• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
شنبه 10 شهریور 1397
کد مطلب : 28823
+
-

سرگرمی مجلس با استیضاح

بعد از استیضاح وزیران کار و اقتصاد و طرح سؤال از رئیس‌جمهور؛ مجلس به سراغ استیضاح وزیر آموزش و پرورش رفته است

مجلس
سرگرمی مجلس با استیضاح

اگر از نماینده‌های مجلس پرسیده شود تابستان خود را چگونه گذراندید، پاسخ‌شان باید چیزی نزدیک به این باشد که تابستان مجلس به استیضاح و سؤال گذشت. آنها بعد از استیضاح علی ربیعی وزیر سابق کار و مسعود کرباسیان وزیر سابق اقتصاد، قرعه سومین استیضاح را به نام سیدمحمد بطحایی وزیر آموزش و پرورش زده اند؛ باید هم این قرعه بد در آمده باشد، استیضاحی که نه نسبتی با شرایط و معضل این روزهای کشور یعنی گرانی و مسائل معیشتی مردم دارد و نه در آستانه بازگشایی مدارس؛ زمانه مناسبی برای استیضاح وزیر آموزش و پرورش است. سیدمحمد بطحایی در دولت دوازدهم با 238رأی موافق و تنها 38رأی مخالف، هدایت یکی از پرتلاطم‌ترین وزارتخانه‌های کشور را به‌عهده گرفت، وزارتخانه‌ای که در آستانه انتخابات سال96، کانال حمله به دولت مستقر شد و رقبای انتخاباتی دولت با پیش انداختن پرونده‌هایی مثل سند2030 یا اتهام واردات پوشاک به دختر فخرالدین احمدی دانش آشتیانی وزیر وقت آموزش و پرورش سعی در تخریب دولت داشتند. (پرونده واردات پوشاک دختر وزیر سابق آموزش و پرورش 2هف1ته بعد از پایان انتخابات مختومه شد و حکم به برائت دختر وزیر داده شد). خیلی قبل‌تر از ماجراها، قضیه فساد در صندوق ذخیره کارکنان فرهنگیان، علی اصغر فانی وزیر پیشین آموزش و پرورش را به تیغ استیضاح سپرده و قبل از آنکه استیضاحی برگزار شود، فانی استعفا داده بود. فانی پیش از استعفایش، 4بار به دلایل مختلف از مجلس وقت کارت زرد گرفته و یک‌بار هم از یک استیضاح دیگر جسته بود. همه این تلاطم‌ها در روزهایی که محمد بطحایی هدایت وزارت آموزش و پرورش را به‌عهده گرفت به آرامشی نسبی تبدیل شد، وزیری که در سابقه یکساله خود از برخورد سیاسی با آموزش و پرورش نالیده؛ از حذف آزمون‌ها و کتب کمک آموزشی سخن گفته، گلایه کرده که در سیستم آموزشی کشور راه برای دلال‌های آموزشی باز شده و گاهی مدرسه ابزار دست این دلال‌ها شده است. او در عین دفاع از اصلاح آموزش و پرورش افشا کرده بود که بعد از پیشنهاد حذف آزمون‌ها چه فشاری به این وزارتخانه آمده و بخشی از این فشار احتمالا از سوی کسانی است که در گردش مالی 8هزار تا 15هزار میلیارد تومانی برگزاری کنکور ذی‌نفع هستند. در یکی از همین نشست‌های خود با مدیران آموزش و پرورش گلایه کرده بود که «نسل آینده با روشی که جلو می‌رویم در معرض خطر است» و گفته بود: بازدیدی از یک مدرسه در روستایی داشتیم که متأسفانه سرویس بهداشتی هم نداشت. درحالی‌که در کنار مدرسه حسینیه‌ای با امکانات بهداشتی وجود داشت که سالی چند مرتبه در آن گشوده می‌شد؛ چرا نباید این امکانات در اختیار دانش‌آموزان قرار بگیرد؟

وزیری با این سوابق آموزشی حالا در آستانه بازگشایی مدارس برای استیضاح به مجلس می‌رود. این یک رکورد در ادوار دهگانه مجلس است که 3 استیضاح متفاوت در یک‌ماه به‌نام مجلس شورای اسلامی ثبت شود. این آمار سوای طرح سؤال از رئیس‌جمهور است که یک جلسه مجلس هم به بررسی سؤالات 5گانه از حسن روحانی گذشت. استیضاح سیدمحمد بطحایی در 15محور اعلام وصول شده است که جعل تاریخ در کتاب‌های درسی، عدم‌پایبندی به برنامه ارائه شده در زمان اخذ رأی اعتماد، بی‌توجهی به معلمین حق‌التدریس و کارشکنی در مسیر قانونی کردن به‌کارگیری آنها، کاهش اعتبارات آموزش و پرورش به‌دلیل عدم‌پیگیری و مدیریت در تأثیرگذاری در دولت بخشی از این موارد است. در بین این موارد، مورد دیگری به‌عنوان ورود زودهنگام و خلاف قانون دانشگاه فرهنگیان به تبلیغات انتخابات مجلس یازدهم دیده می‌شود که احتمالا مشکل اصلی استیضاح‌کنندگان همین محور است. به‌احتمال زیاد سه‌شنبه آینده وزیر آموزش و پرورش در مجلس استیضاح می‌شود. درصورت استیضاح محمد بطحایی، او پنجمین وزیر آموزش و پرورش جمهوری اسلامی است که در مجلس استیضاح می‌شود. پیش از او محمد علی نجفی در دولت هاشمی رفسنجانی؛ مرتضی حاجی در دولت اصلاحات، محمود فرشیدی در دولت احمدی‌نژاد و علی‌اصغر فانی در دولت روحانی پایشان برای استیضاح به مجلس باز شده بود. طرح استیضاح محمد شریعتمداری وزیر صنعت، ‌معدن و تجارت هم به هیأت رئیسه مجلس رسیده است و احتمالا این هفته اعلام وصول شود.

در کنار این استیضاح‌ها، سؤال جواد کریمی‌قدوسی و نادر قاضی‌پور از وزیر امور خارجه هم در دستور کار این هفته مجلس قرار دارد. مجلس بعد از پایان این هفته به تعطیلات تابستانی می‌رود.

این خبر را به اشتراک بگذارید