• پنج شنبه 6 اردیبهشت 1403
  • الْخَمِيس 16 شوال 1445
  • 2024 Apr 25
دو شنبه 29 مرداد 1397
کد مطلب : 27755
+
-

9 ماه تا چهاربانده شدن جاده ارسنجان - مرودشت

فارس
9 ماه تا چهاربانده شدن جاده ارسنجان - مرودشت

جاده‌های فارس از حادثه‌سازترین جاده‌های کشور محسوب می‌شوند به طوری که روزانه 3 نفر در نتیجه سوانح رانندگی در این استان جان خود را از دست می‌دهند. جاده ارسنجان - مرودشت هم به دلیل عرض کم، تردد زیاد، شانه خاکی و روشنایی نامناسب یکی از محورهای پرخطر این استان‌ است.  

مدیر کل راهداری و حمل‌ و ‌نقل جاده‌ای فارس با بیان این‌که عملیات چهاربانده شدن این جاده از چند سال پیش با هدف ایمن‌سازی آغاز شده است، به همشهری‌ می‌گوید: این عملیات به دلیل کمبود اعتبار نیمه‌کاره مانده، اما اگر اعتبار مورد نیاز تامین شود تا 9 ماه آینده به سرانجام خواهد رسید.  علیرضا سیاهپور می‌افزاید: کارشناسان چند تقاطع همسطح در نزدیکی روستاهای حاشیه جاده پیش‌بینی کرده‌اند. با این همه برخی شهروندان پیشنهاد ساخت زیرگذر در نزدیکی روستایشان را داده‌اند. در صورت تایید کارشناسان، عملیات اجرای هر زیرگذر 1 تا 6 سال زمان می‌برد.  وی با تاکید بر این‌که مشکلات جاده ارسنجان - مرودشت با چهاربانده شدن حل می‌شود، اظهار می‌کند: با وجود این‌که مردم از ایمنی جاده گلایه دارند، اما گزارش‌های پلیس نشان می‌دهد برخورد رخ به رخ، سرعت بالا، سبقت غیرمجاز و واژگونی در نتیجه سرعت غیرمجاز مهم‌ترین عامل تصادف‏‌ در این جاده بوده و اغلب به سبب خطای انسانی است.  این مقام مسئول در بخش دیگری از صحبت‌های خود درباره گلایه مردم از ضعف روشنایی جاده هم تصریح می‌کند: در نقاطی که 30 درصد تلفات در شب اتفاق بیفتد، روشنایی نصب می‌کنیم. در اغلب تقاطع‌های روستایی این جاده هم برج روشنایی نصب شده است. 

وی همچنین به برنامه‌های راهداری برای افزایش ایمنی جاده‌ها اشاره می‌کند و می‌گوید: اصلاح 21 نقطه حادثه‌خیز با اعتبار محلی در دستور کار است و 50 تا 80 درصد پیشرفت دارد.اگر اعتبار کافی تزریق شود، تا یک سال آینده موارد نیازمند به اصلاح، تکمیل می‌شود. 

سیاهپور با بیان این‌که اصلاح 19 محور حادثه‌خیز هم با اعتبار استانی در حال اجراست، توضیح می‌دهد: اصلاح 40 نقطه حادثه‌خیز دیگر هم در مرحله مناقصه یا انتخاب پیمانکار است. طراحی 20 نقطه دیگر هم انجام شده و در حال پیگیری برای تامین اعتبار آنها از منابع ملی هستیم. 
مدیر کل راهداری و حمل‌ و ‌نقل جاده‌ای فارس هزینه‌های جاری این اداره کل را 50 میلیارد تومان در سال عنوان می‌کند و ادامه می‌دهد: در 3 سال گذشته هزار کیلومتر از محورها اصلاح شده است. 
او در پایان از اهالی فارس می‌خواهد سرعت مجاز را رعایت کنند و به قوانین احترام بگذارند، زیرا هر 5 کیلومتر افزایش سرعت تصادف‌های رانندگی را 20 درصد افزایش می‌دهد. 

این خبر را به اشتراک بگذارید