• پنج شنبه 30 فروردین 1403
  • الْخَمِيس 9 شوال 1445
  • 2024 Apr 18
سه شنبه 6 شهریور 1397
کد مطلب : 28456
+
-

شگفتی‌سازی کیهانی در جاکارتا

حسین کیهانی دونده ایرانی با رکوردشکنی در 3000متر با مانع به مدال طلا رسید

ورزشی
شگفتی‌سازی کیهانی در جاکارتا

محسن محمودصفری | خبرنگار - جاکارتا:

شگفتی در روز نهم بازی‌های آسیایی رقم خورد؛ باورنکردنی بود حتی برای خودش. حسین کیهانی دونده 3000متر با مانع ایران شادی‌اش را نه در خط پایان که در 200متر پایانی آغاز کرد، جایی که از عکاسان خبری درخواست می‌کرد که ژست‌های او را تا رسیدن به خط پایان ثبت کنند؛ از سلام نظامی تا مشتی که به هوا برخاست. او بیش از 3000متر برای رسیدن به خط پایان دویده بود و تمرینات بسیار سختی را در سال‌های اخیر انجام داده بود. روند مثبت حسین کیهانی از سال2017 آغاز شد که در مسابقات قهرمانی آسیا هندوستان طلا را به گردن انداخته بود. پیش از این مسابقات هم البته رکورد ایران که سال‌ها دست‌نخورده باقی مانده بود را شکست. و حالا در همین مسابقات آسیایی با زمانی که کسب کرد، رکورد آسیا را 3ثانیه و 10صدم ثانیه شکست. در مسابقه فینال کیهانی با اختلاف زیاد از نفر دوم (۸.۲۲.۷۹)، 3000متر بامانع را پیمود. دونده قطری با رکورد ۸:۲۸.۲۱ در رده دوم و دونده ژاپنی با ۸:۲۹.۴۲ در رده سوم ایستادند.

20سال پیش بود که حمید سجادی در بازی‌های آسیایی 1998بانکوک در همین ماده به مدال نقره رسید و حالا کیهانی خاطره او را البته با طلا زنده کرد. کیهانی با این مدال طلا هفدهمین مدال طلای ایران را کسب کرد تا جایگاه کشورمان در جدول مدال‌آوری پنجم بماند. اما واقعا جایگاه ایران که صبح روز دوشنبه چهارم بود، چرا یک‌پله سقوط کرده است؟

ماجرا این از قرار است که اندونزی به‌عنوان میزبان بازی‌های آسیایی حق داشت که چند رشته بومی خود را وارد جدول مدال‌آوری بازی‌های آسیایی کند؛ این یک رسم در همه مسابقات مهم ازجمله المپیک هم هست. در کنار برخی از رشته‌ها، رشته رزمی پنچاک سیلات که ترکیبی عجیب و غریب از مشت و پنجه و ادوات سلاح سرد است وارد مسابقات شد. اندونزیایی‌ها حالا با گرفتن 8مدال طلا در این رشته ورزشی که تنها خودشان به‌دلیل تبحر بیش از اندازه می‌توانند پیروز مسابقه شوند، توانسته‌اند عدد مدال‌هایشان را به عدد20 برسانند. ایران که رقیب اندونزی در جدول مسابقات است عمدتا در رشته‌های ورزشی حرفه‌ای نه بومی کسب مدال کرده اما اندونزی از امتیاز میزبانی‌اش به‌خوبی استفاده کرده و جالب اینجاست که امروز 6طلای دیگر نیز از این رشته ورزشی کسب می‌کند و مدال‌هایش را به 26طلا خواهد رساند. ورزش ایران در روزهای آینده به‌احتمال زیاد در والیبال یک مدال طلا کسب خواهد کرد و شانس طلای احسان حدادی در پرتاب دیسک هم زیاد است. البته در دوومیدانی و جودو نیز احتمال مدال‌آوری ورزشکاران ایران زیاد است.

این خبر را به اشتراک بگذارید