند و خیلی زود با مصوبه هیأت‌وزیران حل شد، برخی موارد از فهرست‌های مابه‌التفاوت حذف شد و باقی آنها نیز به بانک‌ها محول شد که با اخذ تعهد اقدام کنند. به گفته او روال واردات روند عادی خود را دارد و اکنون مشکلی وجود ندارد، تنها در یک مقطع، توقف کوتاهی داشتیم که خوشبختانه خیلی زود این مشکل حل شد. به گزارش همشهری با مصوبه اخیر هیأت وزیران واردات مواداولیه نوشت‌افزار در گروه دوم کالایی قرار گرفته و مشمول تخصیص ارز دولتی است و همچنین مواداولیه این کالاها معاف از پرداخت مابه‌التفاوت ارزی شده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید