• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
سه شنبه 30 مرداد 1397
کد مطلب : 27912
+
-

توسعه محله و الگوسازی مسکن؛ مهم‌ترین برنامه‌های نوسازی بافت‌های فرسوده

بافت فرسوده
توسعه محله و الگوسازی مسکن؛ مهم‌ترین برنامه‌های نوسازی بافت‌های فرسوده

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران در جلسه‌ای که با حضور شهردار منطقه 16 و با هدف بررسی اقدامات نوسازی در این منطقه برگزار شد، توسعه محله، الگوسازی مسکن و تأمین خدمات را از اصلی‌ترین برنامه‌های نوسازی بافت‌های فرسوده برشمرد.

به گزارش همشهری، کاوه حاجی علی‌اکبری با بیان اینکه نوسازی بافت‌های فرسوده منطقه 16یکی از اولویت‌های اقدام سازمان نوسازی است، یادآور شد: همزمان با راه‌اندازی دفاتر تسهیل‌گری در سال 88، نخستین دفتر در محله باغ آذری در منطقه 16فعالیت خود را آغاز کرد که تا به امروز نیز نوسازی بافت‌های فرسوده این منطقه یکی از اولویت‌های سازمان نوسازی بوده  است.

علی اکبری با اشاره به اینکه توسعه محله، الگوسازی مسکن و تأمین خدمات که به‌عنوان اصلی‌ترین برنامه‌های تبیین‌شده نوسازی بافت‌های فرسوده در برنامه پنج ساله سوم نیز قرار گرفته‌اند، خاطرنشان کرد: موضوعات توسعه محله‌ای از طریق دفاتر خدمات نوسازی که از سال‌جاری اسامی آنها به دفاتر توسعه محله‌ای تغییر یافته است در بافت‌های فرسوده شهر تهران پیگیری خواهد شد که خوشبختانه صددرصد بافت‌های فرسوده منطقه 16در پوشش این دفاتر قرار دارند.

دبیر ستاد بازآفرینی پایدار شهر تهران ضمن تأکید بر کلید واژه «الگو‌سازی‌ مسکن» اظهار داشت: از این کلیدواژه به‌منظور ارتقای کیفیت طراحی و ساخت‌وساز در بافت‌های فرسوده استفاده خواهد شد که ضروری است در شهرداری منطقه پایش شده و مورد پشتیبانی قرار گیرد.

مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با بیان اینکه تلاش شده تا برخی محلات فرسوده که در اولویت‌های نوسازی قرار گرفته‌اند به اولویت‌های ملی نیز تبدیل شوند، تصریح کرد: 18محله به‌عنوان محله‌های پایلوت نوسازی به وزارت راه وشهرسازی و سازمان برنامه و بودجه معرفی شده‌اند که محلات باغ آذری و جوادیه در منطقه 16نیز جزء آنها هستند و انتظار می‌رود در سال‌جاری اعتبارات قابل توجهی از سوی دولت برای نوسازی این محله‌ها تخصیص یابد.

به گفته علی اکبری، اجرای پروژه تأمین خدمات در محله قالیشویی و پروژه‌های بهسازی محیطی در تمامی محله‌های منطقه 16به‌ویژه محله خزانه به‌عنوان الگو، در دستور کار جدی سازمان نوسازی قرار دارد.
مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران با اشاره به اجرای طرح مسکن امید که از سال گذشته مورد تأکید ریاست محترم جمهور قرار گرفته است، متذکر شد: از اصلی‌ترین اهداف این طرح، استفاده از ظرفیت ساخت مسکن به‌عنوان محرک رشد اقتصادی، کاهش بیکاری، افزایش نرخ اشتغال و... است و بافت‌های فرسوده شهری، پایلوت مناسبی برای اجرای آن هستند. علی اکبری بر ضرورت شناسایی و استفاده از اراضی شهرداری، دولت و بخش خصوصی در راستای اجرای طرح مسکن امید تأکید کرد و گفت: منطقه 16شهرداری تهران با توجه به اراضی موجود، یکی از مناطقی است که می‌تواند پرچمدار اجرای پروژه‌های نوسازی در قالب طرح مسکن امید باشد و انتظار می‌رود به‌عنوان دستور کار مشخص در اولویت برنامه‌های اقدام منطقه درنظر گرفته شود.

اجرای پروژه‌های بازآفرینی شهری و استفاده از اراضی فرسوده و ناکارآمد غیرسکونتگاهی به‌منظور هدایت کسب و کارهای نوین شهری، شرکت‌های دانش بنیان، استارتاپ‌ها و... مبحث دیگری بود که در این جلسه از سوی مدیرعامل سازمان نوسازی شهر تهران مورد تأکید قرار گرفت.

هادی زبده، شهردار منطقه 16نیز در این جلسه با اشاره به اینکه حدود 10درصد از سطح منطقه 16را بافت فرسوده فراگرفته است، عنوان کرد: طبق آمارهای ارائه شده اگر اتفاقی در شهر تهران به وقوع بپیوندد، مناطق جنوبی که متأسفانه بافت‌های فرسوده و ناپایدار دارند، با مخاطرات قابل توجهی روبه‌رو خواهند شد؛ لذا نوسازی این بافت‌ها با وجود تمامی محدودیت‌ها، موانع و عدم‌امکانات موجود، نیاز به توجه ویژه دارد.

شهردار منطقه 16با تأکید بر لزوم هماهنگی و پرهیز از موازی کاری، یادآور شد: همه ما منافع مشترکی را دنبال می‌کنیم و اولویت ما نوسازی بافت‌های فرسوده است، لذا چنانچه این اقدامات مشترک به‌صورت هماهنگ اجرا شوند، کیفیت و کمیت کار قطعا بهتر خواهد شد.
وی با بیان اینکه منطقه16 نسبت به سایر مناطق از پتانسیل خوبی برای نوسازی بافت‌های فرسوده برخوردار است، گفت: املاک و اراضی شهری که بعضی از آنها به‌عنوان املاک بی‌دفاع شهری شناخته می‌شوند، علاوه بر اینکه دارای معضلات متعدد هستند اما می‌توانند به‌عنوان یک پتانسیل در راستای اجرای سیاست‌های شهرداری تهران به‌منظور نوسازی بافت‌های فرسوده نیز درنظر گرفته شوند.

این خبر را به اشتراک بگذارید