• شنبه 1 اردیبهشت 1403
  • السَّبْت 11 شوال 1445
  • 2024 Apr 20
چهار شنبه 7 شهریور 1397
کد مطلب : 28696
+
-

خانه‌ای قدیمی برای موزه‌ای جدید

نسیم قاضی‌زاده/روزنامه‌نگار

بعید است از علاقه‌مندان جدی موسیقی طی این سال‌ها بوده باشید و بتهوون از مکان‌های مورد علاقه‌تان نبوده باشد؛ بتهوونی که از حدود 60سال پیش بی‌وقفه به‌عنوان مهم‌ترین فروشگاه موسیقی ایران از آن یادشده و می‌شود. سال‌ها قبل در خیابان ولیعصر در نزدیکی خیابان طالقانی فروشگاهی بود که کریم چمن‌آرا آن را راه‌اندازی کرده بود و در نزدیکی‌اش همچون اغلب مشاغل، فروشگاه دیگری متولد شد که با بتهوون رقابت می‌کرد. از آن روزها و هر دوی آن فروشگاه‌ها حالا دیگر مدت‌‌هاست که خبری نیست چرا که هرکدام از آن فضاها تغییر کاربری دادند و به مکانی دیگر با هویتی دیگر بدل شدند. طی این سال‌ها بتهوون بارها و بارها تغییر جا داد؛ ابتدا میرداماد، بعد خیابان سنایی، بعد میدان سنایی و حالا بار دیگر در همان حوالی در خیابان میرزای شیرازی به شکلی دیگر فعالیتش را ادامه خواهد داد. اما این بار قصه از اساس فرق کرده است؛ قرار است قدیمی‌ترین و در عین حال معتبرترین مرکز موسیقی ایران که بسیاری از قراردادهای مهم موسیقی ایران طی 60-50سال گذشته در آنجا بسته شده است، تبدیل به خانه-‌ موزه شود تا نه‌تنها عرضه موسیقی در این مکان صورت گیرد بلکه اسناد ارزشمند موزه‌ای موسیقی ایران نیز در این مکان عرضه شود.

قرار است خانه‌ای قدیمی که در حدود 70سال پیش ساخته شده، تا هفته دیگر به‌عنوان خانه- موزه بتهوون افتتاح شود و در آن فضاهای متعددی تعریف شده است. بزرگ‌ترین بخش این فضا همچون قدیم به بخش فروش آثار موسیقی ایران اختصاص خواهد داشت و در کنار آن البته که صفحات گرامافون قدیمی یا به قول غیرایرانی‌ها «رکورد»ها فروخته می‌شود. در بخشی دیگر فضای موزه‌ای وجود دارد که اسناد مختلف موسیقی که برای دوستداران موسیقی ایران بسیار خاطره‌انگیز خواهد بود به نمایش درمی‌آید و در گوشه‌های دیگر کافه، محل برگزاری دوره‌ها و ورک‌شاپ‌ها و همچنین فضایی برای تولید اثر وجود دارد. بابک چمن‌آرا، برادرزاده کریم چمن‌آرا که بنیانگذار بتهوون بوده سال‌هاست که در زمینه نشر موسیقی فعالیت دارد و مدیر کانون ناشران ایران بوده است. او این بار هم تصمیم گرفته که برگ دیگری در موسیقی ایران رو کند.

در حسن وجود و افزوده شدن چنین فضایی به بافت هنری-فرهنگی شهر تهران شکی نیست چرا که خوشبختانه طی سال‌های اخیر خانه‌های قدیمی بسیاری بوده‌اند که توانسته‌اند با تغییر کاربری، مخاطبان جوان و مشتاقی را جلب کنند که اکثر پردیس‌های تئاتر جدید از همین دسته‌اند، اما تنها نگرانی موجود درباره خانه‌-موزه بتهوون این است که آیا این خانه - موزه که به یکی از فضاهای شهری تهران بدل خواهد شد توان این را دارد که برای سال‌ها در یک مکان باقی بماند  یا همچون خود فروشگاه بتهوون که طی سال‌های اخیر بارها جابه‌جا شد، دچار این جابه‌جایی‌ها خواهد شد؟ 

این خبر را به اشتراک بگذارید