• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
چهار شنبه 14 شهریور 1397
کد مطلب : 29385
+
-

بوی خوش غذا‌ در عمارت نظری

40 شرکت‌کننده در جشنواره گردشگری غذا در بخش‌های پیش‌غذا، غذا، دسر و دمنوش با هم رقابت کردند

جشنواره
بوی خوش غذا‌ در عمارت نظری

فاطمه کاظمی| همدان- خبرنگار:

در اولین روز هفته جاری به همت اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری جشنواره گردشگری غذا و هنر آشپزی ایرانی در عمارت تاریخی نظری همدان برگزار شد و مورد استقبال شهروندان همدانی قرار گرفت. 

در این جشنواره یک روزه که 3 سال مداوم در همدان برگزار شده بانوان همدانی سفره‌های تزیین‌شده خود به انواع غذاهای سنتی، مرباها، ترشی‌ها و دمنوش‌های همدانی را در معرض قضاوت داوران و مهمانان قرار دادند تا هنر آشپزی و سفره‌آرایی خود را به رخ مهمانان و گردشگران بکشند.
این جشنواره با در نظرگرفتن تزئینات، نوع غذاهای سنتی و چیدمان سفره 3 برگزیده داشت که صفورا صفدری منش رتبه اول، افسانه قنبریان رتبه دوم و زهرا حاتمی رتبه سوم را کسب کردند و به ترتیب یک میلیون و پانصد هزار تومان، یک میلیون تومان و 500 هزار تومان هدیه دریافت کردند.


از جشنواره منطقه‌ای تا استانی

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان در حاشیه این جشنواره درباره اهتمام این اداره به تدوام برگزاری هر ساله جشنواره به همشهری گفت: طی 3 سال گذشته 3 دوره جشنواره غذا به صورت کشوری برگزار شده است.  در2 دوره گذشته یعنی در سال‌های 95 و 96 این جشنواره به صورت منطقه‌ای بود و استان‌هایی که به لحاظ فرهنگی همجوار بودند و قرابت‌هایی با همدان داشتند به عنوان یک منطقه در نظر گرفته شده و در این جشنواره شرکت کردند. همدان، کردستان، کرمانشاه و ایلام در یک منطقه قرار داشتند و مراکز عرضه غذا، رستوران‌ها و افرادی که به صورت خانگی در زمینه پخت غذاهای خانگی فعالیت داشتند در این جشنواره شرکت می‌کردند. قرار بود برگزیدگان منطقه‌ای به جشنواره ملی معرفی شوند که این جشنواره ملی در 2 سال گذشته برگزار نشد. 

«علی خاکسار» افزود: اما امسال رویکرد سازمان میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری تغییر کرد و 31 استان جشنواره گردشگری غذا و هنر آشپزی ایرانی را به صورت مستقل برگزار می‌کنند. استان همدان هم خیلی زودتر از اینها باید این جشنواره را برگزار می‌کرد اما با توجه به این‌که میزبان کنفرانس بین‌المللی وزرای گردشگری کشورهای آسیایی بود، تاریخ برگزاری آن به تعویق افتاد و با فراخوانی که در فضای مجازی منتشر شد، افراد زیادی از آن استقبال کردند. 

وی ادامه داد: 40 شرکت‌کننده در بخش‌های پیش‌غذا، غذا، دسر و دمنوش با هم به رقابت پرداختند. تنوع سفره‌ها بالا بود و افراد توانمند در این جشنواره شرکت کردند و از شهرستان‌هایی مانند رزن و بهار نیز شرکت‌کنندگانی داشتیم. طبق برنامه نفرات اول تا سوم به مسابقات کشوری اعزام می‌شوند.  فراخوان دیر یک شهروند همدانی که برای دیدن جشنواره به باغ نظری آمده بود، می‌گوید: تنها 3 روز قبل از جشنواره فراخوان منتشر شد، بنابراین افراد زیادی در این جشنواره شرکت نکردند. به نظر من برگزاری این جشنواره بیشتر شبیه رفع و رجوع بود و نکته خاصی نداشت و می‌توانست خیلی بهتر و گسترده‌تر برگزار شود.
«سهیلا شکری» ادامه می‌دهد: رشته‌پلو و قوت از غذاهای همدانی بود که در این جشنواره دیده می‌شد و چون این غذاها را خیلی‌ها نمی‌شناسند، معرفی آن‌ها اتفاق خوبی است. شاخصه جشنواره توجه به دمنوش‌ها بود که سال‌های قبل دیده نمی‌شد. در کل برگزاری چنین جشنواره‌هایی برای افزایش نشاط اجتماعی خوب است.


‌جایگاه غذاهای همدانی

معاون گردشگری اداره‌کل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری  همدان در پاسخ به این سوال که جایگاه غذاهای سنتی همدان در این جشنواره کجاست چون آنچه ما دیدیم غذاهای ایرانی بود و خبری از غذاهای سنتی مانند انواع آش‌نبود، توضیح می‌دهد: به هر حال روی این جشنواره عنوان ایرانی بوده و اولویت با غذاهای سنتی ایرانی و استفاده از مواد اولیه سنتی است اما تلاش ما این بود که غذاهای سنتی همدانی که اغلب جایی در منوی رستوران‌ها و سفره‌خانه‌ها ندارند را معرفی کنیم و ترویج دهیم تا بخشی از فرهنگ استان به شهروندان شناسانده شود. در سال‌های گذشته هم غذاهایی مانند کباب سرداشی که مخصوص همدان است برگزیده جشنواره منطقه‌ای غذا بود. 

از علی خاکسار می‌پرسیم، آنچه در رویداد 2018 دیده نشد ارائه غذاها، خوراکی‌ها و نوشیدنی‌های خاص همدان بود، در این‌باره چه نظری دارید؟ که می‌گوید: اتفاقا این مسأله از روز اول مورد توجه بود و منویی که برای رستوران هتل محل اقامت مهمانان در نظر گرفتیم حاوی غذاها و حتی نوشیدنی‌های همدانی بود.
در ضیافت شامی که در عمارت نظری و با حضور مهمانان خارجی برگزار شد، با غذاهایی مانند کباب سرداشی از مهمانان پذیرایی شد و بازخوردهای خوبی هم گرفتیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید