• دو شنبه 28 اسفند 1402
  • الإثْنَيْن 8 رمضان 1445
  • 2024 Mar 18
یکشنبه 4 شهریور 1397
کد مطلب : 28155
+
-

بیشتر غیرمجازها، بساط خود را در جنوب تهران پهن کرده بودند

تعطیلی 102 مدرسه فوتبال در محله ها

مهدی اسماعیل پور| خبرنگار:

مناطق


فصل داغ تابستان و بالا گرفتن تب و تاب فوتبال با حضور و درخشش تیم‌ملی در جام‌جهانی روسیه، کار و کاسبی مدارس فوتبال را سکه کرده است. هزاران کودک و نوجوان تهرانی برای سرگرمی یا با رؤیای ستاره شدن به یکی از این مدارس فوتبال در محله‌شان می‌روند. مدارس فوتبال مجاز زیر نظر هیئت فوتبال استان تهران فعالیت می‌کنند و این سازمان مسئول برخورد با مدارس فوتبال غیر‌مجاز و متخلف است. رئیس هیئت فوتبال می‌گوید امسال بیش از 100 مدرسه فوتبال غیر‌مجاز در شهر تهران شناسایی و جلو فعالیت آنها گرفته شده است. 

بر اساس آمار هیئت فوتبال، امسال 85 مدرسه فوتبال مجاز در شهر تهران فعالیت می‌کنند. از این تعداد 83 مدرسه پسرانه و 2 مدرسه هم دخترانه است. اما جالب است بدانید تعداد مدارس غیر‌مجاز شناسایی شده بیشتر از مدارس مجاز بود! رئیس هیئت فوتبال استان تهران می‌گوید: «در 2 سال اخیر جلو فعالیت حدود 220 مدرسه فوتبال غیر‌مجاز که بدون دریافت جواز فعالیت می‌کردند گرفته شده است. در سال گذشته 116 مدرسه فوتبال غیر‌مجاز شناسایی و با معرفی آنها به کمیته اخلاق جلو فعالیت‌شان گرفته شد. امسال هم 102 مدرسه فوتبال غیر‌مجاز را شناسایی کرده‌ایم و طبق قانون جلو فعالیت آنها گرفته شد.»

«حبیب‌الله شیرازی» با بیان اینکه محل فعالیت این مدارس غیر‌مجاز اغلب در پهنه جنوبی تهران است، می گوید: «مدارس فوتبال غیر‌مجاز تقریباً در تمام محله‌ها پراکنده بودند. از ونک گرفته تا عبدل‌آباد و راه‌آهن، اما تعداد آنها در مناطق جنوب شهر بیشتر است. برای مثال 17 مدرسه غیر‌مجاز در شهرری داشتیم. مدارس فوتبال کیانشهر در منطقه 15 هم جواز نداشتند. یا در مناطق 11، 12، 16، 17 و 18 هم مدارس فوتبال غیر‌مجاز وجود داشت.» ظاهراً کسانی که اقدام به راه‌اندازی مدارس فوتبال غیرمجاز در پهنه جنوبی پایتخت می‌کنند، روی ناآگاهی و البته وضعیت معیشتی مردم این مناطق حساب باز کرده‌اند و همین موضوع لزوم توجه مسئولان و اطلاع‌رسانی رسانه‌ها را یادآوری می‌کند. 


غیر‌مجاز‌ها در زمین‌های شهرداری 

جالب اینکه بیشتر مدارس فوتبال غیر‌مجاز از زمین‌های چمن مصنوعی که شهرداری تهران برای استفاده اهالی ساخته و در اختیار سراهای محله قرار داده استفاده می‌کنند. شیرازی می‌گوید: «اغلب این مدارس فوتبال غیر‌مجاز افرادی هستند که یک یا چند سئانس زمین‌های چمن مصنوعی متعلق به شهرداری را اجاره کرده و برای خودشان مدرسه فوتبال راه‌اندازی می‌کنند. کسانی که متولی و مسئول این زمین‌ها هستند باید روی افرادی که زمین را اجاره می‌کنند نظارت داشته باشند و اگر دیدند آنها قصد راه‌اندازی مدرسه فوتبال دارند از آنها مجوز بخواهند. البته فعالیت مدارس فوتبال غیر‌مجاز به زمین‌های چمن مصنوعی در محله‌ها محدود نمی‌شود. مدارس غیرمجاز شناسایی شده در زمین‌هایی که متعلق به سازمان‌ها و نهاد‌هایی چون آموزش و پرورش و بانک‌ها هستند نیز فعالیت داشتند. اما خب تعداد‌شان در زمین‌های چمن شهرداری بیشتر بود.» 


6 هزار بچه تهرانی در مدارس فوتبال 

جالب است بدانید تابستان امسال بیش از 6 هزار کودک و نوجوان تهرانی در مدارس فوتبال مجاز ثبت‌نام کرده‌اند و درحال آموزش دیدن در این رشته ورزشی جذاب هستند رئیس هیت فوتبال استان تهران می گوید: «هر مدرسه فوتبال معمولاً بین 50 تا 200 دانش‌آموز دارد. در 85 مدرسه مجاز فوتبال، بالغ بر 6 هزار نفر از کودکان و نوجوانان تهرانی درحال یادگیری فوتبال و پر کردن اوقات فراغت‌شان هستند.» البته آماری از تعداد بچه‌هایی که احتمالاً در مدارس فوتبال غیرمجاز آموزش می‌بینند در دست نیست. در ضمن، سن بچه‌هایی که در مدارس فوتبال پذیرفته شده و ثبت‌نام می‌شوند باید بین 6 تا 16 سال باشد که به‌صورت مجزا در رده‌های سنی مشخص و یکسان آموزش می‌بینند. 


نظارت دقیق بر فعالیت مدارس فوتبال

مسئول بازرسی و نظارت هیئت فوتبال استان تهران که بر فعالیت مدارس فوتبال نظارت دارد به خانواده‌ها توصیه می‌کند فرزندانشان را فقط در مدارس فوتبال مجاز و مورد تأیید که مجوز رسمی برای فعالیت دارند ثبت‌نام کنند: «داود مرادزاده » می گوید: «برای اینکه یک نفر بتواند مدرسه فوتبال تأسیس کند باید شرایط و مدارکی چون اجاره‌نامه یکساله زمین، دفتر کار و همچنین رختکن مناسب و مستقل، عدم اعتیاد و سوء‌پیشینه، تجهیزات و امکانات لازم و استاندارد، تأیید صلاحیت و سلامت اعضای کادر و مربیان فعال در آن توسط مراجع ذی‌صلاح و خلاصه تمام مواردی که در آیین‌نامه ذکر شده را دارا باشد. خانواده‌ها هم باید دقت داشته باشند که فرزندانشان را فقط در مدارس فوتبال مجاز ثبت‌نام کنند. اسامی مدارس فوتبال مجاز در سایت هیئت فوتبال استان تهران درج شده است.

خانواده از ثبت‌نام فرزندانشان در مدارس غیر‌مجاز جداً خودداری کنند. علاوه بر سر‌کشی‌های منظم، بازرسان ما روی فعالیت مدارس مجاز نظارت نامحسوس هم دارند. همچنین مدارس فوتبال مجاز باید انجمن اولیا و مربیان تشکیل داده و یک نفر از اولیا را به‌عنوان نماینده انجمن به ما معرفی کنند. از طریق این نماینده و همچنین دیگر اعضای انجمن نیز درباره فعالیت مدارس فوتبال پرس‌وجو و تحقیق می‌کنیم و اگر تخلفی گزارش شود سریعاً برخورد قانونی می‌کنیم.» این مسئول با تأکید بر این موضوع که تعداد شکایت‌های مطرح شده از مدارس فوتبال مجاز بسیار کم است، می‌گوید: «اغلب شکایت‌ها هم به تخلفات و اختلاف‌های مالی مربوط می‌شود. تعداد شکایت‌هایی که از مدارس مجاز به دست‌مان می‌رسد خیلی کم است. اغلب این شکایت و اختلاف‌ها نیز درباره شهریه‌هایی است که گرفته می‌شود و بیشتر به مدارس فوتبال جنوب شهر بر می‌گردد.» 


شمال شهر400، جنوب شهر 50

شاید این سؤال شما هم باشد، شهریه قانونی که مدارس فوتبال می‌توانند از خانواده‌ها‌ طلب کنند چقدر است؟ نرخی که مدارس فوتبال‌طلب می‌کنند یکسان نیست و همین موضوع باعث اعتراض برخی از مراجعه‌کنندگان شده است. مرادزاده می‌گوید بر اساس تعرفه اداره کل ورزش و جوانان، مدارس فوتبال به سه دسته ممتاز، درجه یک و درجه دو تقسیم‌بندی می‌شوند. مدارس فوتبال بر اساس امکانات و رتبه‌ای که دارند شهریه دریافت می‌کنند. شهریه‌ای که مدارس فوتبال ممتاز برای یک ترم دریافت می‌کنند حدود 395 هزارتا 400 هزار تومان است. نرخ شهریه مدارس فوتبال دیگر هم بین 230هزار، 130هزار و 100هزار تومان متغییر است. البته شهریه‌های سنگین اغلب برای محله‌های شمال شهر و مدارس پر امکانات است. در جنوب شهر مدارس فوتبالی داریم که با توجه به بضاعت مالی خانواده‌ها بیشتر از 50 هزار تومان شهریه دریافت نمی‌کنند.» هر ترم در مدارس فوتبال شامل 30 تا 36 جلسه می‌شود که 2 تا 3 جلسه در هفته برگزار می‌شود. بعضاً دیده می‌شود مدارس فوتبال در گرمای ظهر کلاس برگزار می‌کنند. مسئول بازرسی و نظارت هیئت فوتبال استان تهران می‌گوید: «برای فعالیت مدارس فوتبال ساعت خاصی مشخص نشده و بستگی به سئانس‌هایی دارد که زمین را اجاره کرده‌اند.» 


اردوی داخلی یا خارجی ممنوع! 

اتفاق تلخی که برای بچه‌های یکی از مدارس فوتبال یزد در اردوی گرجستان افتاد توجه همه را به این مراکز آموزشی ـ ورزشی جلب کرد. مرادزاده در این خصوص تأکید می‌کند: «هیچ مدرسه فوتبالی اجازه ندارد شاگردانش را به اردوی‌های داخلی یا خارجی ببرد. به مدارس فوتبال تهران اعلام کرده‌ایم که اجازه ندارند بچه‌ها را به اردوی خارجی یا داخلی ببرند و اگر چنین برنامه‌ای داشته باشند، لازم است تا با مراجعه به هیئت فوتبال استان تهران درخواست مجوز کنند.» 

این خبر را به اشتراک بگذارید