• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
پنج شنبه 15 شهریور 1397
کد مطلب : 29548
+
-

مقصر پیدا شد !

مقصر پیدا شد !

داستان زهرا نعمتی در بازی‌های آسیایی گویا ختم به خیر شده است و نه تنها مقصر اصلی شناخته شده و اشتباهش را پذیرفته که رئیس فدراسیون خودش را در جاکارتا پنهان می کرد، حالا به میان خبرنگاران آمد و از همه کسانی که از این ماجرا ناراحت شده اند،عذرخواهی کرد. 
زهرا نعمتی که در اثر سانحه رانندگی ویلچرنشین شده، نخستین زن در تاریخ ورزش ایران است که در سطح جهانی و پارالمپیک مدال طلا گرفته است. او در المپیک ریودوژانیرو نیز پرچمدار تیم ایران بود.
در جاکارتا حذف نعمتی ناشی از یک سهل‌انگاری عجیب است. مسئولان به او گفته بودند هنگام صرف نهار است و مرحله بعدی از ساعت ۱۴ شروع می‌شود. این کماندار هم با همین تصور برای ناهار محل مسابقه را ترک کرده که یکباره وزیری، ورزشکار دیگر ایرانی با سراسیمگی به محل آمده و به نعمتی گفته که رقبا در حال رقابت هستند. نعمتی دیر به مسابقه می‌رسد و طبق قانون حذف می‌شود.
پس از این ماجرا موج بزرگی از انتقادها به فدراسیون تیروکمان ، سرازیر شد. رئیس فدراسیون که در جاکارتا در این مورد حرف نمی زد حالا دیروز به میان خبرنگاران آمد و در نشستی ماجرا را توضیح داد.شعبانی بهار، ضمن  عذرخواهی از این ماجرا از نقش خودش در اعزام این ورزشکار به بازی‌های آسیایی هم سخن گفت:«به‌عنوان خدمتگزار در فدراسیون تیر و کمان فارغ از تمام کسانی که در این رابطه مقصر بودند و همه ما از این قضیه متاثر شدیم. من در همان لحظه اعتراض خود را به هیات ژوری اعلام کردم. من از همه رسانه‌ها و مردم عذرخواهی می‌کنم و اگر رنجش خاطری برای یک‌نفر در ایران بابت زهرا نعمتی پیش آمده است، پوزش می‌طلبم. من باید مسابقات را بهتر مدیریت می‌کردم تا شاهد چنین اتفاقاتی در جریان بازی‌ها نبودیم.» او در پاسخ به یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه اگر قرار بر عذرخواهی بود چرا در بازی‌های آسیایی این کار صورت نگرفت و وزارت ورزش و جوانان از شما درخواست کرد که در نشست خبری از رسانه‌ها عذرخواهی کنید، هم تاکید کرد:«من در تجربه‌هایی که از المپیک سیدنی، ریو، بازی‌های آسیایی اینچئون و ... داشتم معتقدم باید کسی به بازی‌های آسیایی اعزام شود که اسم او در لانگ لیست اعلام شده باشد. در آن زمان اسم زهرا نعمتی در لانگ لیست نبود و من تمام تلاش خود را به‌کار بستم تا بتوانیم اسم او را وارد بازی‌های آسیایی کنیم. این مستلزم این بود که ستاد عالی بازی‌ها این تصمیم را قبول کند. هر چند لانگ لیست بسته شده بود و اسم زهرا نعمتی نبود، من شخصا خود پیگیری کردم تا به‌هر طریقی نام او در لانگ لیست قرار گیرد. زیرا او یکی از کماندارانی بود که از لحاظ رکوردی امتیاز بالایی داشت و حتی در مسابقات رکوردگیری توانست نفر اول شناخته شود. من این موضوع را به رئیس‌کمیته‌ملی المپیک و وزیر ورزش عنوان کردم و آنها نیز موافقت خود را در ستاد عالی بازی‌ها اعلام کردند تا بتوانیم نام او را در لیست بازی‌ها اضافه کنیم. حتی برخی  رسانه‌ها این انتقاد را داشتند که چرا سوگند رحمانی را راهی بازی‌های آسیایی نکردید که باید بگویم او بهترین ورزشکار نوجوان مااست و یک ماه دیگر برای شرکت در المپیک آرژانتین راهی این مسابقات خواهد شد. همچنین کمیته‌ملی المپیک اجازه نمی‌داد در این بازی‌ها کمانداری کمتر از ۱۶ سال شرکت کند. هر چند فدراسیون جهانی مخالف این موضوع نبود اما بعد از اینکه نعمتی بالاترین رکورد را به ثبت رساند ما سعی کردیم او را به بازی‌های آسیایی اعزام کنیم.»
   مقصر پارک بود
نکته جالب در این ماجرا، قبول مسئولیت از سوی پارک و تاکید رئیس فدراسیون و خود زهرا در این مورد بود. نعمتی که در کنار رئیس فدراسیون در این نشست خبری حضور داشت در پاسخ یکی از خبرنگاران مبنی بر اینکه آیا شما در جریان بازی‌های آسیایی پارک را مقصر قلمداد کردید؟ گفت: «این سوال و اینکه چه کسی مقصر بوده را باید مسئولان پاسخگو باشند. زیرا در جریان بازی‌های آسیایی کمانداران زیادی حضور داشتند. مسئولیت من به پارک، سرمربی تیم ملی محول شده بود. سایر دوستان در زمین مسابقه کار می‌کردند و در حقیقت تمام کار من بر عهده پارک بود. دوست ندارم زحمات وی را به خاطر این قضیه زیر سوال ببرم و وی همیشه در کنار من دلسوزانه کار می‌کرد. اما وی زمان مسابقه را چون فراموش کرده بود، به من گفت در اتاق، استراحت کنم تا زمان مسابقه بعدی را به من اعلام کند. به هر شکل مسئولیت کار من بر عهده پارک بود.»
پارک مربی کره ای در نشست خبری حضور داشت و پازل مسئولیت پذیری را تمام و تاکید کرد: «من تمام تقصیرات زهرا نعمتی را بر گردن می گیرم، زیرا نمی‌دانستم که صبح‌ها سه مسابقه برگزار می‌شود و من به زهرا نعمتی گفتم که او دو مسابقه در صبح دارد و به او گفتم که الان وقت ناهار است و تا مسابقه بعدی استراحت کوتاهی داشته باشد تا به جریان مسابقات باز گردد. بنابراین من خود را مقصر اصلی می‌دانم و حتی 15 خرداد ماه استعفای خود را به فدراسیون تیروکمان اعلام کردم، اما فدراسیون به من گفت‌ باید به همراه تیم در بازی‌های آسیایی حضور داشته باشم. حال این که بخواهم با فدراسیون ادامه‌ دهم یا خیر بستگی به نظر فدراسیون تیروکمان دارد.»
حالا مقصر شناخته شده و رئیس فدراسیون هم عذرخواهی کرده است. چیزی که می ماند،سرعت عمل فدراسیون پیش از اعلام رسمی بررسی وزارت ورزش است.

این خبر را به اشتراک بگذارید