• چهار شنبه 5 اردیبهشت 1403
  • الأرْبِعَاء 15 شوال 1445
  • 2024 Apr 24
شنبه 3 شهریور 1397
کد مطلب : 27966
+
-

فارغ التحصیلان بیکار

3 مرکز ثابت فنی و حرفه‌ای در بروجرد آموزش‌ها و مهارت‌های فنی را به متقاضیان اشتغال در بازار کار ارائه می‌کند

اشتغال
فارغ التحصیلان بیکار

الهام شاهدپور| بروجرد- خبرنگار:

برای ایجاد شغلی جدید یا جذب در بازار، مهارت‌آموزی اهمیت فراوانی دارد. بدون داشتن هرگونه مهارتی و صرفا با اتکا به دانش‌ آکادمیک و نظری نمی‌توان کسب‌ و کاری موفق و پایدار به دست آورد. این مهم در عصر ارتباطات و تکنولوژی‌های جدید، با به‌‌روز شدن دائمی صنایع و نیازهای بشری اهمیتی دوچندان دارد؛ علاوه بر تحصیلات دانشگاهی، آموزش‌های فنی و حرفه‌ای نیز به کمک افراد برای جذب در بازار کار می‌آید. به گواه آمار و ارقام موجود مهم‌ترین مشکل کارجویان، نداشتن مهارت‌های کافی است. 


ضعف مهارتی متقاضیان اشتغال 

یکی از کارکنان شرکت کاریابی بروجرد در گفت‌وگو با همشهری می‌گوید: بیشتر مراجعان ما فقط مدارک بالای دانشگاهی دارند و هنگامی‌که از آنها در پرسشنامه می‌خواهیم مهارت‌های خود را شرح دهند، معمولا این قسمت را سفید می‌گذارند. 
 «علی گودرزیان» می‌افزاید: این نقص در کارجویان سبب شده برخی از آنها سال‌ها در لیست انتظار جذب در بازار کار باقی بمانند و پس از یک دوره طولانی که از جست‌وجوی کار ناامید می‌شوند، به مشاغل کاذب یا غیرمرتبط با مدارک دانشگاهی خود، روی ‌آورند. 

یکی از کارجویان نیز دراین‌باره به همشهری می‌گوید: مدرک کارشناسی برق دارم، اما تاکنون نتوانسته‌ام شغل مناسبی از طریق کاریابی‌ها یا در بازار به دست بیاورم.  «رضا محبی» ادامه می‌دهد: این نقص بزرگی در سیستم آموزشی کشور است که یک فارغ‌التحصیل دانشگاهی پس از سال‌ها درس خواندن، فقط دانش دارد و مهارت خاصی برای جذب در بازار کار ندارد و باز هم باید برای حرفه‌آموزی به سیستم فنی و حرفه‌ای مراجعه کند. 


ضعف فرهنگ کار

در همین رابطه امام‌جمعه بروجرد هم با اشاره به لزوم فرهنگ‌سازی در زمینه کسب مهارت می‌گوید: مراکز آموزشی باید کاربردی باشند تا متقاضیان اشتغال پس از کسب مهارت‌های لازم بتوانند شغل موردنظر خود را کسب کنند، اما متأسفانه در این زمینه کار زیادی انجام ‌نشده است. حجت‌الاسلام «سید علی حسینی» می‌افزاید: متقاضیان اشتغال عموما یا مهارت علمی لازم یا علاقه‌ای به کارهای فنی ندارند و به همین دلیل سال‌هاست برخی مشاغل سخت توسط کارگرانی که از کشورهای مجاور آمده‌اند، انجام می‌شود. 
وی بیان می‌کند: این نقص بزرگی است که برخی کارها متقاضی ندارند و روی زمین‌مانده‌اند. کار ارزش و افتخار است و نباید این ضعف فرهنگ کار سبب افزایش بیکاری شود. یکی از عوامل بیکاری، ضعف در فرهنگ کار است؛ ارائه آموزش‌های فنی و حرفه‌ای کمک بسیاری به کارجویان می‌کند. 


حرفه‌آموزی در مراکز ثابت و سیار فنی و حرفه‌ای

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای بروجرد با اشاره به اهمیت حرفه‌آموزی برای کارجویان به همشهری می‌گوید: سازمان فنی و حرفه‌ای شهرستان بروجرد با دارا بودن 3 مرکز ثابت، آموزش‌ها و مهارت‌های فنی را به متقاضیان اشتغال در بازار کار ارائه می‌دهد. 
 «رضا دادگر» با اشاره به وجود رشته‌های متنوع در مرکز آموزش فنی و حرفه‌ای امام علی (ع) بروجرد می‌افزاید: این مرکز با وسعتی بیش از 5/5 هکتار، 12 کارگاه ثابت با دستگاه‌ها و تجهیزات سنگین و نیمه‌سنگین دارد. علاوه بر این حدود 14 مرکز حرفه‌آموزی به‌عنوان مراکز سیار تحت نظر این مرکز آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را در نقاط مختلف به متقاضیان ارائه می‌دهد. 

وی ادامه می‌دهد: مراکز سیار فنی و حرفه‌ای در کمپ‌های ترک اعتیاد، پادگان مهندسی، روستاها، سکونتگاه‌های غیررسمی، مراکز همجوار دانشگاه‌ها و کارخانه‌ها و صنایع، آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را در بیش از 43 رشته و 28 کارگاه سیار به متقاضیان ارائه می‌دهند. 

رئیس سازمان فنی و حرفه‌ای بروجرد بیان می‌کند: در یک سال گذشته 602 هزار و 926 نفر‌ساعت، معادل 3 هزار و 209 نفر مهارت‌های فنی و حرفه‌ای را در بخش‌های مختلف مراکز ثابت و سیار آموزش دیده‌اند. 258 هزار و 977 نفرساعت آموزش هم در مرکز امام علی(ع) به متقاضیان ارائه ‌شده است. 
دادگر به لزوم حرفه‌آموزی زندانیان اشاره‌ کرده و ادامه می‌دهد: به این منظور 3 کارگاه در زندان مرکزی بروجرد آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را در رشته‌های مرتبط با بازار کار به زندانیان ارائه می‌دهد تا پس از اتمام این دوران بتوانند با کسب مهارت‌های لازم جذب بازار کار شوند. 
وی اضافه می‌کند: 64 هزار و 997 نفرساعت، معادل 208 نفر در مرکز مستقر در زندان بروجرد، 27 هزار و 40 نفرساعت در کارگاه سیار شهر اشترینان، بیش از 15 هزار نفرساعت در کارگاه‌های همجوار صنایع و کارخانه‌ها، 34 هزار و 763 نفرساعت در کمپ‌های ترک اعتیاد و تنها مرکز TC استان در بروجرد آموزش‌های مختلف فنی و حرفه‌ای را در یک سال گذشته فراگرفته‌اند. 


تنوع رشته‌های فنی و حرفه‌ای در بروجرد

این مسئول از افزایش 26 درصدی حجم ارائه آموزش‌ها نسبت به دوره قبل خبر داده و می‌گوید: در 3 سال گذشته تنوع رشته‌ای مراکز ثابت و سیار شهرستان بروجرد به 42 رشته می‌رسید. امروز این رقم به 147 رشته ارتقا یافته و با افزوده شدن چند رشته جدید که تاکنون در این شهرستان آموزش داده نشده است و در حال حاضر در مرحله خرید و نصب تجهیزات کارگاهی به سر می‌برند، تعداد رشته‌های این سازمان باز هم افزایش خواهد یافت. 


تربیت نیروی ماهر و متخصص 

رئیس مرکز فنی و حرفه‌ای غدیر خم بروجرد نیز دراین‌باره می‌گوید: مؤلفه اصلی اقتصاد مقاومتی مهارت‌آموزی و وجود نیروی متخصص است. یکی از وظایف مهم سازمان فنی و حرفه‌ای تربیت نیروی ماهر و متخصص و ارتقای مهارت نیروهای شاغل است. 
 «محسن برنا» با بیان این‌که از 17 مرکز ثابت در استان 3 مرکز در بروجرد فعالیت می‌کند، می‌افزاید: مرکز شماره 3 بروجرد از قدیمی‌ترین مراکز آموزش فنی و حرفه‌ای کشور است که در سال 59 تأسیس ‌شده است. 
وی بیان می‌کند: 68 آموزشگاه آزاد فنی و حرفه‌ای به‌ موازات بخش دولتی و در چارچوب استانداردها و ضوابط این سازمان مهارت‌های فنی و حرفه‌ای را به متقاضیان ارائه می‌دهند. در یک سال گذشته 400 هزار نفرساعت آموزش توسط این آموزشگاه‌ها ارائه ‌شده است. 
رئیس مرکز فنی و حرفه‌ای غدیر خم بروجرد با اشاره به‌ضرورت مهارت‌آموزی کارگران ساختمانی عنوان می‌کند: در این راستا تاکنون 15 هزار کارت صادر شده و 7 هزار نفر از این کارگران با همکاری سازمان تأمین اجتماعی در شهرستان بروجرد بیمه‌ شده‌اند.


نبود سامانه جامع برای مهارت‌آموخته‌ها 


«حشمت‌الله معتمدی» معاون آموزش و پژوهش اداره‌کل آموزش فنی و حرفه‌ای لرستان نیز در این زمینه می‌گوید: فنی و حرفه‌ای تنها کار آموزش را بر عهده دارد و در این زمینه توانسته است موفق عمل کند زیرا نبود مهارت یکی از چالش‌های عمده در پیدا کردن شغل است. 
وی ادامه می‌دهد: تعداد زیادی از افراد دوره‌های مهارت را می‌گذرانند اما نمی‌توانیم این را ‌که افراد مذکور در چه بخش، سازمان، ارگان یا شرکتی مشغول به کار می‌شوند، رصد کنیم زیرا سامانه جامعی وجود ندارد. 
معتمدی بیان می‌کند: از طرف دیگر، برخی از افراد نیز دوره‌های مهارت را برای کارآفرینی یا تکمیل و به‌روزرسانی مهارت‌های خودشان می‌گذرانند که این‌گونه موارد نیز آمار درستی ندارد. 

این مسئول اظهار می‌کند: اداره‌کل آموزش فنی و حرفه‌ای تنها می‌تواند تعداد ساعات آموزش یا نفرات آموزش‌دیده را اعلام کند اما این‌که این افراد در جاهایی براساس مهارتشان جذب بازار کار می‌شوند یا خیر، رصد دقیقی وجود ندارد. 
از طرفی مدیرکل آموزش فنی و حرفه‌ای لرستان هم توزیع عدالت آموزشی را در روستاها یکی از دغدغه‌های این نهاد معرفی کرد و گفت: حدود ۳۰ درصد جمعیت لرستان در روستاها زندگی می‌کنند که با رعایت نکردن عدالت در بخش‌ آموزش، به مهاجرت روستاییان و حاشیه‌نشینی در شهرها کمک کرده‌ایم و در این صورت کشور از لحاظ تراکم سکنه با مشکل مواجه خواهد شد.«رحمان قلاوند» گفت: ما بخشی از آموزش‌های فنی و حرفه‌ای را به سمت روستاها برده و براساس درصد جمعیت این روستاها برنامه آموزشی خود را تغییر داده‌ایم. با همکاری فرمانداران ۱۳ روستا را به عنوان پایلوت انتخاب و با آمارگیری همکاران فنی و حرفه‌ای حدود 2 هزار و 600 نفر بیکار را در این روستاها شناسایی کرده‌ایم.
 

این خبر را به اشتراک بگذارید