• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
شنبه 17 شهریور 1397
کد مطلب : 29653
+
-

دانش‌آموزان دبستان شهید هیدخ نعمت‌آباد در رقابت‌های کشوری برتر شدند

مینی والیبالیست‌ها در صدر

مینی والیبالیست‌ها در صدر

الناز عباسیان| خبرنگار:

منطقه 19


دبستان شهید «هیدخ» برای بسیاری از بچه‌های جنوب شهر و محله نعمت‌آباد نام آشنایی است. مدرسه‌ای که در دل خود هزاران دانش‌آموز پسر را تعلیم و تربیت کرده و از مدارس پرجمعیت تهران محسوب می‌شود. گرچه کمبودهایش کم نیست، اما دانش‌آموزان پرافتخار هم کم ندارد. نمونه‌اش تیم والیبال نونهالی است که به تازگی در رقابت‌های کشوری که در شهر تبریز برگزار شد به‌عنوان تنها نماینده شهر تهران، در رده 10 تیم برتر قرار گرفت. این تیم پیش‌تر، 3سال مقام اول در منطقه و 2سال مقام دوم شهر تهران را هم کسب کرده بود.  

کمبود امکانات ورزشی در رشته والیبال در محله‌های جنوبی شهر موجب کاهش گرایش نوجوانان و جوانان برای تمرین و انجام مسابقات در این رشته شده است. با این حال برخی مدارس شرایط تمرین دانش‌آموزان را در رشته‌های مختلف ورزشی فراهم کرده‌اند تا بخشی از کمبودها جبران شود. مدرسه شهید هیدخ یکی از همین مراکز آموزشی است که مقدمات قهرمانی دانش‌آموزان را فراهم کرده است. «رحمت‌الله مهدیانی» مدیر این مدرسه درباره استعدادهای دانش‌آموزانش می‌گوید: «بچه‌های محله‌های نعمت‌آباد، عبدل‌آباد، دولتخواه و... استعداد فراوانی در رشته‌های ورزشی دارند، اما متأسفانه امکانات ورزشی کم و توزیع آنها در محله‌ها یکسان نیست. 

گاهی دسترسی دشوار به مجموعه‌های ورزشی، آنها را از ادامه راه باز می‌دارد. با وجود مشکلات مالی و کمبودهای فراوان در مدرسه، تلاش خود را کردیم تا این دانش‌آموزان را به رقابت‌های کشوری اعزام کنیم. در حال حاضر هم برای رقابت‌های بعدی این دانش‌آموزان برنامه‌ریزی کرده و برای قهرمانی کشور‌خیز برداشته‌ایم.» ناگفته نماند موفقیت‌های والیبالیست تیم ملی، فرهاد نظری افشار که پیش‌تر دانش‌آموز این مدرسه بوده، به انگیزه‌های مسئولان مدرسه در حمایت‌هایشان افزوده است. تیم مدرسه شهید هیدخ در رقابت‌های مینی والیبال شرکت کرده است. «رضا عزیزی» مربی این تیم می‌گوید: «مینی والیبال همان والیبال است با این تفاوت که در ابعاد کوچک‌تر از نظر زمین، توپ، تور و تعداد بازیکن انجام می‌شود. بنابراین تمام قوانین حاکم بر والیبال برای مینی والیبال هم به کار می‌رود. در مدارس ابتدایی این رشته به‌صورت تیمی دنبال می‌شود. از این‌رو اعضای تیم از میان دانش‌آموزان علاقه‌مند و بااستعداد انتخاب و در مسابقات بین مدارس شهر تهران برگزیده شدند. در حال حاضر مجموعه ورزشی نشاط که زیرنظر اداره آموزش و پرورش منطقه19 فعالیت می‌کند، محل تمرین این تیم است. این مجموعه ورزشی از محل سکونت اغلب بچه‌ها دور است، اما باز هم نسبت به مناطق دیگر نزدیک‌تر است.»


هوای بچه‌های جنوب شهر را داشته باشید

در محله‌های جنوبی تهران رشته‌های رزمی و کشتی طرفداران بیشتری در مقایسه با والیبال دارند. بااین حال منطقه19 والیبالیست‌های قهرمان و بنامی دارد که می‌توان به «فرهاد نظری افشار»، «آرش کشاورز» و «بابک فیاضی» که پیراهن تیم‌ملی والیبال کشور را به تن کرده‌اند اشاره کرد. این قهرمانان در این منطقه ساکن بوده و تاکنون افتخارات زیادی برای کشور به ارمغان آورده‌اند. اینک این قهرمانان الگوی‌های خوبی برای علاقه‌مندان ورزش در محله‌های جنوبی شهر هستند. «رادمهر تقی‌زاده» یکی از اعضای تیم مدرسه شهید هیدخ است که دوست دارد مثل قهرمانان محله‌اش روزی لباس تیم‌ملی را به تن کند. او که در رقابت‌های مدارس کشور به‌عنوان بهترین بازیکن مقابل تیم منتخب کردستان انتخاب شده، می‌گوید: «خوشبختانه محله نعمت‌آباد و عبدل‌آباد 3قهرمان ورزشی در رشته والیبال دارد و افتخار می‌کنم که هم‌محلی آنها هستم و دوست دارم مثل آنها برای کشور و منطقه‌ام افتخار‌آفرینی کنم. بازی «فرهاد ظریف» را بسیار دوست دارم و در پست او هم بازی می‌کنم.»

این نوجوان 13ساله از شروع ورزش خود می‌گوید: «از 8سالگی والیبال را از مجموعه ورزشی شهید باکری زیرنظر استاد قراشی شروع کردم و بعد از 2سال با تیم والیبال مدرسه کیهانی، بین مدارس منطقه۱۹ قهرمان شدیم. باتوجه به اینکه مدرسه کیهانی کلاس ششم نداشت، به مدرسه شهید هیدخ آمده و در سال13۹۶ باتیم والیبال این مدرسه قهرمان تهران شدیم. با همین تیم هم به مسابقات کشوری به میزبانی تبریز اعزام و جزو 10 تیم برتر کشور شدیم. اکنون عضو تیم والیبال «آتان» منطقه۵ هستم که در هفته 3جلسه تمرین داریم. برای شرکت در مسابقات متولدان ۸۴ تهران، که در شهریور با میزبانی خانه والیبال استان تهران برگزار خواهد شد، آماده می‌شوم.» او ضمن قدردانی از مسئولان مدرسه و مربیانش درباره امکانات ورزشی منطقه۱۹ می‌گوید: «مجموعه‌های ورزشی منطقه کم نیستند، اما اغلب پیمانکاری اداره می‌شود و شهریه‌اش زیاد است. باتوجه به اینکه ساکنان این منطقه از قشر ضعیف و کم‌درآمد هستند، بهتر است شهریه‌ها کمتر شود. خانواده‌های خیلی از دوستانم بادرآمد کم‌توانایی پرداخت این هزینه‌ها را ندارند. از مسئولان می‌خواهم تا هوای بچه‌های این منطقه را بیشتر داشته باشند.» «سام مرادی»، «مهدی جعفری»، «سینا شهبازی»، «رادمهر تقی‌زاده» «آبتین عامری»، «محمدعلی جلوه»، «پارسا یغماییان» و «امیرحسین زاهدی» از اعضای این تیم‌ هستند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید