• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 5 شهریور 1397
کد مطلب : 28292
+
-

قلیان‌‌هایی که گلدان نشدند

یک مسئول: بسیاری از مراکز پلمب شده عرضه قلیان در اهواز فک پلمب می‌شوند و با آن‌ها برخورد نمی‌شود

گزارش
قلیان‌‌هایی که گلدان نشدند

سیدعلیرضا شریفی|  اهواز- خبرنگار :

چند سالی است که مصرف قلیان در اماکن عمومی اهواز به موضوعی مهم در حوزه سلامت تبدیل و وعده برچیدن قلیان‌ها از پارک‌ها و رستوران‌ها پای ثابت بحث‌های مسئولان در جلسات شورای سلامت استان شده است.  البته برخی از مسئولان استان معتقدند که راه‌حل پایان دادن به مصرف قلیان در اماکن عمومی فرهنگ‌سازی است و به همین دلیل استاندار خوزستان در تیرماه سال 95 به کمپین «قلیان‌ها را گلدان کنیم» پیوست و گفت: باید قلیان‌ها را گلدان کنیم و از دیدن گل‌ها لذت ببریم. اما نه‌تنها قلیان‌ها به گلدان تبدیل نشدند، بلکه عرضه و مصرف قلیان حتی کمرنگ هم نشد به طوری که تعداد مراکز عرضه قلیان از 300 مرکز در سال 96 به 400 مرکز در سال جاری رسیده است. 


غلغل قلیان در پارک‌ها

چندی پیش مدیر گروه بهداشت محیط و حرفه‌ای مرکز بهداشت خوزستان گفته بود که سال گذشته حدود 300 مرکز عرضه قلیان پلمب و حدود 10 هزار جام قلیان معدوم شد. اما رئیس مرکز بهداشت غرب اهواز اردیبهشت امسال تعداد مراکز عرضه قلیان را در اهواز 400 واحد اعلام کرده است. «مهرداد شریفی» می‌گوید: در حال‌ حاضر حدود 80 تا 100 واحد صنفی در اهواز که شیک‌ترین ویترین‌های سطح شهر را به خود اختصاص داده‌اند به فروش قلیان و لوازم مربوط به آن مشغولند. 

وی می‌افزاید: در قانون آمده که اگر قرار است این واحدهای صنفی فعالیت کنند، حق تبلیغ ندارند و باید به‌ صورت پوشیده فعالیت داشته باشند اما در اهواز می‌بینیم که این‌طور نیست. 
شریفی می‌گوید: در زمینه مقابله با مصرف قلیان فرهنگ‌سازی انجام نشده است و در حال حاضر جوانان و خانواده‌ها در پارک‌ها راحت قلیان مصرف می‌کنند. 


افزایش تعداد مراکز عرضه قلیان 

مدیرعامل سازمان آتش‌نشانی و خدمات ایمنی شهرداری اهواز با بیان این‌که افزایش تعداد واحدهای عرضه‌کننده قلیان در اهواز قارچ‌گونه شده است، اظهار می‌کند: علاوه بر خیابان انوشه و کوی علوی، در منطقه زیتون کارمندی و ملی‌راه هم مراکز عرضه قلیان در حال شکل‌گیری است و مسئولان باید در این‌ باره تصمیم لازم را بگیرند. «علی تراب‌پور» می‌افزاید: اگر بنا بر ساماندهی واحدهای عرضه قلیان است، در مرحله اول باید مجوز قانونی برای آن‌ها صادر شود. 

وی بیان می‌کند: با توجه به رشد روزافزون واحدهای عرضه‌کننده قلیان در اهواز باید مسئولان ذی‌ربط به نحو مقتضی درباره این واحدها تصمیم‌گیری کنند. البته در جلسه شورای تأمین بنا شد جلساتی برای ساماندهی این مراکز و ارائه الزامات قانونی مربوط برای تصمیم‌گیری درباره این واحدها برگزار شود. 


لزوم برخورد جدی با مراکز عرضه قلیان

معاون بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی اهواز نیز در این باره به همشهری می‌گوید: گشت‌های مشترک به همراه نیروی انتظامی و اصناف در این حوزه اقدامات خوبی انجام داده‌اند و شبانه با قلیان‌سراها برخورد می‌کنند اما پس از پلمب، این مراکز فک پلمب می‌شوند و دلیل آن را هم نمی‌دانیم.  دکتر «شکرالله سلمان‌زاده» با بیان این‌که مقامات قضائی در فک پلمب مراکز عرضه قلیان باید دقت بیشتری داشته باشند، می‌افزاید: اوضاع در اهواز طوری شده که برخی از این مراکز بدون اجازه مقامات قضائی فک پلمب می‌شوند و با آنها برخوردی صورت نمی‌گیرد. 
وی بیان می‌کند: برخورد قضائی با مراکز عرضه قلیان باید خیلی جدی‌ باشد تا شاهد کاهش تعداد قلیان‌سراها باشیم. اما متأسفانه برخورد با این واحدها جدی نیست، یعنی تیم‌های نظارتی مرکز بهداشت به همراه نیروی انتظامی و اصناف این واحدها را پلمب می‌کنند اما روز بعد شاهد فعالیت مجدد آن‌ها هستیم. 


پلمب 297 مرکز عرضه قلیان

معاون بهداشت دانشگاه علوم‌پزشکی اهواز با بیان این‌که راه‌حل جدی برای کاهش مصرف قلیان وجود ندارد، می‌گوید: در زمینه برخورد با مراکز مسقف عرضه قلیان اقدامات مشترک خوبی انجام شده، اما در پارک‌ها شاهد افزایش مصرف قلیان هستیم. در برخی پارک‌ها عرضه‌کنندگان قلیان حتی با چراغانی کردن و چیدن تخت و صندلی مشتری جذب می‌کنند. 

وی اظهار می‌کند: متأسفانه شهرداری با این مسأله جدی برخورد نمی‌کند که جای تأسف دارد و اخیرا هم در نامه‌ای اعلام کرده‌ که مسئولیت جمع‌آوری قلیان‌ها در پارک بر عهده آنها نیست. 
سلمان‌زاده با بیان این‌که از ابتدای امسال تا پایان مردادماه 297 مرکز عرضه قلیان در خوزستان پلمب و 6943 جام قلیان جمع‌آوری شد، می‌گوید: در اهواز هم 147 محل عرضه قلیان پلمب و 3500 جام قلیان جمع‌آوری شد. 
به گفته این مسئول، امسال 332 پرونده قضائی برای تخلفات در این حوزه تشکیل و به مقام قضائی ارجاع داده شد. 
چرا اهوازی‌ها به قلیان علاقه دارند؟

آمارها نشان می‌دهد که پلمبب‌ مکرر مراکز عرضه قلیان در ماه‌های اخیر هم در کاهش مصرف قلیان مؤثر نبوده و برای حل این معضل باید اقدامات جدی‌تری در حوزه‌های قانون‌گذاری و فرهنگ‌سازی انجام شود. آنچه در این سردرگمی و بلاتکلیفی در برخورد با مراکز عرضه قلیان بیشتر شده، افزایش عجیب مصرف قلیان بین قشر جوان است. این موضوع باید ریشه‌یابی و آسیب‌شناسی شود و کارها به پملب مراکز عرضه قلیان محدود نشود. 
مسئولان باید با کمک کارشناسان و رسانه‌ها دلایل رغبت بسیار زیاد اهوازی‌ها را به مصرف قلیان پیدا کنند تا بتوانند برای کاهش مصرف آن برنامه‌ریزی نتیجه‌بخش انجام دهند وگرنه با چراغ خاموش راه به بیراهه خواهیم برد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید