• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
یکشنبه 11 شهریور 1397
کد مطلب : 29005
+
-

ایران از چه زمانی تحریم شد؟

آمریکا، آمریکا...

مروری بر کشورهایی که در دوره‌های مختلف تاریخی ایران را تحریم کردند

درنگ
آمریکا، آمریکا...

سمیرا مصطفی‌نژاد

تحریم و تمامی عواقب و نگرانی‌‌هایش، این روزها مردم ایران را تنها یاد آمریکا می‌اندازد اما تاریخ نشان می‌دهد که کشور انگلیس نخستین تحریم‌کننده ایران بود. تلاش‌های مصدق برای ملی‌کردن نفت ایران به مذاق انگلستان و منافعش خوش نیامد و به این شکل، نخستین تحریم جامع سراسری علیه ایران در سال1330 از سوی انگلستان و در واکنش به ملی شدن صنعت نفت اجرا شد و برای 2سال ادامه یافت. در این دوران ایران از سوی انگلستان و شوروی تحریم شد، 11تن طلای متعلق به ایران توسط شوروی ضبط شد و این دو کشور مانع از صادرات نفت ایران شدند.

اکنون، پس از گذشت 67سال از آن زمان، بار دیگر دور جدید تحریم‌ها علیه ایران آغاز شده‌است، از ساعت 8:30 صبح روز سه‌شنبه شانزدهم مردادماه 1397فاز اول تحریم‌های ایالات متحده علیه ایران وارد مرحله اجرایی شد. به واسطه این دور جدید از تحریم‌ها، هرگونه معامله در بازارهای طلا و فلزات و صنعت خودرو‌سازی و هواپیمایی ایران ممنوع اعلام شد و براساس اعلام وزارت خزانه‌داری آمریکا، هر فرد حقیقی یا حقوقی که این تحریم‌های یکجانبه علیه ایران را نقض کند، مشمول جریمه‌های مالی خواهد شد. دور دوم این تحریم‌ها نیز از 13 آبان آغاز خواهد شد که معاملات نفتی و بانکی با ایران را شامل می‌شود.

پیش از این ایالات متحده، سازمان ملل متحد و کشورهای عضو اتحادیه اروپا تحریم‌های جامع خود علیه ایران را به بهانه برنامه هسته‌ای ایران از سال1384 آغاز کردند؛ محدودیت‌های اقتصادی و سیاسی‌ای که در سال94 و پس از امضای برجام، تنها برای 3 سال برداشته شدند؛ اما تاریخ تحریم‌ ایران از سوی کشورهای خارجی به پیش از این دوران بازمی‌گردد و نهاد‌ها، سازمان‌های بین‌المللی و سردمداران قدرت در بزنگاه‌های تاریخی به بهانه‌های مختلف، با هدف وارد کردن فشار برای برآورده ساختن مقاصد سیاسی خود، ایران را زیر فشار تحریم‌های اقتصادی و سیاسی یکجانبه قرار داده‌اند.
ماجرای سفارت آمریکا در اوایل پیروزی انقلاب‌اسلامی ایران، ادعای حمایت ایران از تروریسم، ادعای دست داشتن ایران در حملات 11سپتامبر 2001 و در نهایت ادعای تلاش ایران برای ساخت سلاح‌های هسته‌ای ازجمله دلایل تصویب تحریم‌های سنگین یکجانبه علیه ایران بوده‌اند.

این خبر را به اشتراک بگذارید