• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 18 شهریور 1397
کد مطلب : 29820
+
-

خبرهای خوش فرهنگی برای اهالی محله‌های زرکش و نظام‌آباد

پایان اکران سکوت در «رز» و «شاهد»

پایان اکران سکوت در «رز» و «شاهد»

آریا فرشاد| خبرنگار:

منطقه 8


قرار نیست در سینماهای محله فیلم‌های روزجهان نمایش داده شود و اصولاً  اهالی منطقه 8 چنین انتظاری ندارند. بچه‌های نوجوان 13، 14 ساله و حتی کاسب 35 ساله خیابان «سلیمی افضل» می‌خواهند در این مکان فیلم‌های کمدی ایرانی مانند «آینه بغل»، «خالتور»، «ساعت پنج عصر» یا نهایتاً فیلم‌های جدی و اجتماعی مانند «آزاد به قید شرط» را با بازی «امیر جعفری» ببینند. ساکنان اینجا می‌خواهند با مرمت سینما «رز» در زرکش، امنیت به محله‌شان برگردد. در این گزارش وضع 2 سینمای رز و شاهد که یکی با قول مساعد فرماندار تهران راه‌اندازی می‌شود و دیگری با الحاق 2 هزارمترمربع زمین همجوارش بازسازی خواهد شد، خواهید خواند. 


تأسیس سینمای جدید 

سینما رز 40 سال است که هیچ کاربری فرهنگی‌ای ندارد. این سینما پیش از انقلاب متعلق به دو برادر یهودی با نام خانوادگی «میکائیلیان» بوده است که به گفته شورایار محله زرکش، یکی از برادران در دوران طاغوت به صهیونیسم کمک می‌کرده و به محض به وقوع پیوستن انقلاب از کشور گریخته است. نیمی از این سینما در حال حاضر متعلق به بنیاد مستضعفان است و نیمی دیگر به‌طور قانونی متعلق به یکی از آن دو برادر. این سینمای مخروبه در حال حاضر با 700‌مترمربع مساحت به لانه موش و سوسک تبدیل شده است و کلونی موش در این ساختمان غوغا می‌کند. صاحب ملک پشت این سینما نیز حاضر به فروش خانه‌اش است و با خریداری آن، سینما می‌تواند دو در، یکی در خیابان سلیمی افضل و دیگری در خیابان زرکش داشته باشد. با وجود زمزمه‌هایی مبنی بر اینکه سینما رز به‌طور قطع تخریب و از نو ساخته می‌شود، با توجه به بسیاری از وعده‌هایی که در گذشته عملی نشده است، کمتر کسی در محله زرکش حرف ما را باور می‌کند. 


موضوع صحت دارد

حدود یک ماه پیش ویدئویی به دستمان رسید که در آن «مصطفی کواکبیان»، «پروانه مافی»، نمایندگان مجلس، «عیسی فرهادی» فرماندار تهران و «بهمن نوری»، شهردار منطقه، در مسجدجامع نارمک اعلام کردند که بنا به درخواست مردم که از طریق شورایاری مطرح شده است، سینما رز باید از نو ساخته شود. این موضوع در شورای شهر به تصویب رسید و قرار شد شهرداری تهران برای این اقدام بودجه اختصاص دهد. قدر مسلم باید باور کنیم که موضوع کاملاً صحت دارد و یکی از دو سینمای منطقه 8، پس از 40 سال که چراغش خاموش شده و سال‌های ابتدای انقلاب، در بهترین حالت تبدیل به کارگاه تولیدی شده، دوباره راه‌اندازی می‌شود. سینمایی که تا چند وقت پیش حتی کتیبه‌اش برای عابران زرکش خطرآفرین بود و شهرداری منطقه و آتش‌نشانی با نصب داربست، کتیبه‌اش را تخریب کردند و امنیت را به عابران پیاده‌رو خیابان سلیمی افضل برگرداندند. 


سخنان شورایار

با موتورسیکلت «سید محمدباقر معصومی»، دبیر شورایاری محله زرکش به سینما زرکش می‌رویم. هنگام پیاده شدن از ترک موتور به ما می‌گوید: «این سینما متعلق به مراد میکائیلیان بوده و هست. در هر صورت او می‌تواند در ساخت سینما با شهرداری مشارکت کند. اگر هم مشتاق به فروش است، شهرداری تهران زمین را به قیمت از او خواهد خرید. خانواده میکائیلیان، در میدان امام حسین(ع) و خیابان شهرستانی‌ها صاحب مغازه‌‌های متعددند و حسابی دستشان به دهنشان می‌رسد. شاید یکی از دلایلی که حدود 40 سال این زمین بلاتکلیف مانده است، همین باشد. ما به‌عنوان شورایاران محله حاضریم هر دو ساختمان سرای محله را که هر دو در دو خیابان فرعی قرار دارند، در اختیار شهرداری بگذاریم تا آن را به قیمت 5 یا 6 میلیارد بفروشند و خرج این سینما کنند و پس از یکی دو سال، طبقه‌ای از این ساختمان نوساز را برای فعالیت‌های فرهنگی‌ـ ورزشی سرای محله زرکش در اختیار ما قرار دهند. ما حاضریم که حتی به مدت دو سال سرای محله نداشته باشیم اما تکلیف سینما رز برای همیشه حل شود. شهرداری می‌تواند ساختمان‌های فرسوده دور و اطراف سینما را هم خریداری کند و به مساحت سینما بیفزاید.» صحبت‌های او را تا پایان می‌شنویم و با دو نفر از اهالی محله نیز صحبت می‌کنیم. 


مردم استقبال می‌کنند

پشت لب «امین ویس‌کرمی» به قول قدیمی‌ها هنوز سبز نشده است. فوقش 14 سال سن دارد. با شور و اشتیاق از ابتدا تا پایان در کنار ما سخنان شورایار محله‌اش را می‌شنود. اجازه می‌گیرد و می‌خواهد سخن بگوید: «در محله زرکش امکانات فرهنگی برای جوانان و نوجوانان وجود ندارد. پارک تسلیحات هم به محلی برای تجمع خلافکاران تبدیل شده است. با ساخت دوباره سینما رز هم ما فیلم‌های مورد علاقه‌مان مانند «آینه بغل»، «خالتور»، «ساعت پنج عصر» و... را می‌بینیم و هم امنیت به این منطقه باز می‌گردد. در حال حاضر با غروب آفتاب من جرئت نمی‌کنم به دلیل خلوتی این خیابان و سوت و کور بودنش دست خواهر یا مادرم را بگیرم و از این پیاده‌رو عبور کنم. با ساخت سینما رز یکی از آرزوهای محلی من محقق می‌شود.» «علی نجفی»، کاسبی است که درست روبه‌روی سینما رز مغازه سوپرمارکتی دارد. او با لحنی گلایه‌آمیز می‌گوید: «سال‌هاست که می‌گویند می‌خواهند سینما رز را دوباره راه‌اندازی کنند. امیدوارم این دفعه مانند دفعات قبل نباشد. اگر این سینما ساخته شود رونق به محله بازمی‌گردد و به نفع مردم و کاسبان دور و اطراف سینماست. مطمئن باشید که هم کاسبان محله و هم مردم با ساخت دوباره سینما رز کاملاً موافقند و نه تنها هیچ‌گونه مزاحمتی برای آنها ایجاد نمی‌شود بلکه از این اتفاق خجسته فرهنگی استقبال هم می‌کنند.»



سینما شاهد

سینما شاهد واقع در چهارراه نظام‌آباد تنها سینمای موجود در منطقه است. سینمایی که 3 سالن دارد اما سال گذشته به دلیل نا ایمن بودن یکبار از سوی شهرداری منطقه پلمب شد. «صادق صباغی» مدیر سینما شاهد، درباره بازسازی این سینما می‌گوید: «این سینما ایمن‌سازی شده است. از الحاق زمین 2 هزارمتری که در حال حاضر پارکینگ است به سینما، خبری به ما نرسیده است.» وی درباره تخریب و نوسازی سینماهای فرسوده تهران چنین نظر می‌دهد: «به هر حال چنین اقداماتی برای بالا بردن فرهنگ شهر مؤثر است. اگر بنا باشد سازمان تبلیغات اسلامی که متولی اصلی سینما شاهد است و همچنین شهرداری تهران برای بازسازی این سینمای قدیمی که همسنگ سینما رز قدمت دارد، مشارکت کنند، خبر خوشحال‌کننده‌‌ای به گوش مردم منطقه 8 رسیده است. منطقه 8 بیش از یک میلیون جمعیت دارد و تنها یک سینما در این منطقه هست.»

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :