• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 17 شهریور 1397
کد مطلب : 29630
+
-

جام ملت‌های عادل

جام ملت‌های عادل

سه حمله ظرف 24 ساعت؛ محمد مایلی‌کهن، امیر قلعه‌نویی و علی پروین سه عضو سرشناس خانواده فوتبال ایران بودند که ظرف یک شبانه‌روز به انتقاد صریح از عادل فردوسی‌پور و حمایت همه‌جانبه او از کارلوس کی‌‌روش پرداختند. سبک مصاحبه عادل با کارلوس در نود هفته گذشته البته انتقادات پرشماری را در بدنه هواداران فوتبال به دنبال آورد و خیلی‌ها مدعی شدند مجری نود حاضر نیست دوست پرتغالی‌‌اش را مثل سایر میهمانان به چالش بکشد، اما اینکه مثلا علی پروین هم به ماجرا واکنش منفی نشان بدهد واقعا دور از انتظار بود. سلطان سرخ‌ها در این سال‌ها همیشه رابطه خوبی با فردوسی‌‌پور داشته. عادل مدام قربان صدقه پروین می‌رود و هر بار با دیدن او ذوق می‌کند، در مقابل پروین هم همیشه با نیکی و احترام از مجری نود یاد کرده. حالا اما پشتیبانی 
بی‌قید و شرط فردوسی‌پور از کی‌روش به مذاق علی‌آقا خوش نیامده و او در رسانه‌ها پیغام داده که: «عادل نباید به خاطر حمایت از یک نفر خودش را خراب کند و نفاط ضعف طرف را اصلا نبیند.»
به طور کلی به نظر می‌رسد کیفیت و عملکرد تیم ملی ایران در جام ملت‌های آسیا که دی‌ماه در امارات برگزار خواهد شد بیش از همیشه به اعتبار حرفه‌ای عادل فردوسی‌پور گره خورده است. عادل در این سال‌ها خودش را وقف حمایت از کی‌روش کرد و در مسیری افتاد که شاید نمی‌توانست از آن برگردد. البته که کی‌‌روش روی نیمکت تیم ملی نتایج خوبی گرفته است، اما سبک دفاعی بازی تیم او در تمامی مسابقات و تورنمنت‌ها و نیز نگاه از بالا، جنجال‌طلبی و تناقضات رفتاری کارلوس باعث شده او به‌ویژه این اواخر منتقدان زیادی داشته باشد. حالا همه منتظرند ببینند تیم ملی در جام ملت‌های آسیا چه خواهد کرد و آیا پشت همه این کشمکش‌ها یک جام طلایی انتظار فوتبال ایران را می‌کشد یا نه؟ این درست که ما 43 سال است در این بازی‌ها قهرمان نشدیم، اما تا به حال فرصت و امکانات کی‌روش هم به هیچ مربی دیگری در ایران داده نشده. بنابراین پس از حدود 8 سال کار مستمر، شاید کمترین انتظار از تیم ملی حضور در بازی فینال تورنمنت امارات باشد؛ اتفاقی که اگر رخ بدهد و با قهرمانی طلسم‌شکن ایران همراه شود، فردوسی‌پور هم می‌تواند سرش را بالا بگیرد و خودش را در این موفقیت بزرگ ملی به طور ویژه سهیم بداند، اما اگر توپ در این بازی‌ها طور دیگری چرخید و نتیجه مورد انتظار حاصل نشد، عادل هم باید منتظر یک عمر سرزنش باشد. 
فردوسی‌پور بعد از حذف ایران از جام‌جهانی 2006 آلمان عبارت «خداحافظ برانکو» را برای رسمیت بخشیدن به عزل مربی کروات از نیمکت تیم ملی به کار برد و هنوز بعد از 12 سال گاه و بیگاه ناچار است متلک‌ها در مورد این عبارت را تحمل کند. حکایت رابطه او با کی‌روش اما بسیار عمیق‌تر از این‌هاست. اگر آنجا فقط پای یک جمله دو کلمه‌ای ناشی از احساسات وسط بود، اینجا صحبت از 8 سال پشتیبانی باورمند و ارادی است. بنابراین اغراق نیست اگر جام ملت‌های پیش رو را حیثیتی‌ترین تورنمنت فوتبالی تاریخ برای عادل فردوسی‌پور به شمار بیاوریم. 

این خبر را به اشتراک بگذارید