• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
پنج شنبه 15 شهریور 1397
کد مطلب : 29564
+
-

پسر افغان از پشت پرده فیلمی می‌گوید که برای تخریب شهرداری ساخته شده بود

تهدید شدم که دروغ بگویم

داخلی
تهدید شدم که دروغ بگویم

تحقیقات گسترده درباره فیلمی که در آن کودکی افغان ادعا می‌کرد مأموران پیمانکار شهرداری گوش او را با تیغ بریده‌اند، نشان داد این فیلم ساختگی است و 2 نفر با هدفی نامعلوم این کودک را وادار به این کار کرده‌اند. همچنین معاینه این کودک نشان می‌دهد گوش او بریده نشده، بلکه در حادثه دیگری جراحتی سطحی برداشته است.

به گزارش همشهری، از چند روز قبل فیلمی در شبکه‌های اجتماعی منتشر شد که در آن پسری زباله‌گرد مدعی بود چون او مشغول جمع‌آوری ضایعات بوده پیمانکاران شهرداری وی را کتک زده و گوشش را با تیغ بریده‌اند. این فیلم افکار عمومی را جریحه‌دار کرد و بازتاب‌های گسترده‌ای به‌دنبال داشت. تا جایی که در صحن شورای شهر نمایش داده شد و در نهایت معاون اول رئیس‌جمهور و شهردار پایتخت دستور انجام تحقیقات در این‌باره را صادر کردند.
هیچ‌کس این پسربچه را نمی‌شناخت و به درستی معلوم نبود چه اتفاقی برایش رخ داده است. در همان روزهای اول عده‌ای با اظهارنظرهای شتابزده شهرداری را متهم می‌کردند اما فیلم منتشر شده مشکوک به‌نظر می‌رسید. تنها همین پسربچه بود که می‌توانست به همه ابهامات پاسخ دهد و تلاش‌ها برای یافتن او آغاز شد. با وجود اینکه هیچ ردی از وی وجود نداشت اما سرانجام تحقیقات به نتیجه رسید و مأموران شهرداری عصر سه‌شنبه توانستند او را در یکی از مناطق مرکزی تهران پیدا کنند. در همان بررسی‌های اولیه معلوم شد که گوش او بریده نشده است و جراحتی سطحی دارد. او گفت گوشش در یک حادثه صدمه دیده اما 2نفر با تهدید از او خواسته‌اند جلوی دوربین‌شان بگوید پیمانکاران شهرداری با تیغ گوشش را بریده‌اند. در شرایطی انتشار فیلم حرف‌های دروغین پسر افغان جنجال زیادی به پا کرده و حتی باعث موج‌سواری رسانه‌های آنسوی آب‌ها هم شده بود، پای دستگاه‌های امنیتی مسئول نیز به میان کشیده شده بود تا هر چه زودتر پرده از راز این ماجرا برداشته شود. مأموران امنیتی مشمول با بررسی دوربین‌های موجود در محل ضبط فیلم توانستند شماره پلاک خودروی 2مردی که فیلم را تهیه و منتشر کرده بودند به‌دست بیاورند و به این ترتیب آنها بازداشت شدند. هرچند هنوز انگیزه متهمان این پرونده از انتشار این فیلم با هدف تخریب شهرداری مشخص نشده است اما تحقیقات در این‌باره ادامه دارد.


گفت‌و‌گو با پسر افغان

اسمش فاروق است؛ همان نوجوان افغان که این روزها فیلمش در شبکه‌های اجتماعی دست به‌دست می‌شود و جنجال زیادی به‌پا کرده. می‌گوید تهدید 2مرد غریبه باعث شد که بگوید مأموران شهرداری گوشش را بریده‌اند و او هم از ترس هرچه آنها خواسته بودند، گفت. او در گفت‌وگویی جزئیات بیشتری از آنچه اتفاق افتاده را بازگو کرد.

چند سال داری و از چه زمانی به ایران آمدی ؟

من 13ساله هستم. از 2‌ماه قبل به ایران آمدم و در این مدت گدایی می‌کردم. روزی 50، 60هزار تومان درآمد داشتم و پول‌هایم را برای خانواده‌ام در افغانستان می‌فرستادم. پدرم یک پا ندارد و من باید کار کنم. یک برادر کوچولو دارم که اینجاست و 4برادر دیگرم در افغانستان هستند.

درباره فیلمی که از تو منتشر شده توضیح بده. واقعا گوش تو را بریده‌اند؟

نه. آن چیزی که دیده‌اید حرف‌هایی است که مجبور شدم بزنم. بیش از 6 روز قبل سوار یک وانت بودم که راننده ترمز کرد و گوشم به باربند خورد و زخم شد. یک خانمی بود که دکتر بود. من را دید و به بیمارستان برد. یک پماد به من دادند تا گوشم زودتر خوب شود. گوشم هیچ بخیه‌ای نخورده است. ولی من در آن فیلم گفتم که گوشم 2 بخیه خورده است.

چرا در فیلم آن حرف‌ها را زدی و گفتی مأموران شهرداری گوشت را بریده اند؟

بعد از اینکه آن خانم دکتر من را به بیمارستان برد و گوشم را پانسمان کردند، در کوچه بودم که 2نفر آمدند و از من فیلمبرداری کردند و گفتند بگو مأموران شهرداری گوشت را بریده‌اند. از آنها ترسیدم. گفتند تو را می‌زنیم. یکی از آنها کچل و دیگری مودار بود. گفتند بگو پیمانکاران شهرداری منطقه 3گوشت را بریده‌اند. با تیغ هم بریده‌اند. من هم ترسیدم و هرچه آنها گفتند جلوی دوربین گفتم. اول به آنها گفتم که گوشم به باربند خورده اما گفتند از باربند ماشین چیزی نگو و بگو کارگران شهرداری این کار را کرده‌اند. بعد هم رفتند. فیلم من را اقوامم در مشهد و افغانستان دیده بودند و تماس گرفتند که چه شده؟ من هم گفتم الکی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید