• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
یکشنبه 10 دی 1396
کد مطلب : 2794
+
-

راه نجات تراکتورسازی

مسئولان معتقدند این کارخانه باید برای برون رفت از بحران بر افزایش کیفیت محصولاتش متمرکز شود

آذربایجان شرقی
راه نجات تراکتورسازی

محمد خدایی/ تبریز - خبرنگار:

مجموعه تراکتورسازی تبریز شامل 11 شرکت تولیدی است که طی سال‌های گذشته بیش از 70 درصد شرکت‌های وابسته به آن مانند ریخته‌گری، آهنگری و ماشین‌آلات به بخش خصوصی واگذار شد. 

تراکتورسازی توانایی تولید و تحویل سالانه 30 هزار تراکتور سنگین را دارد، اما واردات تراکتور در سال‌های اخیر از کشورهای چین و هند با تعرفه 5 درصد، این کارخانه را با چالش‌ جدی در تولید و ورشکستگی مواجه کرده است به طوری که سال گذشته این مجموعه فقط 14 هزار و 400 تراکتور تولید کرد. برخی فعالان صنعتی استان معتقدند مجموعه تراکتورسازی با شرایط فعلی نفس‌های آخر را می‌کشد. این مشکل البته در شرکت‌های واگذارشده هم وجود دارد. چندی پیش کارکنان موتورسازان در پی چند ماه تعویق در پرداخت دستمزد اعتراض کردند یا ۲۴۰ کارگر شرکت ماشین‌آلات صنعتی با پلمب این شرکت بلاتکلیف مانده‌اند.

تعداد کارگران مجموعه اصلی تراکتورسازی در سال‌های گذشته بیش از 8 هزار نفر بود که در حال حاضر و در پی مشکلات متعدد، به کمتر از 5 هزار نفر رسیده است. آمارهای غیررسمی‌ای وجود دارد که نشان می‌دهد با واردات هر تراکتور 10 کارگر بیکار می‌شوند. 

افت کیفیت 

یکی از کشاورزان بخش خسروشاه که از ماشین‌آلات تراکتورسازی استفاده می‌کند، کاهش کیفیت محصولات و قطعه‌ها را عامل روند نزولی این کارخانه می‌داند و به همشهری می‌گوید: این شرایط موجب شده است بسیاری از کشاورزان ترجیح دهند با تراکتورهای قدیمی و فرسوده کار کنند تا این‌که تراکتور جدید و باکیفیت بخرند.

این کشاورز خسروشاهی با تاکید بر قیمت بالای تراکتورهای جدید و مشکل تهیه قطعه‌های یدکی تصریح می‌کند:‌ برخی قطعه‌های معیوب که باید از چرخه تولید خارج شوند از فروشگاه‌های لوازم یدکی سر درمی‌آورند و موجب آسیب به تراکتورها می‌شوند.

 

ضرورت ارتقای کیفی 

معاون استاندار آذربایجان شرقی که در سال‌های گذشته به عنوان مدیر ارشد در تراکتورسازی تبریز هم حضور داشته است، صحبت‌های این کشاورز را تایید می‌کند و به همشهری می‌گوید: کشاورزانی که ده‌ها میلیون تومان برای خرید تراکتور پرداخت می‌کنند، انتظار ندارند محصولی با تکنولوژی چند سال پیش به آنها فروخته شود. بازارهای امروز جهان رقابت‌پذیر هستند و تراکتورسازی هم برای رقابت با رقبای خارجی باید سطح کیفی خود را افزایش دهد. 

رحیم شهرتی‌فر به راهکار مسئولان استانی برای رفع مشکلات تراکتورسازی و ارتقای کیفیت محصولات آن هم اشاره می‌کند و می‌افزاید: تلاش مسئولان ارشد استان این است که با همراهی نمایندگان مجلس شرایط ارتقای تولید تراکتورسازی را بهتر و از ورود این شرکت به بحران جلوگیری کنند، اما تراکتورسازی هم باید در این زمینه تلاش کند. 

 

کاهش فروش 

یکی از فروشندگان ماشین‌آلات صنعتی که در خیابان امام خمینی (ره) فعالیت می‌کند هم نظری مشابه دارد و به همشهری می‌گوید: کیفیت برخی قطعه‌هایی که از سوی کارخانه‌های وابسته به تراکتورسازی تولید می‌شود، با گذشته تفاوت زیادی دارد و حتی برخی قطعه‌ها معیوب وارد بازار و موجب سردرگمی فروشندگان و خریداران می‌شود.

محمد‌امین جلالی همچنین به رکود در بازار و به صرفه نبودن کشاورزی در شرایط کم‌آبی هم اشاره می‌کند و می‌افزاید: اغلب کشاورزان ترجیح می‌دهند با همان ماشین‌آلات قدیمی خود کار کنند و با وجود این‌که طی سال‌های گذشته مسئولان جهاد کشاورزی تسهیلاتی برای خرید ماشین‌های کشاورزی از جمله تراکتور اختصاص داده اند، اما این تسهیلات هم نتوانسته است تحولی در بازار ایجاد کند.

 وی موضوع واردات را هم پیش می‌کشد و تصریح می‌کند:‌ در مقابل افت کیفیت محصولات تراکتورسازی، تولیداتی از کشورهای دیگر وارد بازار شده که قیمت کمتر و کیفیت بیشتری دارد و طبیعی است خریداران به دنبال چنین محصولاتی باشند.

 

به دنبال راهکار

 

مدیرعامل گروه صنعتی تراکتورسازی ایران با تایید مشکلات کیفی محصولات این کارخانه به همشهری می‌گوید: شاید این کارخانه به دلیل برخی محدودیت‌ها و تحریم‌ها ضعف‌هایی داشته باشد، اما نباید با واردات، مشکلات تولیدکنندگان داخلی را چند برابر کرد. ابوالفتح ابراهیمی میزان تولید تراکتور در این مجتمع طی سال گذشته را 14 هزار و 400 دستگاه اعلام می‌کند و می‌افزاید: پیش‌بینی ما این است که امسال با 30 درصد رشد نسبت به سال گذشته 18 هزار دستگاه تولید کنیم. وی راهکار این کارخانه برای خروج از بحران را کاهش خط تولید تراکتورهای کوچک، افزایش تولید تراکتورهای سنگین و ارتقای کیفیت در این بخش می‌داند. 

این خبر را به اشتراک بگذارید