• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 19 شهریور 1397
کد مطلب : 29944
+
-

شرکت‌های خلاق و پویایی‌ زیست بوم استارت‌آپی

حسین واثقی دودران|‌ اردبیل، مشاور کسب و کارهای نوپا :


رویکرد جدیدی که اکنون در فضای اقتصادی کشور شکل گرفته و اجرا می‌شود، تلاش برای ایجاد ‌زیست‌بوم استارت‌آپی در نقاط مختلف شهرستان‌هاست. ‌زیست‌بوم استارت‌آپی در اردبیل چند سالی است که با امکاناتی اندک شکل گرفته است و در حال فرهنگ‌سازی عمومی و ترویج ‌زیست‌بوم با برگزاری دوره‌ها، نشست‌ها و رویدادهاست. با توجه به شکل‌گیری استارت‌آپ‌ها در ایران و جهان و در حوزه‌های صنایع دستی، گردشگری، مد و لباس، بازی‌های رایانه‌ای و ظرفیت‌های بومی دیگر چون گیاهان دارویی، کشاورزی و سلامت، اگر نهادهای مسئول به شکل جدی حمایت کنند، می‌توان امیدوار بود که در افق کوتاه‌مدت، زمینۀ شکل‌گیری زنجیره‌ای از صنایع خلاق، مفید و سودده در سراسر استان فراهم شود.  

در این زنجیرۀ تازه، لازم است ظرفیت‌های بومی استان مورد توجه قرار ‌گیرد و نوآوری‌ها و فناوری‌های نو به این ظرفیت‌ها برای خلق ارزش‌های اقتصادی پایدار پیوند زده ‌شود. شناسایی، غربالگری، گروه‌سازی و تجاری‌سازی ابتکارهای خلاقانه مراحل اولیۀ کل‌گیری این زنجیره هستند که با جدیت زیادی در حال اجرایند. تفاوت ‌زیست‌بوم استارت‌آپی اردبیل با سایر ‌زیست‌بوم‌های سنتی و رایج، متوازن بودن آن است. در شهرهای دیگر استارت‌آپ‌ها بیشتر در حوزۀ خدمات حمل و نقل، حسابداری، خرید، فروش و اجارۀ املاک و بازار تهیه و توزیغ غذا فعال شده‌اند. نکتۀ بارز این نوع فعالیت در اردبیل اما توازن ابتکارهای استارت‌آپی آن است. این روند نشان می‌دهد که نیازها درست شناسایی شده‌اند و بازار کار خوبی برای گروه‌های استارت‌آپی وجود دارد. 

در این میان حمایت از شرکت‌های نوآور و خلاق می‌تواند سکوی پرتابی برای توسعۀ استارت‌آپی اردبیل باشد. با فراهم کردن محیط مساعد کسب و کار برای استارت‌آپ‌ها دوره آزمون و خطا به حداقل خواهد رسید و رشد تدریجی و پله به پله جوانان فعال استارت‌آپی سرعت بیشتری خواهد گرفت و این موجب رونق کسب و کارهای استارت‌آپی در استان خواهد شد. به‌واقع، فقط یک‌ زیست‌بوم استارت‌آپی مهندسی‌شده می‌تواند به شکوفایی ایده‌های جدید و بروز خلاقیت منجر شود. در غیر این صورت نمی‌توان به خروجی‌های مثبت آن امیدوار بود.

شرکت‌های خلاق بومی با توجه به شناخت صحیح از بازار، دسترسی راحت‌تر به منابع اولیه و نیروی انسانی ماهر در کنار دانش فنی کسب‌شده می‌توانند در زمینۀ مهندسی و توسعه ‌زیست‌بوم استارت‌آپی اردبیل کمک مؤثرتری بکنند. ماندگاری پویای ‌زیست‌بوم مشکلی است که در استان وجود دارد و حمایت از شرکت‌های خلاق تنها راه‌حل پیش رو است که باید بیشتر مورد توجه قرار گیرد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید