• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
یکشنبه 18 شهریور 1397
کد مطلب : 29785
+
-

قرمز در مقابل قرمز

بهروز رسایلی

در نخستین اردوی تیم ملی بعد از مسابقات جام‌جهانی تنها یک بازیکن از پرسپولیس دعوت شد که این مسئله انتقاد شدید سرخ‌ها را از کارلوس کی‌روش به‌دنبال آورد. گذشته از اینکه بازیکنانی نظیر محمد انصاری، کمال کامیابی‌نیا، احمد نوراللهی و مخصوصا جلال حسینی به تیم ملی دعوت نشدند، مسئله بازیکنی مثل صادق محرمی هم عجیب بود. محرمی تا زمان حضورش در پرسپولیس مطلقا به هیچ اردویی دعوت نمی‌شد، اما بلافاصله بعد از جدایی از جمع سرخپوشان به تیم ملی فرا خوانده شد! این مسئله باعث شد منتقدان پرسپولیسی کی‌روش صراحت بیشتری پیدا کنند. از آن جمله، افشین پیروانی در مصاحبه‌ای عجیب مدعی شد کی‌روش از پرسپولیس خوشش نمی‌آید. این باوری است که الان خیلی‌ها دارند. به‌طور کلی رابطه کی‌روش با پرسپولیسی‌ها در 7سال گذشته بسیار پرنوسان بوده و معمولا شکل پرتنشی داشته است. بازخوانی چند پرده جالب از این رابطه مرموز می‌تواند خالی از لطف نباشد.
  پرده اول؛ خشم ژوزه
مانوئل ژوزه که در ابتدای لیگ دوازدهم سرمربی پرسپولیس شد، از قدیم با کی‌روش دشمنی داشت. اصولا کی‌روش با هیچ‌کس در پرتغال دوست نیست و ژوزه هم از این قاعده مستثنی نبود! ژوزه عقیده داشت دعوت تعداد زیادی از بازیکنان پرسپولیس به اردوهای غیرمهم تیم ملی، توطئه کی‌روش برای به هم ریختن تمرینات تاکتیکی تیم اوست. جالب است که در دوران ژوزه بازیکنانی مثل علی کریمی، کریم انصاری‌فرد، محمد قاضی، محمد نوری، جواد کاظمیان، غلامرضا رضایی، مهرداد پولادی و حتی رضا نورمحمدی و حمیدرضا علی‌عسگر(!) به تیم ملی دعوت می‌شدند، اما در نیم‌فصل دوم با اخراج ژوزه از پرسپولیس، تعداد مدعوین سرخ به یک یا دو بازیکن تنزل کرد.
  پرده دوم؛ بازوبند را به پرسپولیسی‌ها نداد
در دوران سرمربیگری کارلوس کی‌روش علی کریمی در یک مقطع و جلال حسینی در مقطع دیگر اولویت کاپیتانی بودند، اما کی‌روش بازوبند را به آنها نداد. در زمان کریمی او جواد نکونام را به‌عنوان سرگروه انتخاب کرد و توجیه‌اش هم این بود که نکو لژیونر است، اما حتی بعد از بازگشت نکونام به ایران و حضورش در استقلال هم کی‌روش بازوبند را از او نگرفت. مربی پرتغالی همچنین این اواخر در حضور جلال حسینی بازوبند کاپیتانی را به اشکان دژاگه می‌سپرد.
  پرده سوم؛ درگیری با 3 مربی
تعداد جنگ‌های کارلوس کی‌روش در ایران آنقدر زیاد است که نمی‌شود آنها را شمرد، اما بین مغضوبین او نام سه سرمربی پرسپولیس در مقاطع مختلف دیده می‌شود. غیراز مانوئل ژوزه که با کی‌روش کدورت قدیمی داشت، حمید درخشان و برانکو ایوانکوویچ هم دو سرمربی دیگر پرسپولیس بودند که کی‌روش علیه آنها موضع گرفت و بیانیه رسمی صادر کرد.
  پرده چهارم؛ توصیف جنجالی
کارلوس کی‌روش یک‌بار در مصاحبه‌ای با مجله معتبر «فور فور تو» یک توصیف عجیب و جنجالی از هواداران دو قطب اصلی فوتبال ایران ارائه داد که تا مدتها محل بحث شد. کی‌روش گفته بود: «پرسپولیس نماینده طبقه کارگر تهران و استقلال نماینده قشر متوسط است.» حالا دیگر خودتان می‌دانید چه برداشتی از این توصیف داشته باشید.
  پرده پنجم؛ دیپورت پرسپولیسی‌ها
بعد از اوجگیری دعوای کی‌روش با برانکو در یک مقطع و انتقاد سرمربی سرخپوشان از اردوهای اضافی تیم ملی، کارلوس در اقدامی باورنکردنی 6 بازیکن پرسپولیسی حاضر در اردوی امارات را به تهران دیپورت کرد! این تصمیم او موجب شد گروهی از هواداران خشمگین پرسپولیس برای استقبال از بازیکنان دیپورتی راهی فرودگاه شوند. این، نقطه پایان همکاری کی‌روش با دستیاران ایرانی هم بود. یک شایعه بسیار جدی حکایت از آن دارد که کی‌روش بعد از این اتفاق از دستیاران ایرانی‌اش خواسته علیه برانکو مصاحبه کنند، اما خودداری آنها خشم مربی پرتغالی را به همراه آورده است. البته هنوز هیچ‌کدام از منابع رسمی این شایعه را تأیید نکرده‌اند.
 پرده ششم؛ لاو ترکاند
شاید یکی از معدود پالس‌های مثبت کی‌روش برای پرسپولیسی‌ها، این بوده باشد: «اگر هیچ دلیل دیگری هم نباشد، من پرسپولیس را به‌خاطر رنگ پیراهنش دوست دارم. آنها قرمز می‌پوشند؛ به رنگ باشگاه محبوبم منچستریونایتد.»
 پرده هفتم؛ تبریک نگفت
کی‌روش عادت دارد قهرمانی لیگ و جام حذفی را به فاتحان جام تبریک بگوید. او در لیگ شانزدهم قهرمانی پرسپولیس را تبریک گفت، اما برخلاف سنت همیشگی‌اش نامی از سرمربی تیم نیاورد. بعد از تکرار قهرمانی توسط سرخپوشان در لیگ هفدهم اما کی‌روش کار را یکسره کرد و کلا بی‌خیال صدور پیام تبریک شد!
 پرده هشتم؛ اعتراض نقل‌وانتقالاتی
قبل از جام‌جهانی کی‌روش در یکی از مصاحبه‌های تند و تیزش، افشا کرد حسین هدایتی شبانه در اردوی تیم ملی حاضر شده و قرارداد دو بازیکن را (به‌احتمال فراوان جلال حسینی و وحید امیری) با پرسپولیس نهایی کرده است. او به هدایتی یورش برده و گفته بود  که جای این کارها اردوی تیم ملی نیست. پس از این مصاحبه، هدایتی تصاویری از شام دورهمی‌اش را با کی‌روش خندان منتشر کرد و گفت: «چطور موقع پول دادن آدم بدی نبودم؟» پرسپولیسی‌ها هم به مراجعه عصر همان روز علیرضا منصوریان به اردوی تیم ملی اشاره کردند که از سوی کی‌روش نادیده گرفته شده بود.

این خبر را به اشتراک بگذارید