• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
یکشنبه 18 شهریور 1397
کد مطلب : 29786
+
-

آتش به اسکناس‌ها

بعد از آسیب‌دیدگی شدید لئو پادووانی، مدیران باشگاه استقلال با وجود همه وعده‌ها به وضعیت این بازیکن رسیدگی نکردند، همین باشگاه اما حالا باید مبلغ قرارداد بازیکنی را بپردازد که هرگز برای آبی‌ها به میدان نرفته است. ماجراهایی از این دست، بارها برای دو باشگاه پرطرفدار پایتخت رقم خورده‌اند، هر دو باشگاه در طول تاریخ، نفرات خارجی خوبی در اختیار داشته‌اند اما تعداد این بازیکنان به‌مراتب کمتر از خارجی‌های بی‌کیفیت سرخابی‌ها بوده است. با وجود این، تحمل مهره‌های بی‌کیفیت ساده‌تر از مواجهه با فوتبالیست‌هایی است که به کمک ضعف مدیریتی وحشتناک فوتبال ایران، بدون حتی یک دقیقه بازی، دستمزد دریافت می‌کنند. فصل گذشته، استقلالی‌ها هرایر مگویان را از فهرست خارج کردند. با وجود این مدافع ارمنستانی حاضر به سازش با استقلال نشد. او دیگر در تهران نبود اما همچنان از باشگاه حقوق می‌گرفت و بدون بازی کردن، به درآمد جالب‌توجهی دست پیدا کرد. هندریک هلمکه با پنهان‌کردن مصدومیت‌اش توسط امیر قلعه‌نویی برای آبی‌ها جذب شد. این بازیکن بعدها به فیفا شکایت کرد و رأی نیز به سود او صادر شد. رافائل داسیلوا نیز در استقلال نیمکت‌نشین محسن فروزان بود و هیچ‌وقت در یک دیدار رسمی برای استقلالی‌ها توپ نزد. درست مثل لیام ردی که بدون حتی حضور در یک دیدار رسمی در ترکیب آبی‌ها، از این تیم جدا شد و حقوق‌اش را به‌صورت تمام‌وکمال دریافت کرد. 12سال قبل، رادو آلاخایا نیز به استقلال ملحق شد و سرانجام قراردادش را بدون حتی یک بازی رسمی، فسخ کرد و به باشگاه ضرر زد.
در تاریخ باشگاه پرسپولیس نیز بازیکنان خارجی زیادی وجود داشته‌اند که حتی بدون انجام یک بازی، این تیم را ترک کرده‌اند. ژان نیکولوفسکی در سال84با پرسپولیس قرارداد بست اما هرگز درون دروازه این تیم دیده نشد. او با وجود این، 100هزار دلار از پرسپولیس به جیب زد. کارلوس ریوه‌را نیز درست در همان سال با همین شرایط به جمع سرخپوشان ملحق شد و با صفر بازی، این تیم را ترک کرد. این دو بازیکن پانامایی، سن و سال زیادی داشتند و حتی گفته می‌شد که قبل از پیوستن به پرسپولیس، «فوتبالیست» نبوده‌اند! فاجعه بزرگ‌تر، زمانی رقم خورد که قرمزها با رافائل ادرهو قرارداد امضا کردند؛ بازیکنی که بعدها معلوم شد بیماری هپاتیت دارد. خرید هروه اوساله، شاهکار بعدی سرخپوشان را رقم زد و این فهرست با ماجرای آنتونی گولچ تکمیل شد؛ بازیکنی که تنها با چند جلسه حضور در تمرین پول هنگفتی از پرسپولیسی‌ها دریافت کرد. حمید درخشان با جذب گابریل تادئو، یکی از سنگین‌وزن‌ترین بازیکنان تاریخ لیگ برتر را به خدمت گرفت و خرید دو بازیکن اوکراینی در زمان برانکو، بعدها در بیانیه‌های کی‌روش به‌صورت کنایه‌آمیزی علیه سرمربی کروات پرسپولیس مورد‌استفاده قرار گرفت.
برآیند خرید فوتبالیست‌های خارجی در پرسپولیس و استقلال، تا امروز چیزی به جز «شکست» نبوده است. حتی رقم خوردن یکی از این فاجعه‌ها، به تنهایی برای استعفای دسته‌جمعی مدیران یک باشگاه در اروپا کافی به‌نظر می‌رسد اما مدیرانی که چنین رسوایی‌هایی را در فوتبال ایران رقم زده‌اند، حتی مورد‌سرزنش نیز قرارنگرفته‌اند. به‌نظر می‌رسد سرخابی‌ها، بهشت بازیکنانی هستند که قصد دارند بدون بازی کردن در زمین و حضور در جلسه‌های تمرینی، «حقوق» دریافت کنند!

این خبر را به اشتراک بگذارید