• سه شنبه 4 اردیبهشت 1403
  • الثُّلاثَاء 14 شوال 1445
  • 2024 Apr 23
دو شنبه 29 مرداد 1397
کد مطلب : 27747
+
-

بازار مسکن در سربالایی قیمت‌ها

بازار مسکن در سربالایی قیمت‌ها

میانگین قیمت هر متر زیربنای مسکونی در شهر تهران نسبت به‌مدت مشابه سال قبل 55رشد افزایش یافته و بخش عمده تقاضای مصرفی را از بازار اخراج کرده است. در این وضعیت منابع غیررسمی از افزایش سهم معاملات سرمایه‌گذاری در بازار مسکن به 85درصد خبر می‌دهد. سهمی که در 15سال اخیر نیز 65درصد بوده و ناکارآمدی بازار را رقم زده است.

 به گزارش همشهری، شواهد امر حاکی از این است که بعد از جهش قیمتی مسکن، حتی این بخش از تقاضا نیز قادر به حفظ رونق نسبی بازار نیست و مسکن در روندی فرسایشی، که حتی ممکن است تا اواخر سال‌جاری نیز به طول انجامد، پا به دوره سخت رکود خواهد گذاشت. در این شرایط، با توجه به اینکه تقاضای سرمایه‌گذاری به‌قصد کسب سود اتفاقی در میان‌مدت وارد بازار مسکن می‌شود، احتمال حبس سرمایه در بازار نیز دور از انتظار نیست زیرا قدرت خرید متقاضیان مصرفی مسکن در ماجرای جهش نرخ ارز و رشد قیمتی مسکن بین 50تا 150درصد افت کرده و عملاً اثرگذاری این متقاضیان را از حالت بالفعل به حالت بالقوه تغییر داده است.

تداوم افت معاملات در مرداد

معاملات بازار مسکن از اردیبهشت‌ماه امسال وارد روند کاهشی شده اما میانگین قیمت در این بازار همچنان افزایشی بوده است. این وضعیت تا جایی ادامه پیدا کرده که در تیرماه سال‌جاری، میانگین قیمت هر متر زیربنای مسکونی در شهر تهران 54.2درصد نسبت به تیرماه سال قبل بالاتر بوده اما از نظر تعداد معاملات، افت 7درصدی را تجربه کرده است. از سوی دیگر تعداد معاملات در این‌ماه نسبت به‌ماه قبل نیز 9.2درصد کاهش داشته درحالی‌که میانگین قیمت فقط در تیرماه 7.1درصد بیشتر شده است. کارشناسان اقتصاد مسکن، رونق این بازار را به شرایطی اطلاق می‌کنند که فارغ از روند قیمتی، روند معاملات بازار افزایشی باشد یا به ثبات رسیده باشد اما در بازار فعلی، فقط قیمت مسکن رشد می‌کند که نمی‌توان به آن رونق اطلاق کرد. در 26روز سپری شده از مردادماه، آنگونه که آمارهای خام سامانه ثبت معاملات املاک و مستغلات کشور نشان می‌دهد ثبت قراردادها خریدوفروش در بازار مسکن با افت 13درصدی نسبت به‌مدت مشابه در‌ماه قبل مواجه بوده و تعداد کل مبایعه‌نامه‌ها به ۸۵۱۸ مورد رسیده است. اینکه افت تعداد معاملات در ماه‌های تیر و خرداد نیز نسبت به‌ماه قبل تجربه شده، می‌تواند نشان‌دهنده بازگشت دوباره رکود به بازار مسکن پس از یک دوره رونق نسبی ۵ ماهه باشد که دلیل اصلی آن رشد قیمتی مسکن و ناتوان شدن تقاضای واقعی در بازار مسکن است.



کوچ تقاضا به واحدهای خوش قیمت

آمارهای دفتر برنامه‌ریزی و اقتصاد مسکن وزارت راه و شهرسازی حاکی از این است که در تیرماه امسال بیشترین استقبال خریداران مسکن از واحدهای مسکونی ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومانی بوده است. در این‌ماه منطقه یک تهران با دارا بودن میانگین ۱۵ میلیون تومان به ازای هر مترمربع گران‌ترین منطقه پایتخت و منطقه ۱۸ با متوسط قیمت ۳ میلیون و ۳۰ هزار تومان کمترین قیمت را  در میان مناطق ۲۲ گانه شهر تهران داشته ضمن اینکه بیشترین افزایش قیمت به منطقه ۵ تهران با رشد ۷۱.۵ درصدی قیمت در تیرماه امسال نسبت به تیرماه سال گذشته اختصاص داشته است. براساس این گزارش در تیرماه امسال ۱۳ هزار و ۷۹۶ واحد معامله شد که نسبت به‌ماه خرداد سال‌جاری ۹.۳ درصد و نسبت به تیرماه سال گذشته ۶.۴ درصد در حجم معاملات کاهش داشته است. آمارها از فراوانی معاملات واحدهای مسکونی واقع در بازه قیمتی ۱۵۰ تا ۲۰۰ میلیون تومانی با داشتن ۹.۹ درصد از کل معاملات حکایت دارند که نشان‌دهنده کاهش قدرت را خرید خانوارها بوده است. ضمن اینکه ۵۸ درصد از معاملات واحدهای مسکونی به خانه‌های با عمر زیر ۱۰ سال در تیرماه امسال تعلق داشته که قیمت پایین‌تری نسبت به واحدهای با عمر کم دارد. در این میان منطقه ۵ پایتخت با ۱۵۸۷ فقره معامله مسکن و داشتن سهم ۱۳.۵ درصدی بیشترین تعداد معاملات واحد مسکونی را به‌خود اختصاص داد و منطقه ۱۹ با ۷۸ فقره معامله معادل ۰.۷ درصد کمترین تعداد معاملات در تهران را کسب کرده است.

این خبر را به اشتراک بگذارید