• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 19 شهریور 1397
کد مطلب : 29949
+
-

امید بیکاران ایلامی به پتروشیمی دهلران

فرماندار دهلران: این پروژه طبق جدول زمانی در سال 99 تکمیل خواهد شد

اقتصادی
امید بیکاران ایلامی به پتروشیمی دهلران

مریم نظری |‌ ایلام –خبرنگار:


مجتمع پتروشیمی دهلران یکی از مهم‌ترین پروژه‌های در حال اجرای استان ایلام است که در شهرستان دهلران قرار دارد. بر اساس طرح مصوب، این مجتمع پس از بهره‌برداری نهایی سالانه بیش از 650 هزار تن اتیلن، پروپیلن، پلی‌اتیلن سنگین، سوخت کوره و بنزین پیرولیز تولید و به بازارهای داخلی و خارجی عرضه خواهد کرد. خوراک این مجتمع پتروشیمی از پالایشگاه گاز و گاز مایع ۳۱۰۰ واقع در چشمه‌خوش تأمین و با خط لوله‌ای به طول ۴۵ کیلومتر به محل آن منتقل می‌شود.

به گفته کارشناسان و مسئولان ایلام، این پروژه می‌تواند در کاهش آمار بیکاری در شهرستان دهلران تاثیر چشمگیری داشته باشد. به‌کارگیری نیروهای بومی از مهم‌ترین مطالبات مردم این شهرستان در اجرای این پروژه عظیم است که با توجه به اهمیت پروژه، وعده‌هایی از سوی مسئولان کشور در این زمینه داده شده و نیاز است این مهم از طریق مسئولان استانی و شهرستان پیگیری شود.


به‌کارگیری نیروهای بومی

فرماندار دهلران درباره این پروژه به همشهری می‌گوید: دهلران یکی از شهرستان‌های نفت‌خیز کشور با تولید و استخراج 98 درصد نفت و گاز غرب کشور است و پروژه‌های بزرگی در حوزه نفت و گاز از جمله ان‌جی‌ال و پتروشیمی در این منطقه در حال اجراست.
«حسینعلی موسوی» با بیان این‌که این مجتمع در صورت بهره‌برداری کامل و آغاز به کار نقش مهمی در اشتغالزایی منطقه خواهد داشت، اظهار می‌کند: این پروژه طبق جدول زمانی در سال 99 به اتمام می‌رسد و زمینه جذب 700 نفر نیرو را از طریق آزمون فراهم خواهد کرد. موسوی می‌افزاید: تا 3 ماه آینده هم حدود 500 نفر از جوانان بومی منطقه به منظور اجرای پروژه مشغول به کار می‌شوند.


اعتبار مورد نیاز برای تکمیل پروژه

فرماندار دهلران می‌گوید: پروژه پتروشیمی دهلران سال 88 شروع اما به دلایل فنی و اعتباری مدتی تعطیل شد. عملیات اجرایی این پروژه سال گذشته باز شروع شده و الان هم در حال اجراست.
موسوی اضافه می‌کند: این پروژه در زمینی به وسعت 200 هکتار در دست اجراست و برای تکمیل آن 37 میلیارد تومان اعتبار پیش‌بینی شده است.


لزوم اولویت‌ بومی‌ها در جذب نیرو 

فرماندار دهلران اظهار می‌کند: تاکنون هیچ‌کس در ان‌جی‌ال و پتروشیمی دهلران استخدام نشده است و همه افراد به صورت مقطعی نیروی پیمانکار هستند. برابر برنامه زمان‌بندی ان‌جی‌ال دهلران در نیمه اول یا دوم سال 99 به وزارت نفت تحویل داده خواهد شد. در آن زمان تعدادی از افراد از طریق آزمون جذب این پروژه خواهند شد و اولویت جذب با نیروهای بومی دارای مهارت و تحصیلات است.موسوی می‌گوید: در خصوص به‌کارگیری نیروهای بومی اقدامات زیادی صورت گرفته است و ما همه شرکت‌ها را موظف کرده‌ایم برای جذب افراد حتما باید معرفی‌نامه اداره کار داشته باشند.
وی ادامه می‌دهد: برابر ماده 47 که وزیر نفت ابلاغ کرده است، باید همه پیمانکاران اولویت جذب نیروی بومی را رعایت کنند و در این زمینه ما هم مکاتباتی با شرکت‌های فعال در حوزه نفت داشته‌ایم.


حجم کل سرمایه‌گذاری

رئیس بخش تحقیق و توسعه پتروشیمی ایلام نیز به اشتغالزایی پروژه مجتمع پتروشیمی دهلران اشاره می‌کند و به همشهری می‌گوید: این پروژه از نظر اشتغالزایی اهمیت بسیاری دارد به طوری که پس از بهره‌برداری و با آغاز تولید مجتمع، حدود 350 نفر نیروی مستقیم فقط در بخش‌های بهره‌برداری و تعمیرات مشغول به فعالیت خواهند شد.

«جواد قیصریان‌‌فرد» می‌افزاید: این پروژه با حجم کل سرمایه‌گذاری 1500 میلیون دلار بزرگ‌ترین طرح در حوزه صنایع بالادست نفت، گاز و پتروشیمی به لحاظ حجم سرمایه‌گذاری در استان ایلام است.به گفته وی، این پروژه افزون بر ارزش اقتصادی چشمگیر ناشی از جلوگیری از هدررفت گازهای همراه نفت که سال‎ها در این منطقه سوزانده می‌شد، سهم قابل-توجهی هم در صیانت از محیط‌زیست منطقه دارد.رئیس بخش تحقیق و توسعه پتروشیمی ایلام عنوان می‌کند: از مهم‌ترین مزایای اجرای این طرح جلوگیری از سوزاندن 240 میلیون فوت‌ مکعب در روز از گازهای همراه نفت خام تولیدی میادین حوزه‌های نفتی آذر، چنگوله و... است.

این خبر را به اشتراک بگذارید