• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
سه شنبه 13 شهریور 1397
کد مطلب : 29218
+
-

بومی به جای رومی

استفاده از نمادهای معماری رومی در شهر قزوین ممنوع‌شد

شهری
بومی به جای رومی

شیرین برزگر|  قزوین- خبرنگار: 

اگر این روزها به بناها و ساختمان های نوساز شهر نگاه کنید، متوجه گرایش بیشتر معماران آن به استفاده از نمای رومی می شوید.‌ خواسته معماران و شهرسازان‌ از مسئولان این است  که استفاده از نمای رومی را در قزوین، به ویژه در بافت تاریخی ممنوع اعلام شود. 


لزوم اصلاح معماری  

مدیرکل میراث فرهنگی، صنایع دستی و گردشگری استان فقدان اندیشه ایرانی و بومی در طراحی نماهای ساختمان را از جمله مشکلات کنونی معماری و شهرسازی استان، به ویژه در بافت های تاریخی می‌داند و می‌گوید: وقتی  در کنار مسجدی مانند سنجیده که متعلق به دوره سلجوقی است، مجوز ساخت آپارتمانی با نمای رومی داده می شود، نباید انتظار داشته باشیم صنعت گردشگری در کهن شهری مانند قزوین رشد کند.
«محمدعلی حضرتی‌ها» احترام به آثار تاریخی، منافع ساکنان، محوریت محله، تامین نیازهای اجتماعی مردم و حفظ اصالت شهر را از پیش شرط های ساخت بناها و مجتمع‌های مسکونی در بافت تاریخی قزوین عنوان می کند و می‌افزاید: متاسفانه در ساختمان‌هایی که امروز در شهر ساخته می‌شوند، هیچ کدام از پیش شرط‌های مذکور رعایت نمی شود.

 وی با بیان این‌که حفظ، بازتولید و توسعه هویت معماری کهن دیار مینودری از وظایف سازمان مسکن و شهرسازی است، ادامه می‌دهد: با اینکه شورای عالی معماری و شهرسازی کشور بر ضرورت حفظ هویت محله های تاریخی تاکید کرده، اما شهرداری و نهادهای دیگر ساختمان هایی را در شهر می سازند که هیچ نفعی برای فرهنگ و هویت آن ندارد. حضرتی‌ها با تاکید بر لزوم بازسازی بناهای اطراف آثار نفیس تاریخی استان، می گوید: اگر می خواهیم وضع هویت معماری و نماهای رومی در قزوین از این بدتر نشود، باید به سمت توسعه معماری و شهرسازی ایرانی در استان حرکت کنیم و با اجرای یک طرح بلندمدت نمای ساختمان‌هایی که در اطراف ابنیه تاریخی مهم مانند مجموعه دولتخانه صفوی قرار دارند را به مرور اصلاح کنیم تا هم سنت‌های معماری قزوین را احیا کرده باشیم و هم بر تعداد گردشگر بیفزاییم.


ممنوعیت نمای رومی

مدیر شهرسازی و معماری اداره کل راه و شهرسازی قزوین در این باره می گوید: استفاده از نمادهای معماری رومی و درکل غیربومی در راستای تقویت جایگاه هویت معماری ممنوع شده است. در این راستا اداره کل راه و شهرسازی ضمن تهیه دستورالعمل اجرایی نما و منظر شهری قزوین، استعلام هایی از شورای فنی استان، کمیته نظارت عالیه، مدیریت فنی و اجرایی اداره کل راه و شهرسازی،
سازمان میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی و سازمان نظام مهندسی ساختمان گرفته است. 

«محسن اسماعیلی» با اشاره به این‌که گزارش‌های رسیده از دستگاه‌های ارزیابی پس از جمع بندی در جلسه کمیته سیما و منظر شهری مطرح شده است می‌افزاید: موضوعات ارائه شده از منظر معماری و شهرسازی، فرهنگی واجتماعی، زیست محیطی، سازه‌ای و دیگر زوایای مرتبط مورد بحث و بررسی قرار گرفته و جمع بندی نظر اعضای کمیته سیما و منظر شهری، ممنوعیت استفاده از مفاهیم معماری رومی مثل سنتوری و گنبد و تاکید بر استفاده هدایت شده از سرستون، مجسمه و قوس منطبق بر معماری ایرانی اسلامی مصوب شد.   وی با تاکید بر موضوع رعایت ایمنی و اجرای دستورالعمل سازه‌ای بیان می کند: باتوجه به ابلاغ سازمان برنامه و بودجه کشور در  تاریخ  ۱۰مهرماه سال ۹۵ و  لزوم اجرای دستورالعمل‌ها‌ی ایمنی در نماهای ساختمانی، اجرای صحیح جزئیات و استفاده از مصالح استاندارد، اعمال محدودیت در پیش‌آمدگی نماهای سنگی، حذف مفاهیم معماری روم و ممنوعیت استفاده از آن، ممنوعیت کاربرد سنگ در طبقات بالای چهارم مسکونی تصویب و مراتب برای تصویب نهایی به کمیسیون ماده 5 ارجاع شد.


معمار شکل زندگی انسان را تعیین می‌کند

معماری که بر خلاف تصور عموم، کاری کمتر مهندسی و بیشتر هنری است، از رشته‌های اثرگذار در شیوه زندگی انسان‌هاست، تا جایی که با نوعی از معماری می‌توانیم انسان را شاد و با نوعی دیگر او را غمگین کنیم.  
یک کارشناس معماری با بیان این‌که معمار به وسیله خطوطی که می کشد و آن خطوط ساخته می شود، نحوه رفتار در بنا را تا حدود بسیار زیادی مشخص می کند، به همشهری می گوید: نوع رنگ و جنسی که در دیوا‌ره‌ها به 
کار گرفته شده، نورپردازی، ابعاد و تناسبات یک ساختمان بر رفتار و حالات ما اثر می گذارد. 


«مهدی شریف خانی» تاثیر معماری بر رفتار و حالات انسان را بسیار بیشتر از سایر رشته‌های هنری می‌داند و می‌افزاید: معمار می‌تواند به واسطه یک ساختمان، نوع حرکات و رفتار افرادی که در آن ساختمان باید زندگی کنند را تعیین کند و همچنین احساسات و حالت های درونی ساکنان بنا را تنظیم کرده یا تغییر دهد. وی ادامه می دهد: موضوع علم معماری و آنچه که معمار می خواهد انجام دهد، این است که وقتی ساختمان را ساختند، مردم چگونه زندگی کنند. آنچه در اختیار معمار است یعنی ابعاد، تناسب، جنس و رنگ که به وسیله آن‌ها ساختمان را طراحی می کند، همه وسایل و لوازمی است که در نهایت شکل زندگی انسان را تعیین می‌کنند. 
 شریف خانی با ذکر این‌ که تعیین احساسات، روابط و زندگی آدم‌ها در یک بنا در اختیار معمار است، عنوان می کند: با طراحی و ساختن ساختمان به استفاده کنندگان تکلیف می‌کنیم که چگونه رفتار کرده و چه حالت هایی   داشته باشند. آن‌ها هم فقط تا حدی می‌توانند این قواعد را جا به جا کنند.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :