• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 14 شهریور 1397
کد مطلب : 29416
+
-

آغاز نخستین دوره کارگاه‌های انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران


کمیته آموزش و پژوهش انجمن صنفی روزنامه‌نگاران تهران، نخستین کارگاه از مجموعه کارگاه‌های تخصصی انجمن را با موضوع «بررسی ساختار و تشکیلات صنفی- حرفه‌ای» آغاز کرد. به گزارش همشهری، این کارگاه در 5محور و 9جلسه به موضوعاتی نظیر بررسی تشکل‌های کارگری، صنفی و اصناف، میزان و نحوه تأثیرگذاری آنها در سیاستگذاری‌های دولت، قوانین این تشکل‌ها و نیز انجمن‌های حرفه‌ای خاص، مذاکرات سه‌جانبه دولت، صنوف و نمایندگان کارفرمایی، انحصارطلبی و رانت‌جویی، سیاست‌های مالیاتی و اعتراضات جمعی می‌پردازد.

مدیریت محتوایی این مجموعه با عبدالعلی رضایی از روزنامه‌نگاران با سابقه است که با حضور اساتید و کارشناسان مرتبط برگزار می‌شود. در محور نخست این کارگاه با عنوان ساختار و تشکیلات صنفی- حرفه‌ای، طی 4جلسه به موضوعات تشکل‌های کارفرمایی، تشکل‌های کارگری، اصناف و انجمن‌های حرفه‌ای دارای قوانین خاص پرداخته شده و در آن مباحثی نظیر میزان و نوع مشارکت آنها در سیاستگذاری‌ها، مطالبات اصلی در مناسبات با قدرت و استراتژی‌های دستیابی به نتایج مطلوب، اعضا و کارکرد‌های دفاع از منافع همچون مالیات، حمایت‌های بیمه‌ای و نظایر آن پرداخته می‌شود.

جلسات اول و دوم محور نخست این کارگاه دوشنبه 12شهریور از ساعت 9تا 13در محل موقت انجمن برگزار شد. دومین محور این کارگاه که در یک جلسه برگزار خواهد شد به موضوع قوانین نظام صنفی و نیز چالش‌ها و خلأهای قانون در این زمینه اختصاص دارد. محور سوم کارگاه تخصصی «بررسی ساختار و تشکیلات صنفی- حرفه‌ای» طی دو جلسه به مباحت مربوط به مذاکرات سه‌جانبه (دولت، کارفرما، صنف) و بررسی موردی برخی از مذاکرات مانند مذاکرات تعیین حداقل دستمزد و یا مذاکرات اخیر با کامیون‌داران، خواهد پرداخت.

هشتمین جلسه این کارگاه با محوریت «آسیب‌شناسی تشکل‌های صنفی در ایران» طی یک جلسه به موضوعاتی مانند انحصارطلبی و رانت‌جویی، رسوب مدیران برای مدت طولانی و شکل‌گیری شبکه‌های ارباب- مشتری، موانع مشارکت گسترده اعضا در انتخابات و فعالیت‌های صنفی و مداخلات دولتی می‌پردازد.

آخرین محور یا محور پنجم این کارگاه تخصصی به بررسی شکل‌های عمل جمعی در سال‌های اخیر می‌پردازد. در این جلسه به موضوعاتی نظیر تقابل با سیاست‌های مالیاتی، اعتراض‌های جمعی پرداخته شده و مسئله «مقابله یا تعامل» به بحث گذاشته می‌شود.

شرکت‌کنندگان در این کارگاه، جمعی از روزنامه‌نگاران و خبرنگاران شاغل در حوز‌ه‌های تخصصی مرتبط با این مباحث در روزنامه‌ها، خبرگزاری‌ها و سایت‌های خبری پر مخاطب هستند. انجمن صنفی روزنامه‌نگاران استان تهران در تداوم برنامه‌های خود به کمیته آموزش مأموریت داده است تا تعدادی دیگر از کارگاه‌های تخصصی را طراحی و برگزار کند که اخبار آن به‌زودی منتشر خواهد شد.

این خبر را به اشتراک بگذارید