• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
دو شنبه 19 شهریور 1397
کد مطلب : 29988
+
-

تب تأسیس مناطق آزاد تجاری

 خبر:  نمایندگان مردم خوی، قصرشیرین، ایلام و بوشهر با استناد به تأثیر تاسیس مناطق آزاد و ویژه تجاری در رونق اقتصادی و افزایش سرمایه‌گذاری، خواستار پیوستن حوزه‌های انتخابیه خود به فهرست موجود مناطق آزاد و ویژه اقتصادی شده‌اند.

   نقد: تب تاسیس مناطق آزاد ویژه تجاری و اقتصادی در حالی بالا گرفته که در چند سال اخیر براساس مصوبات مجلس روزبه‌روز تعداد این مناطق افزایش یافته است. در این چارچوب، چندی پیش مجلس مجوز تاسیس 10منطقه آزاد تجاری را صادر کرد. استفاده از ظرفیت‌های مناطق آزاد و ویژه اقتصادی برای رونق مناطق مرزی در حالی در دستور کار برخی نمایندگان مجلس قرار گرفته‌ که تجربه فعالیت چند‌‌ساله مناطق آزاد و اقتصادی موجود در کشور نه‌تنها مغایر با فلسفه وجودی وظایف ذاتی آن در توسعه اقتصادی کشور از طریق واردات مواداولیه و قطعات و صادرات مجدد محصول نهایی به سایر کشورها بوده است، بلکه عملا اینگونه مناطق به مأمنی برای واردات و عرضه کالاهای قاچاق به شیوه‌های ته‌لنجی، کولبری، پیله‌وری و... تبدیل شده و مسئولان مبارزه با قاچاق کالا و ارز را به چالش کشیده است.

علاوه بر آن، برخی خبرها از برخی بده‌بستان‌های سیاسی برای اخذ مجوز تاسیس اینگونه مناطق حکایت داشته و طرح‌های تحقیق و تفحص از عملکرد اینگونه مناطق نیز ره به جایی نبرده است. در چنین شرایطی بهتر است نمایندگان مردم در مناطق مختلف سازوکارهای جدید و ثمربخشی را جایگزین درخواست برای تاسیس اینگونه مناطق کرده و به جای تسهیل واردات، به رشد تولید ناخالص داخلی از طریق تولید و افزایش بهره‌وری کمک کنند.

 

این خبر را به اشتراک بگذارید