• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
یکشنبه 4 شهریور 1397
کد مطلب : 28120
+
-

کالا هست، خریدار نه

یک مغازه‌دار: وقتی نوسانات خیلی زیاد باشد تولید‌کنندگان به مغازه‌دار جنس نمی‌دهند و در عمل بازار تعطیل می‌شود

بازار
کالا هست، خریدار نه

فاطمه کمانی|  کرمانشاه- خبرنگار:

علی رغم این‌که تاکید شده بود در نابسامانی‌های اقتصادی اخیر، قیمت کالاهای اساسی و مایحتاج مردم تغییر نداشته باشد، اما شاهد شروع موج گرانی کالاها در بازار هستیم. کالاهایی که همه تولید داخل هستند و هیچ ارتباطی با دلار و نوسان قیمت آن ندارند، اما حداقل ۱۰ و در برخی موارد تا ۳۰، ۴۰ درصد افزایش قیمت داشته‌اند. این کالاها شامل انواع مواد غذایی، لبنیات، مواد پروتئینی، میوه و سبزی، قند و شکر، روغن، پوشاک و... است که طی چند ماه اخیر چند بار افزایش قیمت را تجربه کردند. در شرایطی که قیمت کالاها بالا و ارزش پول ملی پایین رفته، قدرت خرید مردم نیز بسیار کم شده است و مردم توان پرداخت پول بابت این گرانی‌ها را ندارند و بسیاری از اقلام را از سبد خانوار خود حذف می‌کنند. نتیجه این امر نیز رکود در بازار و تشدید شرایط  نامطلوب اقتصادی است. اگرچه نظارت بر بازار بیشتر شده، اما این افزایش قیمت‌ها در بسیاری از موارد حاصل گران‌فروشی و تخلف نیست و قیمت کالاها واقعا با افزایش قیمت به دست توزیع‌کنندگان می‌رسد و برخی از آنها حتی برای این‌که فروش بیشتری داشته باشند از سود قانونی خود هم می‌گذرند. 


همه چیز را به دلار نسبت می‌دهند

«پروین میرزایی»، یکی از شهروندان کرمانشاهی، درباره گرانی کالاها در بازار می‌گوید: بسیاری از اصناف بدون این‌که مصوبه قانونی داشته باشند قیمت‌های اجناسشان را گران کرده‌اند و وقتی درباره علت گرانی از آنها سئوال می‌کنیم همه چیز را به دلار نسبت می‌دهند.

وی با بیان این‌که قیمت همه چیز از بیسکوئیت ساده گرفته تا برنج و مرغ بسیار گران شده است، ادامه می‌دهد: تنها چیزی که تاکنون گران نشده نان و بنزین است و حتی قیمت آب‌های آشامیدنی بطری هم تا دو برابر گران شده است. به گفته این شهروند، مردم در این گرانی بسیاری از اقلام مانند گوشت قرمز، مرغ، تخم مرغ و... را نمی‌توانند بخرند و برخی اجناس را کاملا حذف کرده‌اند. «مسعود برزویی»، یکی از مرغ و ماهی‌فروشان کرمانشاه، با اشاره به افزایش قیمت اخیر مرغ، تخم مرغ، قارچ و... می‌گوید: میزان خرید مرغ و ماهی توسط مردم در همین دو ماه اخیر به نصف کاهش یافته است. وی اضافه می‌کند: این امر باعث کاهش درآمد مغازه‌داران شده و خود آنها نیز قدرت اقتصادی‌شان را از دست داده‌‌اند.
این مغازه‌دار کرمانشاهی با بیان این‌که کالاها به نرخ روز دست مغازه‌دار می‌رسد و حتی گاهی قیمت‌ها به ساعت تغییر می‌کند، اضافه می‌کند: وقتی نوسانات خیلی زیاد باشد تولید‌کنندگان به مغازه‌دار جنس نمی‌دهند و در عمل بازار تعطیل می‌شود.
برزویی از افزایش قیمت قابل توجه اقلام اساسی هم یاد می‌کند که به طور مثال مرغ به کیلویی یازده هزار تومان هم رسید و می‌گوید: در این شرایط مردم سراغ کالاهای تنظیم بازار، مرغ منجمد و... می‌روند که قیمت پایین‌تری دارد و در این بین سر مغازه‌داران بی‌کلاه می‌ماند. این مغازه‌دار تمام فشار این وضعیت را معطوف به مغازه‌دار می‌داند که از یک طرف جنس گران به دستش می‌رسد،از یک طرف مردم خرید نمی‌کنند و در نهایت هم اهرم فشار دستگاه‌های نظارتی و بازرسان بازار بر مغازه‌دار متمرکز است. برزویی راهکار عبور این وضعیت را تعیین افزایش قیمت منطقی برای کالاها می‌داند که همه تکلیف خود را بدانند و جلوی تخلف هم گرفته شود، زیرا در چنین شرایطی اهرم فشار و بازرسی جوابگو نیست.


کمبودی وجود ندارد 

معاون بازرسی و نظارت سازمان صنعت، معدن و تجارت استان درباره اقلام اساسی به مردم اطمینان می‌دهد که کمبودی وجود ندارد و موجودی این اقلام از جمله برنج، شکر، مرغ منجمد و... در استان کافی است. «عباس سجادی‌راد» از تشدید نظارت بر بازار و برخورد جدی با گران‌فروشی خبر می‌دهد و از مردم هم می‌خواهد هرگونه تخلف را با مراجع نظارتی و شماره ۱۲۴ در میان بگذارند.

 وی با اشاره به افزایش نظارت بر انبارها و برخورد جدی با احتکارکنندگان کالا، یادآوری می‌کند: تمام انبارها موظفند موجودی اقلام خود را اعلام کنند. به گفته این مسئول، بسیاری از اقلام در کرمانشاه از جمله مواد لبنی، پروتئینی، شکر، تخم مرغ و... در دو - سه ماه اخیر افزایش قیمت داشته‌اند، اما افزایش قیمت‌ها در کرمانشاه در بسیاری از موارد از میانگین کشوری پایین‌تر است. وی از توزیع اقلام تنظیم بازار با همکاری جهاد کشاورزی در نقاط مختلف استان هم خبر می‌دهد تا نگرانی برای مردم وجود نداشته باشد.


تامین کالاهای اساسی در کرمانشاه 

رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان هم در این‌باره گفت: از نظر تامین کالاهای اساسی مشکلی در انبارهای کرمانشاه وجود ندارد. «خسرو شهبازی» با اشاره به این‌که برای تامین کالاهای اساسی، در انبارها هیچ مشکلی وجود ندارد، گفت: هزار و ۲۰۰ تن برنج در انبار داریم، همچنین میزان برنج هندی انبار شده هزار و ۳۸۳ تن و به همین میزان نیز در حال حمل وجود دارد. رئیس سازمان جهاد کشاورزی استان افزود: گوشت مرغ منجمد هم ۵۸۰ تن در انبار وجود دارد و از نظر تامین محدودیتی نداریم؛ مرغ منجمد با قیمت 6 هزار و ۷۵۰ تومان به ازای هرکیلوگرم برای مصرف‌کننده به فروش می‌رسد. وی با بیان این‌که ۳۶۷ تن گوشت قرمز منجمد در انبار داریم بیان کرد: در ۱۱ نقطه کرمانشاه و در شهرستان‌هایی نظیر سنقر، هرسین و صحنه توزیع گوشت گرم گوسفندی با قیمت ۳۶ هزار تومان در دست انجام است. شهبازی با اشاره به این‌که تاکنون ۲۶ تن گوشت گرم گوسفندی توزیع شده تصریح کرد: میزان ذرت انبار شده هزار و ۳۷۰ تن و حدود 4 هزار تن نیز در حال حمل است. همچنین ۱۲۰ هزار تن خروجی استان است که علاوه بر تامین نیاز استان به سایر استان‌ها صادر می‌شود. وی افزود: در انبارهای ما هزار و ۸۷۸ تن جو و ۷۸۸ تن کنجاله سویا هست و بیش از 2 هزار تن نیز در حال حمل است. همچنین 7 هزار تن شکر خریداری شده و مشکلی از نظر تامین شکر نیست.

این خبر را به اشتراک بگذارید