• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 15 شهریور 1397
کد مطلب : 29580
+
-

واکنش رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور به سخنان رئیس مجلس خبرگان

دیدار روحانی با ترامپ مطرح نیست

برخی نمایندگان پیغام داده بودند اگر آقای رئیس‌جمهور تند صحبت کنند، ما در مجلس رأی می‌دهیم

رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور در روزی که هیچ‌کدام از چهره‌های اقتصادی کابینه برای پاسخ به سؤالات خبرنگاران درباره شرایط اقتصادی کشور در حیاط دولت حاضر نشدند، پاسخگوی بسیاری از فشارهای وارده بر دولت بود. به گزارش همشهری، محمود واعظی هم نسبت به اظهارات رئیس مجلس خبرگان در اجلاسیه شهریورماه این نهاد واکنش نشان داد و هم نسبت به پشت پرده طرح سؤال از رئیس‌جمهور و تشدید رقابت‌های حزبی در کابینه رمزگشایی کرد. او با بیان اینکه آیت‌الله جنتی رئیس محترم مجلس خبرگان صحبتی داشتند مبنی بر اینکه برخی می‌خواهند برای ملاقات با ترامپ به نیویورک بروند، گفت: من متوجه این صحبت‌ها نمی‌شوم و خیلی برایم عجیب بود. این حرف‌ها را ممکن است برخی در کوچه و بازار بزنند، ولی اینکه رئیس محترم مجلس خبرگان صحبتی بکند که هیچ پایه و اساسی ندارد و هیچ‌وقت هم مطرح نبوده است، برای ما محل تعجب است. من از همه بزرگان کشور می‌خواهم وقتی می‌خواهند سخنرانی یا مصاحبه کنند، حتما بررسی بیشتری کنند یا سؤال کنند تا مطالبی که می‌گویند برای مردم باورپذیر باشد.

محمود واعظی همچنین با اشاره به جلسه هفته گذشته طرح سؤال از رئیس‌جمهور با اشاره به اینکه ما نیازمند همدلی بیشتر در داخل کشور میان نهادها، قوا و دستگاه‌ها هستیم، تأکید کرد: رئیس‌جمهور در جلسه سه‌شنبه هفته گذشته طرح سؤال نمایندگان مجلس اساس بحثش را بر همدلی، صمیمیت و حفظ انسجام داخلی گذاشت و نمی‌خواست تا دشمنان خارجی ما از اینگونه مسائل سوءاستفاده کنند و بگویند در داخل ایران تفرقه وجود دارد. انتظار ما این است که دیگران هم این کار را بکنند و در جهت انسجام گام برداریم. واعظی در پاسخ به این سؤال که آیا دولت موضوع سؤال از رئیس‌جمهور در موضوعات اقتصادی را تمام‌شده تلقی می‌کند یا به‌دنبال ارائه برنامه‌ای برای جلب رضایت مجلس خواهد بود، تصریح کرد: موضوعاتی که در مجلس مطرح شد، تنها مختص آنجا نیست. برخی ‌مطالب مطرح‌شده در مجلس سیاسی بود و در کمیسیون‌ها و صحن پاسخ داده شد، اما اینکه قانع شدند یا نشدند، باید گفت گروهی نظرشان بر این بود که رئیس‌جمهور باید به مجلس بروند و بسیار تند صحبت کنند تا آنها رأی بدهند. پس این ربطی به 5سؤال نمایندگان ندارد؛ یعنی حتی پیغام هم داده بودند که اگر آقای رئیس‌جمهور تشریف بیاورند، افشا کنند و تند صحبت کنند، ما رأی می‌دهیم. پس این بحث قانع‌شدن از سؤالات نیست و یک بحث سیاسی است. گروهی هم سؤال کرده بودند و 4بار وزرا و افراد دیگری رفته بودند و در کمیسیون‌های مجلس 4ساعت بحث کرده بودند. واعظی افزود: برخی از این نمایندگان هم اهداف دیگری را دنبال می‌کردند و معلوم بود که آنها هم رأی نمی‌دهند. هدف‌گذاری آقای رئیس‌جمهور این نبود که این گروه یا آن گروه را در مجلس راضی کند تا به او رأی بدهند. هدف‌گذاری ایشان این بود که مردم بشنوند که دولت در این شرایط برای موضوعات مطرح شده کار کرده و برای آینده‌اش هم برنامه دارد. این مهم بود، چون هدف‌گذاری ما مردم بودند و از طرف دیگر در این شرایط خاص نمی‌خواستیم روز سه‌شنبه مجلس روزی بشود که دشمنان ما در خارج بتوانند از آن بهره‌برداری کنند. ما فکر می‌کنیم آقای رئیس‌جمهور به هدف‌گذاری‌ای که کرده بودند، رسیدند.

اختلافات احزاب به دولت راه ندارد
رئیس‌دفتر رئیس‌جمهور به‌عنوان یکی از اعضای شورای مرکزی حزب اعتدال و توسعه همچنین برخی رقابت‌های سیاسی با سایر احزاب ازجمله حزب کارگزاران در دولت را خالی از واقعیت دانست و گفت: اینکه 2گروه سیاسی بیانیه می‌دهند و جواب هم را می‌دهند، هیچ ارتباطی به دولت ندارد. این‌دو بیانیه هیچ اثری در دولت نگذاشته و نخواهد گذاشت. همه اعضای دولت به این بلوغ رسیده‌اند که خودشان را تحت‌تأثیر این بیانیه‌ها قرار ندهند. همانطور که در گذشته نیز اعلام کرده‌ام، بین آقای نوبخت و آقای جهانگیری روابط بسیار خوبی در دولت برقرار است. بین بقیه اعضای دولت نیز روابط خوبی برقرار است. ما نباید اجازه بدهیم هیچ حاشیه‌ای وارد کار ما در دولت شود. ما امروز با مشکلات مهمی در کشور مواجه هستیم که مردم با آنها گریبانگیر هستند. ما باید به‌گونه‌ای کار کنیم که مردم به طریق عینی ببینند دولت به‌صورت شبانه‌روزی وقتش را صرف حل مسئله گرانی‌ها و ساماندهی بازار ارز و گرفتاری‌های الآن می‌کند. دولت تلاش می‌کند راه‌حل پیدا کند و تا الآن نیز پیدا کرده و در حال اجراست.

مطالبات اقتصادی  نمایندگان خبرگان

  دومین روز از پنجمین اجلاس رسمی مجلس خبرگان رهبری با غیبت یک میهمان ویژه و حضور 2 میهمان ویژه دیگر برگزار شد؛ آیت‌الله صادق آملی لاریجانی، رئیس قوه قضاییه و علی لاریجانی، رئیس قوه مققنه میهمانان حاضر در این اجلاس به سخنرانی پرداختند و حسن روحانی، رئیس‌جمهور مطابق اعلام قبلی، دعوت خبرگان برای سخنرانی را رد کرده و در این اجلاس حاضر نشد. محوریت این اجلاس خبرگان پیرامون مسائل اقتصادی کشور و مشکلات معیشتی مردم بود که مورد توجه سخنرانان جلسه قرار گرفت. آملی لاریجانی در سخنانی درباره اقدامات دستگاه قضایی درباره میزان تحقق مطالبات رهبری در بهبود اوضاع اقتصادی، گفت: در بسیاری از موارد، توقعاتی که از این دستگاه وجود دارد، در حوزه اختیارات قانونی و شرعی دستگاه قضایی نیست. وی افزود: موارد بسیار متعددی از پرونده‌های مفاسد اقتصادی توسط دستگاه قضایی رسیدگی شده که به دلایلی درباره آنها اطلاع‌رسانی نشده ‌و لذا عده‌ای این دستگاه را به مماشات یا کم‌کاری متهم می‌کنند که این امر، منصفانه نیست. رئیس دستگاه قضا‌ با تأکید مجدد بر اقدامات درخور قوه قضاییه علیه متخلفان و مجرمان اظهار کرد: قوه قضاییه به‌رغم محدودیت‌هایی که دارد، بدون اغماض در پرونده‌های مفاسد ورود کرده و هیچ‌گونه خط قرمز توهمی را قبول ندارد، اما رسیدگی و برخورد قضایی با مفسدان و مخلان امنیت اقتصادی، نیازمند دقت و همکاری دستگاه‌های اطلاعاتی، امنیتی و انتظامی است.

  علی لاریجانی، رئیس مجلس نیز پس از سخنرانی و ارائه گزارشی از وضعیت کنونی کشور، به‌مدت 40دقیقه به سؤالات اعضای خبرگان درباره مسائل روز کشور پاسخ داد. وی در حاشیه اجلاس خبرگان در جمع خبرنگاران با اشاره به نوسانات شدید ارز گفت: در بازار بیرونی ارز که رسانه‌ها بیشتر به آن می‌پردازند، حجم مبادلات کم است اما اصل مبادلات در بازار ثانویه ارز انجام می‌شود که برای نابسامانی‌های این حوزه نیز باید با وزیران جلساتی برگزار کنیم. لاریجانی گفت: باید اذعان کرد که بخشی از شرایط اقتصادی کشور متأثر از اقدامات بین‌المللی بوده، البته بخش داخلی نیز  بسیار تأثیرگذار است که این مسائل سبب شده مشکلات مزمن از حیث اقتصادی به‌وجود بیاید.

  حجت‌الاسلام علی معلمی، نماینده مازندران در مجلس خبرگان رهبری دیگر سخنران دومین روز اجلاس خبرگان بود که با اشاره به مشکلات اقتصادی، خطاب به رئیس‌جمهور گفت: چرا رهنمودهای حکیمانه رهبری را که پیگیری و اجرایی‌کردن آنها به سود شما و دولت شما و ملت می‌شد، به موقع پیگیری و اجرایی نکردید؟! این عضو مجلس خبرگان رهبری افزود: رئیس‌جمهوری محترم! هنوز هم تا پایان دوره ریاست جمهوری فرصت خوبی دارید. بیایید برای رضای خدا و موفقیت خودتان خانه‌تکانی در دولت را با جایگزین ساختن عناصر مؤمن انقلابی و کارآمد انجام دهید.

  حجت‌الاسلام و المسلمین عسکر دیرباز، نماینده مردم استان آذربایجان غربی نیز در پنجمین اجلاسیه رسمی مجلس خبرگان رهبری با بیان اینکه تیم اقتصادی دولت باید به‌گونه‌ای عمل کند که موجب نامساعدشدن اوضاع اقتصادی جامعه نشود، گفت: درخواست می‌کنیم قوه قضاییه یا دولت لایحه‌ای تقدیم مجلس شورای اسلامی کنند که افراد مادامی که مسئولیت دارند، از انجام فعالیت اقتصادی، منع شوند. همه ما شنیده‌ایم که مقام معظم رهبری نزدیکان خود را از فعالیت‌های اقتصادی منع کرده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید