• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 5 شهریور 1397
کد مطلب : 28412
+
-

روزی روزگاری سنگلج

ستاری، بنی‌اعتماد، میرتهماسب و مساوات نشان داوود رشیدی را گرفتند


سوم شهریور‌ماه دومین سالگرد زنده‌یاد داوود رشیدی بود؛ به همین بهانه هنرمندان تئاتر در تماشاخانه سنگلج  دور‌هم جمع شدند تا علاوه بر گرامیداشت زنده‌یاد رشیدی از خاطراتشان در سنگلج بگویند و برای دومین دوره نشان «داوود رشیدی» را به 4هنرمند اهدا کنند.

به گزارش همشهری، اهدای دومین نشان داوود رشیدی با گرامیداشت پنجاهمین سالگرد اجرای نمایش «چشم به راه گودو» در تماشاخانه سنگلج برگزار شد؛ مراسمی که منصور ضابطیان اجرای آن را برعهده داشت. در ابتدای برنامه با یادی از عزت‌الله انتظامی (هنرمند تازه درگذشته) و زنده‌یاد داوود رشیدی، مهمانان به‌مدت یک دقیقه ایستاده سکوت کردند.
احترام برومند، همسر داوود رشیدی با بیان تسلیت برای از دست دادن عزت‌الله انتظامی حاضران را به تماشای قسمت‌هایی از نمایش «دیکته» به کارگردانی رشیدی که حدود ۵۰سال قبل روی صحنه تماشاخانه «سنگلج» رفته بود، دعوت کرد. برومند در ادامه از خاطرات تماشاخانه سنگلج گفت: «سنگلج می‌تواند تالار ۲۵شهریوری را زنده کند که بیضایی، ساعدی، رادی، نصیریان، انتظامی و رشیدی و... در آن فعالیت می‌کردند. چنین آثاری به رقم تفاوت‌هایشان در سبک نگارش و اجرا همه یک وجه مشترک داشتند که همان پرداختن به هویت جامعه ایرانی و بحران‌هایی است که با آن دست به گریبان بوده‌اند. صحنه‌ای که من بر آن ایستاده‌ام روزگاری تصویری جامع از بحران‌های اجتماعی و مقاومت در برابر سلطه بود. تئاتر سنگلج بستر تئاتر اجتماعی بود و روایت‌هایش از جامعه ایرانی آن سال‌ها هنوز از مطمئن‌ترین روایت‌هاست.» 

در این دوره نشان داوود رشیدی به جلال ستاری، سیدمحمد مساوات، رخشان بنی‌اعتماد و مجتبی میرتهماسب اهدا شد. نخستین نشان به جلال ستاری اهدا شد. این اسطوره‌شناس و اندیشمند به‌دلیل نداشتن شرایط مناسب جسمی در مراسم حضور نداشت؛ به همین علت از همسر این پژوهشگر، لاله تقیان دعوت و نشان به او اهدا شد. جواد مجابی، نویسنده درباره جلال ستاری گفت: «او نمونه یک روشنفکر فرهنگی خلاق است. در 40-30سال اخیر حدود ۱۰۰کتاب نوشته است که به 3دسته اصلی تقسیم می‌شوند. مهم‌ترین بخش، مسئله اسطوره‌شناسی در جهان یا فرهنگ ایرانی است. کتاب‌هایی نوشته که به‌صورت عمیق و گسترده مسئله اسطوره را مطرح کرده  و تعبیر جدیدی از اسطوره را ایجاد کرده اند.»
نشان دوم به سیدمحمد مساوات، کارگردان جوان تئاتر اهدا شد و نشان سوم و چهارم داوود رشیدی با حضور خانواده رشیدی به رخشان بنی‌اعتماد و مجتبی میرتهماسب برای ساخت مجموعه مستند «کارستان» اهدا شد. رخشان بنی‌اعتماد به‌دلیل انجام عمل جراحی در این مراسم حضور نداشت و ویدئویی برای تشکر به مراسم فرستاد. باران کوثری به نیابت از مادر، نشان رشیدی را دریافت کرد. مجتبی میرتهماسب هم به‌عنوان سخنران آخر از ساخت مستند کارستان و تولید مستند توران میرهادی سخن گفت.

این خبر را به اشتراک بگذارید