• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 12 شهریور 1397
کد مطلب : 29129
+
-

نگاهی به مهم‌ترین برنامه‌های شهرداری منطقه 16 در روزهای پیش رو

اولویت؛ نوسازی بافت فرسوده

اولویت؛ نوسازی بافت فرسوده

مریم قاسمی| خبرنگار:

منطقه 16


مسئولان شهرداری تهران تا پایان پروژه‌های نیمه‌تمام و در دست اقدام، با شروع طرح‌های جدید موافق نیستند. از سوی دیگر بر این باورند بر اداره بهتر شهر باید به سمت جلب مشارکت سرمایه‌گذاران حرکت کرد. «هادی زبده» شهردار منطقه 16 درباره مهم‌ترین برنامه‌ها و فعالیت‌های شهرداری در این بخش از پایتخت برای ما می‌گوید.
    
«مساحت بافت فرسوده و ناایمن در محله‌های مختلف متفاوت است. به عنوان مثال در محله جوادیه مساحت بافت فرسوده بیش از 40‌درصد تخمین زده می‌شود. با توجه به اینکه با وقوع زلزله جان صدها شهروند به خطر می‌افتد باید چرخه نوسازی شتاب بیشتری بگیرد.» شهردار منطقه16در ابتدای صحبت‌هایش به این موضوع اشاره می‌کند و می‌گوید: «مقوله نوسازی بافت فرسوده در محله‌های پایین شهر و بالای شهر با تفاوت‌هایی همراه است. مثلاً پروانه ساختمانی بافت فرسوده جنوب تهران، کاملاً رایگان ‌است و تسهیلات و امتیازهایی هم به مردم داده می‌شود که با میل و رغبت بیشتری خانه و املاک قدیمی و فرسوده‌شان را نوسازی کنند، اما در مناطق بالای شهر، شهروندان برای نوسازی بافت فرسوده خودشان پیشقدم می‌شوند و حتی حاضرند برای این کار پول بیشتری خرج کنند. به این‌ترتیب می‌توان متوجه شد که روند توسعه و پیشرفت مناطق جنوبی شهر از چه مسائلی تأثیر می‌پذیرد.» 


دست به دست دهیم

«هادی زبده» اشتیاق زیادی به انجام کارها و برنامه‌های مشارکتی در توسعه و عمران محله‌ها دارد و حتی در اجرای طرح‌های ناتمام پیشنهادها و بسته‌هایی را در نظر می‌گیرد تا سرمایه‌گذارها و مدیران بخش خصوصی به همکاری‌شان ادامه دهند و پروژه‌ها را متوقف نکنند. او مثالی می‌زند تا موضوع بیشتر روشن شود: «مثلاً اگر بخواهیم برای تسهیل رفت‌وآمد مردم در نقطه‌ای از منطقه پلی ساخته شود، باید این پروژه را شبیه یک «پل بازار» برای سرمایه‌گذار در نظر بگیریم تا امکان راه‌اندازی 2 تا 3 سالن یا چند غرفه کسب و کار در محله فراهم شود.» زبده عقیده دارد باید مسئولان، مدیران، سرمایه‌گذاران و مردم در کنار هم قرار بگیرند تا اوضاع در کارهایی مثل احیای بافت فرسوده سر و سامان یابد و شهروندان به زندگی در محله‌شان احساس تعلق بیشتری کنند. 


اقدامات پیشگیرانه را از دست ندهیم
 
برخی از کارها و برنامه‌ها در شهر خاصیت پیشگیرانه دارد. برای نمونه مشخص نمودن مکان‌هایی برای اهالی در زمان وقوع حوادث غیر‌مترقبه از جمله زلزله. شهردار منطقه16 در این باره می‌گوید: «در واقع مدیریت بحران پیش از وقوع بحران آغاز می‌شود. در محله‌ای مثل جوادیه، با تراکم بالای جمعیت وقوع زلزله می‌تواند تلفات سنگین و غیر‌قابل جبرانی بگذارد، بنابراین باید فضایی آماده و مهیا باشد تا خانواده‌ها به راحتی در آن اسکان یابند و از گزند حوادث و آسیب‌ها در امان بمانند. پروژه‌ای که در این زمینه دنبال می‌شود، ساخت پلی است تا ساکنان محله جوادیه بتوانند خودشان را به محوطه امن بوستان ولایت برسانند. جایی که تأسیسات و امکانات مختلفی دارد و می‌تواند در زمان بحران کارگشایی کند.»


اتصال بزرگراه‌های تندگویان و نواب

یکی از نقاط شلوغ و پر ترافیک منطقه16، اطراف میدان بهمن است که در بیشتر ساعات روز ترافیک دارد و در ایام تعطیل و آخر هفته، بار ترافیک آن سنگین‌تر می‌شود. زبده می‌گوید: «ترافیک در این محدوده از محور جنوب به شمال کاملاً مشهود است. به دنبال ساخت یک روگذر یا زیرگذر برای اتصال بزرگراه شهید تندگویان بزرگراه شهید نواب است تا بخشی از ترافیک محل را حل کنیم.»

یکی دیگر از موضوعات قابل بحث در منطقه16 مشکلات شهروندان ساکن در حریم راه‌آهن است؛ چراکه شهرداری با توجه به قانون حریم، به مالکان خانه‌ها و ساختمان‌های فرسوده حریم خط آهن نمی‌تواند پروانه ساختمانی صادر کند. زبده این مشکل را پیگیری و در جلسه‌های مختلف به طرح آن پرداخته است. شهردار منطقه16 در این‌باره می‌گوید: «اگر مسیر ریل راه‌آهن را در نظر بگیرید، حدود 34‌ متر بین دو دیوار، طبق قانون حریم خط راه‌آهن دارد ، اما موضوع چالش بر‌انگیز این است که 30‌ متر از قسمت شرقی و 30‌ متر از قسمت غربی پشت دیوار‌ها نیز باید به‌عنوان حریم راه‌آهن در نظر گرفته شود. به همین دلیل مالکان خانه‌های فرسوده که پشت دیوارها ساکن هستند، نمی‌توانند از شهرداری مجوز بگیرند و خانه‌های خود را نوسازی کنند.»

در حریم خط آهن تهران ـ مشهد تعداد قابل توجهی خانواده در خانه‌های ناایمن زندگی می‌کنند و برای نوسازی خانه‌هایشان مشتاق و پیگیر هستند، اما این قوانین، اجازه کار به آنها نمی‌دهد و مدیریت شهری در تحقق نیاز و خواسته به حق آنها‌ نمی‌تواند کاری از پیش ببرد. زبده با اشاره به مراجعه مکرر شهروندان ساکن در حریم راه‌آهن برای دریافت مجوز ساخت می‌گوید: «وقتی خانواده‌ها به شهرداری مراجعه می‌کنند تا پروانه ساخت بگیرند، می‌فهمند املاک آنها در حریم راه‌آهن است. وقتی هم به مسئولان راه‌آهن مراجعه می‌کنند، پاسخی دریافت نمی‌کنند. جالب اینکه شهرداری تعدادی از خانه‌های واقع در حریم راه‌آهن را خریده و معبر و خیابان ساخته، اما نمی‌تواند کاری در آنها انجام دهد. مثلاً اگر بخواهد پلی نصب کند، به دلیل اینکه در حریم راه آهن است یا خطوط لوله شرکت‌های دیگر از آنجا رد شده، امکان فعالیت ندارد.» با این توضیح، به نظر می‌رسد اصلاح قانون حریم راه‌آهن، ضروری به نظر می‌رسد تا شهروندان از بلاتکلیفی رها شده و مسئولان شهری هم بتوانند خدمات متنوعی به آنها بدهند.

این خبر را به اشتراک بگذارید