• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
دو شنبه 5 شهریور 1397
کد مطلب : 28389
+
-

هاشمی رئیس شورا ماند

دیروز با آرای اعضای شورای پنجم شهر تهران، هیأت رئیسه این نهاد برای یک‌سال دیگر ابقا شد

شورا
هاشمی رئیس شورا ماند

حامد فوقانی/خبر‌نگار

همزمان با برگزاری هشتاد و دومین جلسه، اعضای شورا انتخاب هیأت رئیسه را برای سال دوم در دستور کار داشتند که پس از رأی‌گیری به ابقای هیأت‌رئیسه سال اول برای سال دوم رأی قاطع دادند. این در حالی بود که طی چند روز گذشته برخی رسانه‌ها از تغییرات محتمل در منشی‌های هیأت رئیسه خبر ‌داده بودند. با وجود این، محسن هاشمی با 21رأی به‌عنوان رئیس، سیدابراهیم امینی با 20رأی به‌عنوان نایب‌رئیس، بهاره آروین با 19رأی و زهرا نژادبهرام با 20رأی به‌عنوان منشی‌های هیأت رئیسه انتخاب شدند. دیروز همچنین اعضای شورای اسلامی شهر تهران یک فوریت اصلاح تعیین نرخ عوارض تردد خودرو در محدوده طرح ترافیک را هم تصویب کردند. در این مصوبه طبق بندهایی تخفیف بیشتری به آژانس‌ها و وانت‌بارها ارائه می‌شود و در مقابل، آنها زیرنظر شهرداری کار می‌کنند.

آب اضطراری به حل اختلاف رفت

در هشتاد و دومین جلسه شورای شهر تهران، اعتراض فرمانداری به طرح آب اضطراری که چندی پیش به تصویب رسیده بود نیز مورد بررسی قرار گرفت. زهرا صدراعظم نوری، رئیس کمیسیون سلامت و محیط‌زیست در تشریح اعتراض فرمانداری گفت: «از آنجا که شهرداری تهران عضو هیأت مدیره شرکت آبفاست و ٣٣درصد سهام آن شرکت متعلق به آن است می‌تواند مصوباتی در این خصوص داشته باشد و در عین حال الزاماتی برای این شرکت ایجاد کند. در اعتراض فرمانداری اما آورده شده که کلماتی مانند «مکلف، متعهد و موظف می‌شود» حذف شود و به جای آنها از «توصیه و پیشنهاد می‌شود» استفاده کنیم.
با این حال کمیسیون سلامت و محیط‌زیست اعتقاد دارد استفاده از کلماتی مانند «توصیه» الزام اجرایی برای دستگاه‌ها (شهرداری و شرکت آبفا) ایجاد نمی‌کند و اتفاق خاصی نخواهد افتاد.» سیدحسن رسولی در مخالفت با پذیرفتن توصیه هیأت تطبیق اظهار داشت: «مدیریت آبفا در گذشته یکی از ماموریت‌ها و مسئولیت‌های ذاتی شهرداری بوده، از طرف دیگر براساس قانون مدیریت بحران، شهردار تهران در زمان وقوع بحران نقش مدیر را دارد.» رسولی اضافه کرد: «‌مگر این شورای شهر جمع شده است تا تنها توصیه اخلاقی ارائه دهد. مصوباتی از این دست در راستای قانون ایجاد مدیریت واحد شهری مصوبه سال 82شکل گرفته است.» محسن هاشمی رفسنجانی، رئیس شورای شهر تهران نیز در همین خصوص اظهار داشت: «بیشتر تکالیفی که در این مصوبه آورده شده برای شهرداری تهران بوده است و این ضرورت وجود دارد تا هیأت تطبیق به این موضوع توجه داشته باشد.»
در ادامه اعضای شورای شهر تهران با ۱۹رأی بر مصوبه پیشین خود تأکید کردند و این مصوبه به شورای حل اختلاف ارجاع داده شد.

لایحه یک‌فوریتی برای اربعین

بررسی یک فوریت لایحه «مجوز انجام هزینه کرد به شهرداری برای مشارکت در برگزاری مراسم اربعین حسینی» از دیگر دستور جلسات شورای شهر تهران بود. در ابتدا حجت‌الله میرزایی، معاون برنامه‌ریزی شهرداری تهران در تشریح این موضوع گفت: «از سال گذشته توافق شده که سقف هزینه‌ها و کمک‌ها به‌طور دقیق مشخص شود. سال گذشته برای این کار 10میلیارد تومان درنظر گرفته شده بود و امسال نیز این پیشنهاد ارائه شده است و امیدواریم که با یک فوریت این لایحه موافقت شود تا سهم شهرداری تهران و نوع مشارکت آن به‌طور کامل مشخص شود و شهرداری تهران نیز بتواند مسئولیت‌های خود را در ستاد اربعین اعلام کند.» در این میان مرتضی الویری خواستار حذف یک‌فوریت لایحه شد تا کمیسیون بتواند ظرف 10روز گزارش لازم را به صحن ارائه کند.
او به‌خاطر بدهی‌های زیاد به پیمانکاران و اعتراض هر روزه آنها مقابل درب شورای شهر، انجام چنین هزینه‌ای را غیرضروری دانست و با آن مخالفت کرد. 
محمدجواد حق‌شناس، رئیس کمیسیون فرهنگی-اجتماعی نیز مخالف تصویب یک فوریت این لایحه بود. احمد مسجدجامعی اما در موافقت یک‌فوریت لایحه گفت: «این مصوبه سال گذشته نیز در شورا وجود داشت و اگر به روال گذشته 5میلیارد تومان برای این مراسم درنظر گرفته شده بود برابر 10میلیارد امسال است.  مسئولیت‌های شهرداری تهران در این حوزه تعریف شده؛ البته در سال‌های گذشته برخی کارها انجام شده که نیازی به انجام آنها نبوده اما برای مثال در حوزه حمل‌ونقل نیاز است که خدمات ویژه‌ای به زائرین ارائه شود.» 

سیدحسن رسولی ولی گفت: «طبق بند 12ماده 55قانون شهرداری‌ها، شهردار تهران حق هزینه‌کرد بودجه کمک به آیین‌های عاشورایی را در خارج از مرزهای جمهوری اسلامی ندارد و باید طبق بودجه مصوب عمل کند زیرا کمبودی از حیث طلبکاران ندارد.» همچنین به گفته او اعتبار مورد نظر در ردیف بودجه سال 97اعمال شده و نباید خارج از مصوبه شورای شهر عمل کرد. رسولی اعتقاد داشت لایحه ایراد دارد و بهتر است این بودجه برای شهر هزینه شود.
در نهایت اعضای شورا پس از بحث و بررسی در این خصوص با 12رأی موافق و 7رأی مخالف به یک فوریت این طرح رأی مثبت دادند.

عذرخواهی از مردم

دیروز زهرا نژادبهرام، عضو هیأت رئیسه شورای شهر تهران در نطق پیش از دستور خود از مردم تهرانی پوزش طلبید. او گفت: «مگر می‌شود مشکلات و مسائل مردم را ندید و فریاد مسئولیت و تعهد سرداد؟ ممکن است این سوال  بخش اعظمی از مردم باشد که آیا شورا به سکوت نشسته؟ مردم عزیز من از شما پوزش می‌خواهم به خاطر همه قصوری که با وجود همه تلاش‌های ما صورت گرفت».

 غدیر، پیام‌رسان معنویت و عقلانیت

محسن هاشمی در نخستین جلسه علنی سال دوم پنجمین دوره شورای اسلامی شهر تهران ضمن تبریک و گرامیداشت عید غدیر اظهار داشت: «در آستانه عید بزرگ غدیرخم قرار داریم؛ عید ولایت و عید اتمام و اکمال دین. غدیر نماد بلوغ و به کمال رسیدن انسان است، روزی که خداوند فرمود دین شما را کامل کردم و نعمت را بر مسلمانان به اوج و اتمام رساندم. در غدیرخم، انسانی که در طول هزاران سال تاریخ خود همواره نیازمند راهنمایی و برانگیختن پیامبران بوده است به حدی از عقلانیت و معرفت می‌رسد که کار رسالت به خاتمه رسیده و بار رسالت بر دوش عقلانیتش قرار می‌گیرد و پیامبر با معرفی علی‌ابن‌ابیطالب به‌عنوان ولی، امام و راهنما به جهان اعلام می‌کند که از این پس بشر نیازمند راهنمایی پیامبران نیست و با اتکا به سه رکن قرآن، امامت و عقلانیت می‌تواند راه رستگاری و هدایت را بیابد.» رئیس شورای شهر تهران در ادامه یادآور شد: «کسانی که غدیر خم را که بزرگ‌ترین اجتماع انسانی صدر اسلام و نماد وحدت، همدلی و یکپارچگی مسلمانان است، به محل تفرقه و اختلاف تبدیل می‌کنند از هرگروه، مذهب و فرقه‌ای که هستند به روح امامت و ولایت که بر تالیف قلوب، هدایت معنوی و محبت بین مسلمانان و بلکه همه انسان‌هاست بی‌توجه هستند.»

محسن هاشمی در بخش دیگری از سخنان خود از طرف خود و اعضای محترم شورای اسلامی شهر تهران، این عید بزرگ را به همه مسلمانان و آزادگان جهان تبریک گفت و ابراز امیدواری کرد تا فراتر از هرگونه دیدگاه و نظر اختلاف‌برانگیز و تفرقه‌افکن، پیام‌رسان معنویت و عقلانیت نهفته در سیره علی‌ابن‌ابیطالب علیه‌السلام باشیم.

30تیر، نمونه موفقی از احیای حیات شبانه است

احمد مسجدجامعی، عضو کمیسیون فرهنگی- اجتماعی شورای شهر تهران در جلسه روز گذشته به خیابان 30تیر و شب‌های زنده آن اشاره کرد و در عین حال طی تذکری گفت:‌ «پروژه‌ 30تیر پروژه‌ای موفق و به‌دور از هیجان بود. با وجود استقبال مردم از این مکان، هنوز امکانات رفاهی در آن تأمین نشده است.»
به گفته مسجدجامعی، این پروژه‌ نمونه‌ای غیرقابل‌تکرار است که با تمام پروژه‌ها تفاوت دارد و عمده‌ترین دلیل موفقیتش به تداوم اجرای آن برمی‌گردد. وی با بیان اینکه این پروژه‌ نمونه موفقی از احیای حیات شبانه است، تصریح کرد: اگرچه این روزها‌ اقبال عمومی نسبت به حضور در این مکان افزایش یافته، اما هنوز این مکان فاقد آب شرب‌، سرویس بهداشتی و مبلمان‌ شهری است و لازم است که شهرداری تهران فکری به حال این موضوع کند.

این خبر را به اشتراک بگذارید