• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
دو شنبه 5 شهریور 1397
کد مطلب : 28369
+
-

عوام‌زدگی تورمی نمایندگان

چهره روز
عوام‌زدگی تورمی نمایندگان

«نرخ تورم اعلام شده با واقعیت‌های اقتصادی همخوانی ندارد.» این را نه یک فرد عادی و عامی که درک درستی از اقتصاد ندارد بلکه کسی گفته که این روزها بر صندلی ریاست کمیسیون اقتصاد مجلس شورای اسلامی تکیه زده و از قضا اقتصاد هم خوانده است.

عوام‌زدگی برخی نمایندگان نسبت به شاخص‌های کلیدی اقتصاد ازجمله نرخ تورم این روزها نشان از بدفهمی یا کج‌فهمی و البته موج‌سواری آنها دارد. محمدرضا پورابراهیمی که همیشه خود را منتقد اقتصاد کنونی معرفی می‌کند، در گفت‌وگو با خبرگزاری مجلس گفته که نرخ تورم اعلام شده از سوی مرکز آمار ایران با واقعیت‌های اقتصادی همخوانی ندارد. البته او می‌داند که نرخ تورم 9.7درصدی در مردادماه شاخص میانگین رشد قیمت‌ها در یک بازه زمانی 12ماهه نسبت به 12‌ماه سال قبل است و نه تغییرات ماهانه قیمت‌ها. اگر رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس مدعی است که نرخ تورم اعلام شده با واقعیت‌های اقتصادی نمی‌خواند، قاعدتا نباید شاخص رشد قیمت‌ها در یک‌ماه نسبت به‌ماه مشابه سال قبل یا تورم نقطه به نقطه مرکز آمار را هم قبول کند و براساس آن پیش‌بینی نرخ تورم 48درصدی را مطرح سازد.

اقتصادخوانده کرمانی مجلس نکته‌ای گفته که در نگاه اول درست به‌نظر می‌رسد اما وقتی اقتصاددانان آن را بخوانند، تعجب خواهند کرد که این سخن را رئیس کمیسیون اقتصادی مجلس گفته یا یک فرد عادی بی‌خبر از علم اقتصاد. پورابراهیمی می‌گوید: به‌نظر می‌رسد داده‌های دولت درخصوص نرخ تورم باید اصلاح شود چراکه نباید روند به‌نحوی باشد که مردم نسبت به آمارهای اقتصادی تردید کنند.

از او باید پرسید اگر اینگونه گزاره درست باشد، پس همه شاخص‌های اقتصادی را باید به‌گونه‌ای دستکاری کرد که مردم تردید نکنند و به این ترتیب تعطیل‌کردن دانشگاه‌های اقتصادی و بازکردن تریبون‌های اقتصادی شایسته‌تر باشد برای اقتصاد ایران. آقای پورابراهیمی، ریاست بر صندلی کمیسیون اقتصادی مجلس را شایسته همان باشد که علم اقتصاد را مبنا قرار دادن تا در کسوت سیاست چندروزه به دام عوام‌زدگی افتادن.

این خبر را به اشتراک بگذارید