• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
دو شنبه 5 شهریور 1397
کد مطلب : 28356
+
-

دیدار با آتش‌نشان ورزشکار در روز کشتی، پیش از اعزام به رقابت‌های جهانی

فیتیله‌پیچ حریق و حریف

فیتیله‌پیچ حریق و حریف

الناز عباسیان| خبرنگار:

منطقه 20


محال است پسر ‌باشی و در شهرری بزرگ شده‌باشی و به کشتی علاقه‌مند نشوی چون کم نیستند قهرمانانی که از کوچه پسکوچه‌های ری قد کشیده و بر سکوی‌های افتخار ایستاده‌اند. «ولی‌الله‌شکرانه مهربانی» هم یکی از همین افراد است که کشتی را در کنار «علیرضا دبیر» و «حمید سوریان» شروع کرده و حالا در کارنامه ورزشی‌اش قهرمانی در وزن‌های مختلف را در سطح کشوری و جهانی ثبت کرده است، اما قهرمانی شکرانه به اینجا ختم نمی‌شود. او از آتش‌نشان‌های فعال و فرمانده عملیاتی ایستگاه آتش‌نشانی 22 (شهید حاجی پور) است. این موضوع فرصتی برای او فراهم کرده تا تحصیلات خود را هم در رشته مدیریت ورزشی ادامه داده و کتابی در زمینه «نقش ورزش و آمادگی جسمانی در کاهش استرس‌های شغلی» منتشر کند. همه اینها بهانه‌ای شد تا در عصر یک روز تابستانی در ایستگاه آتش‌نشانی محله خانی‌آبادنو مهمان او شویم. شکرانه رئیس انجمن کشتی سازمان آتش‌نشانی تهران هم هست. 

تحصیل در رشته ریاضی و فیزیک چندان با روحیه هیجان‌طلبی او سازگاری نداشت. همین موضوع بهانه‌ای شد تا از اشتغال در شرکت خودروسازی استعفا داده و همچون 2برادر بزرگ‌ترش شغل آتش‌نشانی را انتخاب کند، اما آتش‌نشان شدن، او را از علاقه دوران کودکی‌اش دور نکرده و در لباس امداد و نجات، جدی‌تر ورزش را ادامه داد. این فرمانده عملیاتی 38ساله گرچه ورزش را از کوچه‌پسکوچه‌های شهرری دنبال کرده، اما حالا ساکن محله علی‌آباد شمالی است. با این حال 3روز در هفته به‌عنوان مربی بزرگسالان در یک مجموعه ورزشی منطقه20 فعالیت می‌کند. خودش در این‌باره می‌گوید: «دوست دارم آنچه را که در این سال‌ها آموخته و تجربه کرده‌ام به هم‌محله‌ای‌های قدیمی‌ام آموزش دهم. موفقیت‌های بچه‌های محله و همکارانم خستگی سال‌ها تلاش و مبارزه ورزشی را از تن به در می‌کند.»

او که دوبنده کشتی را از نونهالی تا پیشکسوتی به تن کرده، در کارنامه خود قهرمانی در مسابقات جام نونهالان کشور در سال 1371 و عضویت در تیم‌ملی نوجوانان، جوانان و بزرگسالان را ثبت کرده است، اما مهم‌ترین افتخار ورزشی‌اش به سال 2010 و رقابت‌های جهانی آتش‌نشانان در کره‌جنوبی باز می‌گردد. جایی که در رشته کشتی آزاد و فرنگی موفق به کسب مقام نخست در وزن 88‌کیلوگرم شد. شکرانه در حال حاضر عضو تیم‌ملی گروه اول پیشکسوتان است و خود را برای رقابت‌های کشتی پیشکسوتان قهرمانی جهان روسیه آماده می‌کند که 13 تا 15 مهر سال جاری برگزار خواهد شد. 


تأثیر ورزش در موفقیت‌های شغلی 

در کنار کار و تمرینات ورزش حرفه‌ای از تحصیل غافل نماند و در رشته ایمنی آتش‌نشانی مدرک کارشناسی و در رشته مدیریت ورزشی، کارشناسی ارشد خود را گرفته است. حتی در این زمینه کتابی با عنوان «تأثیر استرس شغلی بر سلامت روانی و خودکارآمدی آتش‌نشان‌ها» منتشر کرده است. او می‌گوید: «در یک تحقیق میدانی و مطالعه عملکرد آتش‌نشان‌های ورزشکار به نتایج خوبی دست پیدا کردم. بی‌‌تردید بدن ورزیده آتش‌نشان در عملیات امداد و نجات ضامن نجات جان و دارایی شهروندان بوده و برای سلامتی و کاهش استرس خود آتش‌نشان مؤثر است. از این‌رو تلاش کردم این نتایج را به‌صورت کتاب منتشر و در اختیار علاقه‌مندان قرار دهم.» 

وقتی از او درباره تأثیر آمادگی جسمانی و ورزش در موفقیت در عملیات‌های امداد و نجات می‌پرسیم می‌گوید: «نیرو‌های آتش‌نشانی در طول خدمت باید آمادگی جسمانی خود را حفظ کنند تا بتوانند خود را در زمان بحران از مهلکه نجات دهند. اعتراف می‌کنم در چند عملیات اگر سریع عکس‌العمل نشان نمی‌دادم، جان خود را از دست داده بودم. خاطرم هست در یک حادثه که مخازن قیر دچار حریق شده بود، حین عملیات اطفای حریق، شعله‌های آتش زبانه کشیده و به سمت من آمدند. در آن لحظه چاره‌ای جز فرار نداشتم، اما دیوار بلندی مقابلم بود. با یک جهش، دیوار حدود 3متری را بالا رفته و از شعله‌های آتش گریختم. از این‌گونه اتفاقات در هنگام عملیات بسیار رخ داده و آمادگی جسمانی در شرایط بحرانی به دادم رسیده است. از این‌رو تلاش دارم تا همه نیروهای عملیاتی ایستگاه خودمان را با انجام تمرینات ورزش آماده و ورزیده نگه دارم. البته ناگفته نماند که ورزش و تربیت‌بدنی جزو لاینفک کار آتش‌نشانی است، اما در ایستگاه ما به‌صورت ویژه و با انجام تمرینات ورزشی بیشتر به این موضوع پرداخته می‌شود. از سویی ورزش موجب کاهش استرس شغلی در آتش‌نشانان شده و کارآمدی آنها را افزایش می‌دهد.»

حمایت از ورزشکاران نه تنها موجب ایجاد انگیزه در آنها شده، بلکه دیگران را هم تشویق به فعالیت در این زمینه خواهد کرد. این موضوعی است که شکرانه به آن تأکید دارد و می‌گوید: «کوچک‌ترین حمایت مسئولان از ورزشکاران برای ما ایجاد انگیزه می‌کند. نیروهای عملیاتی به این روحیه و انگیزه نیاز دارند تا بهتر و کارآمدتر در عملیات‌ها فعالیت کنند.»


سنگ تمام در مرام پهلوانی 

این کشتی‌گیر قهرمان، تعصب خاصی به شهرری یعنی محله دوران کودکی و جوانی‌اش دارد. می‌گوید: «ساکنان این محله ظرفیت‌های خوبی در رشته‌های ورزشی دارند. درخشش قهرمانان شهرری در رقابت‌های کشوری و جهانی مؤید این موضوع است. با این وجود، امکانات ورزشی محله ما محدود است و در برخی نقاط با کمبودهای زیادی مواجه‌ایم.» 

شکرانه بیش از 10سال است که با عشق و علاقه، مربیگری کشتی را پیش گرفته و در خانه کشتی «حمید سوریان» به علاقه‌مندان این رشته، رایگان آموزش می‌دهد. حتی به گفته مسئولان باشگاه و ساکنان محله، بارها به ورزشکاران بی‌بضاعت لباس و وسیله ورزشی اهدا و مرام پهلوانی‌اش را با دستگیری از ورزشکاران محروم تکمیل کرده است. گرچه تمایلی به صحبت درباره حمایت از ورزشکاران محله‌اش را ندارد، اما به اصرار ما می‌گوید: «هیچ‌گاه برای آموزش کشتی پول نگرفته و نخواهم گرفت. مزد آموزش رایگانم را بارها در زندگی گرفته و موفقیت‌هایم را مدیون دعای خیر دوستان هستم. خاطرم هست یکی از جوان‌های محله گرفتار اعتیاد شده بود. با کمک چند پیشکسوت کشتی سراغش رفته و با کمک‌های مادی و معنوی او را از منجلابی که برای خودش درست کرده بود نجات دادیم. حالا او ورزشکار زبده‌ای شده و زندگی‌اش سرو سامان گرفته است. دیدن خوشبختی این جوان، ما را در ادامه این مسیر با انگیزه‌تر می‌کند.» 


قهرمان المپیک آتش‌نشانان جهان

شکرانه مهربانی، عضو سابق تیم‌ملی کشتی فرنگی ایران در رده‌های سنی مختلف بوده و مدال‌های رنگی در رقابت‌های کشوری و بین‌المللی کسب کرده است. از 10سال پیش عضو تیم‌ملی عملیاتی ورزشی آتش‌نشانان کشور بوده و بارها به مسابقات جهانی در کشورهای بلاروس، چک، لهستان و... اعزام شده است. مهم‌ترین عنوان ورزشی او، قهرمانی در المپیک آتش‌نشانان جهان با کسب مدال طلا در رشته‌های کشتی فرنگی و آزاد کره‌جنوبی در سال2010 است و قهرمان مسابقه «دو 4 در100متر امدادی» است؛ رشته‌‌ای از دو و میدانی که در آن 4دونده، هریک مسافت ۱۰‌متر را دویده و سپس چوب امدادی را به دونده بعدی می‌رسانند. او همچنین قهرمان انتخابی تیم‌ملی پیشکسوتان ایران است و جواز حضور در مسابقات جهانی روسیه در مهر سال‌جاری را دارد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید