• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
چهار شنبه 7 شهریور 1397
کد مطلب : 28704
+
-

یک میلیون درخت پایتخت شناسنامه‌دار شد

درختان تهران شناسنامه‌دار شدند؛ این را مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران می‌گوید. به گزارش همشهری، علی‌محمد مختاری این اقدام را گام مؤثری در حفاظت از درختان برای نسل‌های آینده می‌داند.
او می‌گوید: براساس لایحه قانونی حفظ و گسترش فضای سبز در شهرها مصوب 03/03/1359شورای انقلاب اسلامی و مصوبه یکصد و چهلمین جلسه شورای شهر تهران، وظیفه شناسنامه‌دارکردن الکترونیکی درختان تهران با استفاده از فناوری نوین(تگ الکترومغناطیسی) بر عهده سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران قرار گرفت. در همین راستا، عملیات مورد نظر به‌صورت آزمایشی از خیابان ولیعصر(عج)آغاز شد و تا مرداد‌ماه 1397بیش از 000/350/1(یک میلیون و سیصدو‌پنجاه هزار) اصله از درختان شهر تهران که دارای بن بالای 30سانتی‌متر بودند از طریق نصب تگ الکترومغناطیسی، شناسنامه‌دار شدند. مختاری درخصوص روش کار این تگ‌های الکترومغناطیسی می‌گوید: این تگ‌ها، دربرگیرنده یک چیپ الکترومغناطیسی هستند که تنها یک شماره RFID (کد شناسایی) روی آن ذخیره شده است.
هر درخت توسط شماره کد شناسایی خود توسط دستگاه ریدر و تبلت‌هایی که نرم‌افزار «مدیریت درختان» روی آنها نصب شده تشخیص داده شده و از این طریق می‌توان به جزئیات شناسنامه درخت ازجمله آیتم‌های منطقه و نشانی استقرار درخت، نوع گونه گیاهی، محیط بن، ارتفاع، تاج پوشش(به درصد)، شادابی (به درصد)، میزان انحراف، وضعیت طوقه، آفت و بیماری آن و عملیات به‌زراعی انجام شده روی درخت دسترسی پیدا کرد. مدیرعامل سازمان بوستان‌ها و فضای سبز شهر تهران، می‌گوید: این فرایند در تکمیل طرح مستمر حفظ درختان ارزشمند شهر و در قالب طرح‌های تغذیه‌ای، کنترل آفات و بیماری‌ها، هرس، آزادسازی طوقه درختان و رفع عوارض محیطی (کابل برق، انحراف شاخه و...) به اجرا در آمده و امیدواریم با ادامه و تکمیل این پروژه شاهد همکاری و همیاری بیشتر مسئولان و شهروندان گرامی برای حفاظت از درختان شهرمان باشیم.

این خبر را به اشتراک بگذارید