• جمعه 31 فروردین 1403
  • الْجُمْعَة 10 شوال 1445
  • 2024 Apr 19
سه شنبه 6 شهریور 1397
کد مطلب : 28573
+
-

اعلام برائت خبرگان از تجمع فیضیه

احمد خاتمی: رئیس‌جمهور دعوت خبرگان را برای سخنرانی نپذیرفت

 سید احمد خاتمی سخنگوی هیأت‌رئیسه خبرگان رهبری با اعلام برائت از نشست مدرسه فیضیه گفته است: صدای حوزه را باید از مراجع شنید و‌ ای کاش طلاب در مدرسه فیضیه در همان مسائل اقتصادی با رعایت انصاف سخن می‌گفتند.

پنجشنبه 2هفته پیش تجمعی به بهانه اعتراض به گرانی‌ها در مدرسه فیضیه قم برگزار شد اما هم شعارهای مکتوب این تجمع و هم سخنرانی سخنران آن مورد اعتراض دولت، علما و تشکل‌های سیاسی قرار گرفت. آیت‌الله مکارم‌شیرازی از مراجع عظام تقلید در بیانیه‌ای اعتراض‌آمیز اتفاقات رخ داده در فیضیه را یک «فاجعه» توصیف کرد و آیت‌الله نوری‌همدانی نیز مطالب سخنران جلسه و بعضی شعار‌ها و دست‌نوشته‌ها در تجمع را در راستای اهداف دشمن دانست. دسته دیگری از انتقادات به پلاکاردی بود که رئیس‌جمهور را به مرگ تهدید می‌کرد. گستره انتقادات باعث شد که نهادها و چهره‌های سیاسی، انقلابی و حوزوی یکی پس از دیگری از تجمع فیضیه تبری بجویند و اتفاقات رخ داده در آن را محکوم کنند. آنچه از تجمع فیضیه دیده نشد، همان دستور کارش درباره اعتراض به گرانی‌ها و مشکلات اقتصادی بود.

این بار نوبت خبرگان بود که نسبت به حوادث فیضیه اعلام برائت کند و خود با همان دستورکار تجمع فیضیه تشکیل جلسه دهد؛ بررسی مشکلات اقتصادی و معیشت مردم.آیت‌الله احمد خاتمی، سخنگوی هیأت‌رئیسه مجلس خبرگان روز گذشته در نشست خبری خود با اشاره به سخنرانی رحیم پورازغدی در انتقاد از حوزه‌های علمیه گفت: صدای حوزه را باید از مراجع شنید. بر این اساس موضع من موضع مراجع عظام تقلید است. خاتمی افزود: ‌ای کاش در همان مسئله اقتصادی، با رعایت انصاف سخن می‌گفتند و این حواشی به‌وجود نمی‌آمد. این موجی که ایجاد شده، مسئله ضروری کشور نیست. به گزارش ایسنا، خاتمی اما از برگزاری پنجمین اجلاس خبرگان در ۱۳‌شهریور خبر داد که قرار است با دستور کار «رفع مشکلات اقتصادی و معیشت مردم» تشکیل شود. وی درباره اینکه این دستور کار چه ارتباطی با خبرگان دارد، توضیح داد: «در ماده ‌۵۲ داریم؛ به‌منظور آگاهی مستمر اعضای مجلس خبرگان نسبت به تحولات مهم داخلی و جهانی به‌ویژه در مسائل مدیریت فرهنگی، امنیتی و اقتصادی، کمیسیونی متشکل از ۱۱ عضو اصلی و ۵ عضو علی‌البدل تشکیل می‌شود‌؛ بنابراین موضوع اجلاس میزان تحقق مطالبات رهبری در بهبود اوضاع اقتصادی کشور و حل مشکلات معیشتی مردم است.» سخنگوی خبرگان با بیان اینکه 2هفته پیش از آقای رئیس‌جمهور برای سخنرانی در اجلاسیه خبرگان رهبری دعوت کردیم، اظهار داشت: «ایشان عذرخواهی کردند و گفتند که نمی‌توانند در اجلاسیه سخنرانی داشته باشند. ما عذر ایشان را نمی‌دانیم اما معتقدیم که این یک فرصت برای رئیس‌جمهور است.»

دعوت خبرگان از رئیس‌جمهور برای سخنرانی پیرامون مسائل اقتصادی کشور در حالی است که حسن روحانی پس از استیضاح 2وزیرش(تعاون، کار و رفاه و اقتصاد) در هفته‌های گذشته، خود امروز برای پاسخگویی به سؤالات اقتصادی نمایندگان در مجلس حاضر می‌شود. حسن روحانی پیش‌تر وعده داده بود که حضورش در مجلس، فرصتی برای بازگو کردن «حقایق» خواهد بود. اینکه رئیس‌جمهور دعوت خبرگان را نپذیرفته شاید به این دلیل باشد که حقایق مورد نظر خود را در مجلس خواهد گفت و احتمالا نیازی به تکرار آن حقایق در مجلس خبرگان نمی‌بیند.

این خبر را به اشتراک بگذارید
در همینه زمینه :