• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 13 شهریور 1397
کد مطلب : 29275
+
-

ثبت ملی ژئوپارک اکباتان قوت گرفت

رئیس سازمان زمین‌شناسی و اکتشافات معدنی ایران با اشاره به شناسایی 32 محل مستعد ژئوپارک در کشور، گفت: برگزاری شایسته رویداد همدان 2018 و انتخاب همدان به عنوان پایتخت گردشگری آسیا در سال‌جاری میلادی ثبت ملی «ژئوپارک اکباتان» را شتاب داده است.
راضیه لک به ایرنا گفت: شاخص‌های لهجه اصیل، هنر- صنعت سفال‌سازی، پوشش محلی،  غار علیصدر به عنوان بزرگ‌ترین غار آبی جهان و آثار تاریخی و باستانی فراوان و مهم‌تر از همه انتخاب همدان به عنوان پایتخت گردشگری آسیا در روان‌سازی و شتاب گرفتن ثبت «ژئوپارک اکباتان» اثرگذار است. وجود اینگونه ظرفیت‌های گسترده و خوب گردشگری، موفقیت ژئوپارک اکباتان را حتمی می‌کند. 
رئیس سازمان زمین‌شناسی افزود: عملیات اجرایی ثبت ژئوپارک اکباتان آغاز شده و پیش‌بینی می‌شود تا سال آینده در فهرست ژئوپارک‌های ملی ایران به ثبت برسد. 
لک گفت: ثبت ملی ژئوپارک‌های خوزستان و لرستان نیز در دست اقدام است اما پیش‌بینی می‌کنیم ثبت ملی ژئوپارک اکباتان با شتاب بیشتری انجام شود.
وی تصریح کرد: با همکاری استانداری همدان و سازمان نظام مهندسی معدن و نظارت سازمان زمین‌شناسی، عملیات شناسایی ژئوسایت‌های همدان آغاز شده است. 
لک با بیان اینکه شناسایی ژئوسایت‌ها به شرکت‌های بومی و محلی همدان واگذار شده است، ادامه داد: در یک دوره آموزشی ظرفیت‌های گردشگری دیار هگمتانه به این شرکت‌ها معرفی و نحوه شناسایی ژئوسایت‌ها به آنها آموزش داده شد. 
رئیس سازمان زمین‌شناسی کشور گفت: پس از مرحله شناسایی ژئوسایت‌ها، نقشه ژئوتوریسم همدان تهیه و در کنار ویژگی‌های جوامع محلی به عنوان یک بسته گردشگری به سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی ارائه می‌شود. در تهیه این بسته گردشگری مسئولان همدان به لحاظ اشراف به خرده‌فرهنگ‌ها و شناخت جامعه بومی این منطقه، باید سازمان زمین‌شناسی را یاری کنند. 
این مقام مسئول، آموزش مردم و به‌ویژه کودکان و نوجوانان همدانی را برای اطلاع‌رسانی علمی گردشگران ضروری دانست و گام بعدی را انتخاب راهنمایان گردشگری برای حضور دائمی در ژئوسایت‌ها و پاسخگویی به گردشگران اعلام کرد.
لک با تشریح مراحل ثبت ملی ژئوپارک اکباتان ثبت جهانی این پدیده را کاری تخصصی، زمانبر و مستلزم رعایت استانداردهای جهانی ارزیابی کرد و افزود: ثبت این پدیده در فهرست ملی می‌تواند راه جهانی شدن ژئوپارک اکباتان را اندکی هموار کند.
براساس تعریف یونسکو، ژئوپارک محدوده‌ای با وسعت کافی و مرزهای مشخص، حاوی چندین پدیده بارز زمین‌شناسی، آثار تاریخی، بوم‌شناسی، باستان‌شناسی و میراث‌فرهنگی و طبیعی است که قدرت نقش‌آفرینی در توسعه اقتصادی پیرامون خود را دارد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید