• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
پنج شنبه 15 شهریور 1397
کد مطلب : 29579
+
-

پوتین و اردوغان فردا در تهران

نشست سه‌جانبه قرار بود در تبریز برگزار شود اما به‌دلیل تمهیدات امنیتی به تهران منتقل شده است

سیاست خارجی
پوتین و اردوغان فردا در تهران

در آستانه برگزاری اجلاس مهم سران ایران، روسیه و ترکیه در تهران، منابع آمریکایی مدعی شدند ترامپ قصد دارد در نشست شورای امنیت درباره ایران ریاست جلسه را برعهده بگیرد.

سومین نشست سه‌جانبه سران ایران، روسیه و ترکیه قرار است فردا در تهران برگزار شود. پیش‌تر قرار بود این نشست در شهر تبریز برگزار شود اما به‌نظر می‌رسد به‌دلیل لزوم تمهیدات امنیتی سطح بالای حضور ولادیمیر پوتین، مقامات ایران در نهایت تصمیم گرفتند این اجلاس در تهران برگزار شود. 

مهم‌ترین دستور کار اجلاس تهران بررسی اوضاع ادلب است؛ شهری که هم‌اکنون به آخرین پناهگاه گروه‌های مسلح مخالف دولت سوریه تبدیل شده و ارتش سوریه در تدارک بازپس‌گیری این منطقه از معارضان است. ایران، روسیه و ترکیه از سال94 نشست‌های سه‌جانبه‌ای را برای حل‌وفصل بحران سوریه دنبال کردند که این نشست‌ها به روند آستانه شهرت یافت و البته در مقاطعی توانست موفقیت‌هایی را در کاهش مناطق تنش، امدادرسانی، تبادل زندانیان و بازگشت آوارگان به‌دنبال داشته باشد.
حسین جابری انصاری، مذاکره‌کننده ارشد ایران در موضوع سوریه و مذاکرات آستانه به خبرنگار همشهری گفته است: امیدواریم این نشست یک گام به پیش در تلاش‌های 3کشور برای ایجاد صلح در سوریه باشد. شرایط زمانی اجلاس اقتضا می‌کند نه فقط درباره سوریه، بلکه درباره مسائل دیگر منطقه‌ای و بین‌المللی و اولویت‌های 3کشور بین سران 3کشور گفت‌وگوهایی انجام شود. محمود واعظی، مسئول دفتر رئیس‌جمهور هم درخصوص برگزاری اجلاس سران 3 کشور ایران، روسیه و ترکیه، گفت: پوتین و اردوغان به همراه هیأت‌های عالی‌رتبه از 2 کشور در این اجلاس که فردا جمعه برگزار می‌شود، حضور خواهند داشت.

وی خاطرنشان کرد: بحث اصلی تحولات سوریه است. از سوی دیگر فرصت خوبی است تا در رابطه با مسائل دوجانبه ایران با روسیه و همینطور با ترکیه مذاکراتی داشته باشیم. به گفته رئیس دفتر رئیس‌جمهوری، در این شرایط و مسائل منطقه‌ای نه‌تنها در منطقه بلکه در جهان، چشم خیلی از قدرت‌ها به نتیجه این اجلاس است. اجلاس قبلی سران ایران، روسیه و ترکیه فروردین‌ماه در ترکیه و اجلاس نخست سران 3 کشور هم آذر سال گذشته در سوچی روسیه برگزار شده بود. سفر پوتین به تهران سومین سفر او به ایران به‌شمار می‌رود و دیدار او با روحانی چهاردهمین دیدار سران2کشور در 5سال اخیر است.

پوتین قبلا برای شرکت در اجلاس کشورهای گازی و کشورهای حاشیه دریای خزر به تهران سفر کرده بود و آخرین دیدار طرفین هم یک‌ ماه قبل در حاشیه اجلاس سران کشورهای حاشیه دریای خزر در آکتائوی قزاقستان صورت گرفت.
مهم‌ترین دستور کار دیدار روحانی و پوتین علاوه بر گفت‌وگو درباره اوضاع سوریه، بررسی آخرین تحولات برجام بعد از خروج آمریکاست. بعد از خروج ترامپ از برجام در 18 اردیبهشت ‌ماه، ایران شروطی را برای اروپایی‌ها درنظر گرفت تا بهره‌مندی ایران از برجام بعد از خروج آمریکا را تضمین کنند و حالا با نزدیک شدن به زمان اعلام نظر ایران، نگاه‌ها به تصمیم تهران دوخته شده است. ترامپ گفته است قصد دارد در نشست آتی شورای امنیت سازمان ملل درباره ایران شخصا ریاست جلسه را بر عهده بگیرد اما تجربه نشست قبلی شورای امنیت درباره ایران نشان داد که احتمالا اعضای شورای امنیت حضور ترامپ را برای انتقادات شدید از تصمیم او در خروج از برجام مغتنم خواهند شمرد. 

آمریکا در ‌ماه سپتامبر ریاست شورای امنیت سازمان ملل را به‌عهده دارد و این جلسه قرار است در روز ۲۶ سپتامبر برگزار شود. در همین رابطه رئیس دفتر رئیس‌جمهوری از سفر حسن روحانی به نیویورک برای شرکت در مجمع عمومی سازمان ملل متحد در هفته اول مهرماه خبر داده است. منابع خبری اعلام کرده‌اند حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران قرار است روز ۲۵ سپتامبر (سوم مهر) در مجمع عمومی سخنرانی کند.

به گزارش ایرنا، محمود واعظی در رابطه با این سفر اظهار کرد: این سفر ارزان‌ترین و سریع‌ترین راه است تا با تعداد زیادی از رؤسای کشورها در مورد مسائل دوجانبه و بین‌المللی تبادل نظر کنیم.

   نماینده ایران در نشست شورای امنیت حاضر می‌شود؟

برگزاری نشست شورای امنیت درباره ایران در حالی اعلام شده که علی لاریجانی، رئیس مجلس ایران دهم مرداد گفته بود ایران به‌دلیل خروج آمریکا از برجام به شورای امنیت سازمان ملل شکایت کرده است. شورای امنیت تا‌کنون 2 بار، یک‌بار هنگام بررسی اجرای قطعنامه 2231 و یک‌بار هنگام بررسی ناآرامی‌های دی‌ماه سال گذشته ایران به جلسات انتقادی از آمریکا تبدیل شده و اعضای شورای امنیت خواستار پایبندی آمریکا به تعهداتش شدند. ساحل عاج، بولیوی، گینه استوایی، اتیوپی، قزاقستان، کویت، هلند، پرو، لهستان و سوئد اعضای غیردائم شورای امنیت هستند. 4 عضو دیگر شورای امنیت شامل روسیه، چین، انگلیس و فرانسه به همراه آلمان کشورهایی هستند که در مذاکرات برجام حضور داشته و کماکان حفظ برجام را خواستارند.

   ظریف: ترامپ وقیح شده است

محمدجواد ظریف، وزیر خارجه در واکنش به برنامه ترامپ برای سخنرانی ضد‌ایرانی در جلسه شورای امنیت در توییتر نوشت: «شورای امنیت تنها یک قطعنامه درباره ایران دارد و ترامپ آن‌ را نقض کرده و با قلدری می‌خواهد دیگران را هم به نقض آن وادار کند. اکنون وی می‌خواهد با سوءاستفاده از ریاست دوره‌ای بر شورای امنیت، موضوعی را که برای ۷۰سال به فلسطین اختصاص داشته منحرف کرده و در آن جلسه ایران را برای اوضاع وحشتناکی که او و مشتریانش در سراسر خاورمیانه ایجاد کرده‌اند، متهم کند؛ وقاحت!»
 

این خبر را به اشتراک بگذارید