• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
دو شنبه 19 شهریور 1397
کد مطلب : 29947
+
-

ابهام در بازگشایی مرز خسروی

با وجود آمادگی کامل ایران برای اعزام ‌ 500هزار زائر، طرف عراقی هنوز جواب ‌ قطعی نداده است

مرز
ابهام در بازگشایی مرز خسروی

رضا جمشیدی|‌کرمانشاه- خبرنگار:

گویی قرار است در مورد بازگشایی مرز خسروی برای اربعین، وقایع سال گذشته تکرار شود؛ یعنی تا لحظات آخر امیدوار باشیم اما در آخرین روزها دولت عراق موافقت نکند. 
حال هم گرچه هفته گذشته در پی سفر وزیر کشور و استانداران استان‌های غربی به عراق موافقت وزارت کشور عراق دراین‌باره اعلام شد، اما در پی وقایع اخیر بصره و حمله به کنسولگری کشورمان در این شهر، باز هم امیدها کمرنگ شد و ممکن است بازهم مسائل امنیتی عراق مانع بازگشایی این مرز شود. دراین‌باره برخی مسئولان حاضر به اظهار نظر نشدند و ترجیح دادند فعلا صبر کنند، اما سرکنسول ایران در کربلا تاکید کرد همه مسائل به‌زودی حل می‌شود و مشکلی برای سفر اربعین به عراق وجود نخواهد داشت. 


مشکلی برای سفر اربعین وجود ندارد 

«میر مسعود حسینیان» سرکنسول ایران در کربلا در پاسخ به این سوال که به‌زودی مردم ایران قرار است برای اربعین به عراق بروند، آیا با وجود اتفاقات بصره امنیت برای این سفر وجود دارد یا قرار است سفرها لغو شود، گفت: به‌زودی زمان عاشورا و اربعین فرامی‌رسد و همه این موارد از بین می‌رود، بنابراین علاقه‌ای نداریم به موضوع ناامنی در اربعین دامن بزنیم.  وی تاکید کرد: داستان و ماجرای بصره مشکوک است و این افراد مشخصا از جای خاصی خط گرفته‌اند و عمومیت ندارد. 

از سوی دیگر از وقایع بصره هم بگذریم گویی مسئولان عراقی هنوز مشکلات دیگری هم دارند که در این زمینه تردید می‌کنند.   سال قبل اعلام شد 500هزار زائر از این مرز به عتبات عالیات سفر خواهند کرد و بسیاری از زوار خود را به مرز خسروی رساندند. این خبر شور و شوقی نیز در مردم شهرهای مرزی سرپل ذهاب و قصر شیرین و هتلداران این منطقه ایجاد کرد؛ اما در آخرین لحظات صحبت از موافقت نکردن طرف عراقی برای بازگشایی این مرز به میان آمد و علیرغم تمام تلاش‌ها و رایزنی‌ها، این مرز بر روی تردد زوار گشوده نشد.

امسال هم شرایط بیم و امید دوباره حکمفرما شده است و در حالی که مساله داعش و ناامنی مرزها تا حدود قابل توجهی حل شده و تهدیدات سال قبل وجود ندارد، اما هنوز‌ مجوز تردد زوار از این مرز در هاله‌ای از ابهام قرار دارد و پای ثابت این ابهام باز هم کشور عراق است.  حال 7 سال از بسته شدن مرز خسروی برای تردد زائران به عتبات عالیات می‌گذرد و هر سال مسئولان استان تلاش می‌کنند با شکست این طلسم، مرز را برای تردد زائران در مراسم اربعین امسال آماده کنند.‌ 
 

استان آماده است

استاندار کرمانشاه بر این باور است که بازگشایی مرز خسروی برای تردد زائران، امروز به یک مطالبه عمومی تبدیل شده است و بازگشایی مرز خسروی، تاثیر بسزایی در رونق اقتصادی استان خواهد داشت.  «هوشنگ بازوند» افزود: سال گذشته و با وجود تمامی امکاناتی که فراهم شد، با وجود وعده‌های از پیش داده شده توسط طرف عراقی، در نهایت تردد زائران از مرز خسروی برای شرکت در مراسم اربعین میسر نشد که امیدوارم این اتفاق در مراسم امسال رخ دهد.  «مراد تاتار» فرماندار قصر شیرین در این خصوص به همشهری گفت: ما برای عبور زوار از مرز خسروی کاملا آمادگی داریم و از لحاظ تعداد گیت‌ها، پارکینگ، امنیت، هتل و... هیچ مشکل و کمبودی نداریم اما هنوز تردد زوار از مرز خسروی قطعی نشده است. 

«محمدابراهیم الهی‌تبار» معاون سیاسی و امنیتی استاندار کرمانشاه نیز بیان کرد: مرز خسروی اگر قرار است میزبان تعداد بسیار زیادی از زائران باشد باید از امکانات ملی برای تجهیز آن استفاده کنیم و تحقق این مساله نیازمند مشارکت تمامی دستگاه‌های اجرایی استان برای سرویس‌دهی هرچه مطلوب‌تر به زائران است و این برنامه بزرگ باید با کمک همه ادارات و سازمان‌ها برگزار شود، چراکه به‌تنهایی از عهده چند دستگاه خاص برنمی‌آید.  «محمدرضا امیریان» مدیرعامل جمعیت هلال‌احمر کرمانشاه هم از آمادگی کامل این جمعیت برای پذیرایی از زائران حسینی(ع) در ایام اربعین خبر داد و گفت: با تمام توان برای خدمتگزاری به آنها آمادگی داریم و جمعیت هلال‌احمر کرمانشاه تمام توان و امکانات خود را به کار خواهد بست تا در کنار زائران شرایط راحت‌تری را برای سفر آنها به کربلای معلا فراهم کند. 


در انتظار پاسخ عراق 

با وجود آمادگی کامل ایران برای اعزام بیش از 500هزار زائر ایرانی به عتبات عالیات، طرف عراقی هنوز جواب روشن و قطعی به این مساله نداده است. 
«شهریار حیدری» مدیرکل امور مرزی وزارت کشور با اشاره به آمادگی ایران برای بازگشایی مرز خسروی گفت: طرف عراقی هنوز برای بازگشایی مرز خسروی اعلام آمادگی نکرده است. ما امسال مانند سال گذشته برای بازگشایی مرز خسروی آمادگی لازم را داریم و حتی زیرساخت‌های لازم را مهیا کرده‌ایم اما طرف عراقی هنوز پاسخ قطعی برای بازگشایی مرز خسروی به ایران نداده است. با وجود آمادگی‌ ایران هنوز مسئولان عراقی برای بازگشایی مرز خسروی اعلام آمادگی نکرده‌اند، به همین دلیل بازگشایی مرز خسروی قطعی نیست و نمی‌توان به صورت قطعی برنامه‌ریزی کرد.

«جعفر همتی» مسئول ستاد اربعین استان کرمانشاه نیز با اشاره به آغاز تلاش‌ها برای بازگشایی مرز خسروی گفت: تحقق این مهم به صورت جدی در دستور کار مسئولان وزارتخانه‌های کشور و امورخارجه قرار دارد و از مدت‌ها پیش رایزنی با طرف عراقی آغاز شده است. طبق اعلام مسئولان کشوری، مرز خسروی در مراسم اربعین حسینی پس از مرزهای شلمچه، چزابه و مهران به عنوان چهارمین مرزی مطرح شده که قرار است تردد زوار در آن صورت گیرد.   مساله تردد زوار از مرز خسروی با توجه به قدمت دیرینه‌اش در میزبانی از زوار عتبات عالیات آن‌قدر برای استان کرمانشاه اهمیت دارد که به عنوان یکی از خواسته‌ها و مطالبات اولویت‌دار مردم این استان به‌ویژه مردم مناطق مرزی تبدیل شده است . 


مرزهای کمکی 

دبیر ستاد مرکزی اربعین دراین‌باره گفت: بر اساس برنامه‌ریزی‌های ما، مرز چیلات در استان ایلام و سومار در استان کرمانشاه مرزهای کمکی است که در صورت ضرورت اگر تعداد زائران افزایش یافت و ازدحام جمعیت در سایر مرزها داشتیم، مرزهای چیلات و سومار را بازگشایی می‌کنیم. البته دولت عراق هنوز درباره بازگشایی این مرزها نیز آمادگی خود را اعلام نکرده است.  «شهریار حیدری» در ادامه بیان کرد: بازگشایی مرز خسروی، سومار و چیلات نهایت یک ماه قبل از اربعین مشخص می‌شود و امیدواریم با موافقت دولت عراق مرز خسروی که یکی از مرزهای اصلی در تردد زائران اربعین حسینی است، باز شود تا مشکلی در تردد زائران اباعبدالله(ع) ایجاد نشده و آنها با ازدحام جمعیت و معطلی در مرزها مواجه نشوند. 


موافقت وزارت کشور عراق با بازگشایی مرز خسروی 

هفته گذشته استاندار کرمانشاه به همراه «عبدالرضا رحمانی فضلی» وزیر کشور و تعدادی از استانداران استان‌های غربی کشور عازم بغداد شد تا مستقیم با وزیر کشور عراق این مساله را نهایی کنند. استاندار کرمانشاه پس از این سفر اعلام کرد: وزارت کشور با بازگشایی مرز خسروی برای تردد زائران اربعین حسینی موافقت کرده که پس از تایید هیات وزیران این کشور اربعین امسال زائران از مرز خسروی راهی کربلا می‌شوند.بازوند ادامه داد: در قالب هیاتی به ریاست وزیر کشور راهی بغداد شدیم و با وزیر کشور عراق دیدار و گفت‌وگو کردیم. ‌  وی افزود: در این نشست وزارت کشور عراق به عنوان متولی مرزهای این کشور با موضوع بازگشایی مرز خسروی موافقت کرد و قرار شد این موضوع برای نهایی شدن در هیات وزیران عراق مطرح شود.  استاندار کرمانشاه عنوان کرد: در صورتی که این موضوع در هیات وزیران کشور عراق نیز تایید شود مرز خسروی برای تردد زائران اربعین حسینی امسال بازگشایی خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید