• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
شنبه 10 شهریور 1397
کد مطلب : 28768
+
-

چشم های نگران

مراجعه ده‌ها نفر از اهالی تازه‌آباد به مراکز درمانی سبب انتشار شایعاتی درباره شیوع بیماری در این منطقه شده است

سلامت
چشم های نگران

فاطمه محمدی |‌ کرمانشاه- خبرنگار:

بیش از 9 ماه از وقوع زلزله ویرانگر 21 آبان 1396 می‌گذرد. زلزله‌ای که جان صدها نفر را گرفت و بیش از 8 هزار میلیارد تومان خسارت به بار آورد. شهرستان ثلاث باباجانی که در جریان این زلزله متحمل خسارات جانی و مالی بسیاری شد، همچنان گرفتار مصائب و مشکلاتی است و مردم رنج‌دیده این دیار همچنان با مشکلات بهداشتی، ساخت‌و‌ساز و... دست و پنجه نرم می‌کنند. 

طی چند روز اخیر اما اتفاقاتی در ثلاث باباجانی روی داده و سبب نگرانی مردم منطقه شده است. مراجعه ده‌ها نفر از اهالی شهر تازه‌آباد از توابع شهرستان ثلاث باباجانی به مراکز درمانی به علت مسمومیت و اسهال و تهوع، شایعاتی درباره شیوع بیماری در منطقه را تقویت کرده است، شایعاتی که مسئولان آن را رد می‌کنند اما اهالی تازه‌آباد می‌گویند سلامتی خانواده‌ها و به‌ویژه کودکان به خطر افتاده است.  


نگرانی مردم

«حمزه محمودی» یکی از اهالی شهر تازه‌آباد از توابع شهرستان ثلاث باباجانی به همشهری می‌گوید: من 2فرزند 13 ساله و 8 ساله دارم، روز گذشته هر 2 فرزندم دچار اسهال و دل‌درد شدیدی شدند و مجبور شدم آنها را به مرکز درمانی ببرم. آنجا متوجه شدم که تعداد زیادی از اهالی به علت اسهال و استفراغ مراجعه کرده‌اند و تحت درمان قرار گرفته‌اند. تصور من و اهالی منطقه از علت این اتفاق، مصرف آب آلوده بوده اما مسئولان این قضیه را نادرست می‌دانند.  وی ادامه می‌دهد: ما نگرانیم که خدای ناکرده بیماری وبا در منطقه شیوع پیدا کند و جان اهالی به خطر بیفتد. از مسئولان انتظار داریم به وضعیت بهداشتی مردم زلزله‌زده توجه بیشتری داشته باشند تا مبادا فاجعه‌ای رخ دهد.  نگرانی مردم منطقه و شایعه‌سازی رسانه‌ها درباره تهدید سلامتی اهالی ثلاث باباجانی با آب آلوده، واکنش مسئولان استان کرمانشاه را به دنبال داشت. 


سلامت آب آشامیدنی منطقه 

مدیرعامل شرکت آب و فاضلاب شهری استان اما شایعه آلودگی آب آشامیدنی در شهرستان ثلاث باباجانی را تکذیب می‌کند و می‌گوید: ما از سلامت آب آشامیدنی این منطقه اطمینان داریم. 

«علیرضا تخت‌شاهی» اظهار می‌کند: ما برای یک ثانیه هم آب این منطقه را قطع نکرده‌ایم در حالی که اگر آلودگی و ناسالم بودن آب مطرح بود، همان ابتدا باید آب کل شهر را قطع می‌شد، اما با گذشت یک هفته آب شهر جاری است و اگر مشکل از آب شهر بود باید همه
 20 هزار نفر در شهر درگیر این مساله می‌شدند. تخت شاهی با تاکید بر این‌که هیچ‌گونه آلودگی در آب منطقه تایید نشده، می‌گوید: در نمونه‌های ما و نمونه‌های مشترک و نیز در نمونه‌های مرکز بهداشت، آلودگی آب تایید نشده است. 


رد وجود هرگونه اپیدمی 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه نیز با رد وجود هرگونه اپیدمی در منطقه ثلاث باباجانی می‌گوید: مراجعات زیادی برای ابتلا به اسهال و تهوع به مراکز درمانی نداشته‌ایم و حتی یک نفر هم بستری نشده است. وضعیت تحت کنترل است.  «ابراهیم شکیبا» با اشاره به این‌که آموزش‌های لازم برای جلوگیری از ابتلا به اسهال و تهوع به مردم داده می‌شود، ادامه می‌دهد: این شایعه که علت بیماری «وبا» است، صحیح نیست. بیماری وبا مشاهده نشده بلکه علت فقط یک التهاب روده ساده بوده و افرادی هم که مراجعه کرده‌اند به‌صورت سرپایی درمان شده‌اند.  این مسئول در پاسخ به این‌ سوال که آیا آب آلوده علت بروز این مشکل بین اهالی منطقه ثلاث باباجانی شده است، می‌گوید: نمونه‌های بسیار زیادی از آب شهر از نظر بحث «باکتریال» و «ویرال» آزمایش شده است. همچنین کلرسنجی‌های متعددی انجام گرفته است، بازدیدهای میدانی و محلی از شهرک‌های اطراف، داخل شهر و دیگر مناطق نیز انجام شده است. 
یکی از مسائل مورد توجه ما دراین‌باره آب است و روی این موضوع حساسیت زیادی به خرج داده‌ایم، اما در حال حاضر با قاطعیت در مورد علت بروز این بیماری نمی‌توان اظهارنظر کرد. 


بنرهایی برای آگاه‌سازی شهروندان 

معاون بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه بیان می‌کند: بنرهایی برای آگاه‌سازی شهروندان ثلاث باباجانی نصب شده و بروشورهایی هم میان مردم توزیع شده است. همچنین شهروندان تحت آموزش چهره به چهره قرار گرفته‌اند. 


ورود مدعی‌العموم 

دادستان عمومی و انقلاب اسلامی استان نیز در گفت‌وگو با همشهری بر رسیدگی ویژه به موضوع مراجعه حدود 300 نفر از اهالی شهرستان ثلاث باباجانی با علایم بالینی مشابه به مراکز درمانی تاکید می‌کند.  «محمدحسین صادقی» از ورود مدعی‌العموم استان به موضوع ابتلای تعدادی از مردم شهرستان ثلاث باباجانی به بیماری با منشأ آلودگی باکتریایی و پیگیری ویژه این پرونده خبر می‌دهد.  

وی با اشاره به بیماری تعدادی از مردم شهرستان ثلاث باباجانی اظهار می‌کند: بر اساس گزارش رسیده، در یک هفته گذشته حدود 300 نفر از مردم این شهرستان با علائم تهوع، اسهال و استفراغ به مراکز درمانی مراجعه کرده‌اند.  دادستان کرمانشاه از ورود دستگاه قضایی استان به این موضوع خبر می‌دهد و می‌افزاید: با توجه به تعداد زیاد مراجعین موضوع از منظر حفظ حقوق عمومی و صیانت از سلامت و بهداشت جامعه با نظارت دادسرای عمومی و انقلاب مرکز کرمانشاه و پیگیری‌های دادستان شهرستان ثلاث باباجانی در دستور کار قرار گرفت.

 صادقی با بیان این‌که کارگروه شورای سلامت شهرستان تشکیل جلسه داده وضعیت را به صورت مستمر پایش می‌کند، می‌افزاید: در حال حاضر اوضاع بهداشتی در منطقه کاملا تحت کنترل است و تعداد موارد مراجعه به مرکز درمانی با علائم پیش‌گفته روندی کاهشی دارد.  همچنین وی با اشاره به این‌که مراجعین به مرکز درمانی شهرستان ثلاث به صورت سرپایی مداوا شده‌اند، می‌گوید: مواردی از بستری یا لزوم اعزام بیمار به سایر مراکز درمانی به علت شدت علایم گزارش نشده است.  صادقی با تاکید بر این‌که وضعیت مشابه در سایر شهرهای اورامانات مشاهده نشده، اضافه می‌کند: ضمن انجام آزمایش‌های باکتریایی نمونه‌های تهیه شده برای بررسی احتمال آلودگی ویروسی نیز به آزمایشگاه غدد و گوارش تهران ارسال شده است.وی بیان می‌کند: علاوه بر این، نمونه‌گیری از آب خام چشمه میرهومر، آب مصرفی آبیاری سبزی‌ها انجام شده و مخزن اصلی آب شهر و خطوط انتقال آب نیز مورد بررسی دقیق قرار گرفته است. 


حضور کارشناسان بهداشت 

دادستان عمومی و انقلاب اسلامی استان در ادامه با اشاره به سفر مدیرکل بیماری‌های واگیر وزارت بهداشت به منطقه به منظور بررسی دقیق‌تر موضوع می‌گوید: کارشناسان معاونت بهداشتی دانشگاه علوم پزشکی و متخصصان بیماری‌های عفونی در منطقه حضور دارند.  صادقی تاکید می‌کند: رعایت بهداشت فردی به‌ویژه در مورد اطفال، سالمندان و بیماران بیش از پیش مورد تاکید کارشناسان بهداشتی است.

این خبر را به اشتراک بگذارید